|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Los Vinkeltolvos! Gå in på ETK och bild 64_0719 ... "Vattenslang kupevärmare". A) Åt vilket håll går vattnet vid 1? Upp eller ner? B) Åt vilket håll rinner vattnet i slang 4? Vä eller hö? C) Skall pilarna på backventilen 7 vara riktade upp eller ner? D) Varför tror ni inte grabbarna i Munchen kopplat Webaston så att både kupe och motor skulle kunna värmas samtidigt?? Effekten i Webaston 4,5 Kw skulle räcka mer än väl!! Jag börjar litet "dra örona åt mig" att låta Webaston värma även motorn!.... måste finnas ngn baktanke nere i Munchen. MVH /// Paap R |
|
De blir nog väldigt svårt o lista ut måste väl finnas ett vattenflödes schema.Länk Länk |
|
Paap Reeder |
WAN! Du har inte motsv länk till 750 / E32 -91?? Vet att jag ngnstans har sett ett komplett flödesschema för motorn men kan inte hitta detta nu. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
...hittade själv E32:an men inte flödesschema - vatten - motor. MVH /// Paap R |
|
Sidan 25 & 26 kanske är till lite hjälp: Länk Intressant är att man nämner 220V motorvärmare som möjligt tillval på M70. BMWs egen monteringsanvisning för E32 (utom 750): Länk Webastos installations- och servicemanual finns här (BBW46 heter "vår" modell): Länk |
|
Paap Reeder |
Tack Erik! Skall printa ut på arbetet i morrn. Mektips: om inte ngn typ typ svärmor eller dylik absolut propsar på det ...... så pilla inte loss Webaston. Jag gjorde det och passade på att byta litet detaljer i brännaren o s v. Vilket mek! No more! ... och då är mina toppar ändå fortfarande av! Jag vet nu hur vattnet cirkulerar. Jag körde pumpen vid sidan av och vet nu hur det fungerar. Printa ut ETK och rita in. Vid 1 så stiger det varma vattnet uppåt. Vid slang 4 så går vattnet således åt vänster och backventilens pilar skall peka nedåt. Varför värmer inte värmaren motorn? En förklaring jag hörde vara att webaston ger 5,2 kw och kör man den en liten stund så kommer motertempen inte hinna att stabiliseras och när man sedan startar så kommer motorgången att bli alltför ojämn under de 1:a 5 min. Jag vet ej. Jag kommer inte att koppla om webaston till att även värma motorn. Min lösning kommer att bli en slangvärmare som cirkulerar vattnet ut från avtappningspluggarna och in i tjocka "cross-over" röret i bakkant av topparna. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Nu har jag nästan byggt klart mitt motorvärmarsystem. Tar således in kallvattnet från V/H avtappningsplugg + underst i vattenpumpen. Kör den genom en Biltema (minst av Calix och Defa) slangvärmare på 400 W och sprutar in varmvattnet i den s.k "Crossoverbalken" bak på cylindrarna. Int´ faen vet´ja´om det kommer att funka ...... men nu är det nästan klart. Att montera topparna är som att byta parkeringsglödlampa j m f med att bygga motorvärmaresystemet. Om ngn är intresserad så har jag 8 st bilder på totalt 1,3 MB (har nu själv även uppgraderat mig till 256 K bredband) som jag kan maila om ngn är intresserad. MVH /// Paap R |
|
Ja! BMW värmer inte motorn orginal just för att motorelen får spel med orolig gång som följd. Det kan man leva med tycker jag, det är ju bra om motorn blir varm! M.V.H. |
|
Paap Reeder |
... har idag provkört mitt "nya" motorvärmarsystem. Upptäckt Barnsjukdom: en slang är litet för högt dragen ifht expkärlet varför jag lätt får luft i systemet med litet "koksmällar" i själva värmaren som följd. Skall dra om den och sedan TROR jag att jag fanken har ett fungerande system. 400W värmer vattnet in från avtappningspluggar och vattenpump och spolar upp det till topparnas baksida. Fullskaleprov följer. MVH /// Paap R ..... funkar det bra säljer jag konceptet till Munchen ..... en M5:a är nog i rätt prisklass .... behöver inte var helt sprillans. Kan även tänka mig bli underlaverantör eftersom jag blivit en riktig fena på att bocka kopparrör i former typ § och ¤ samt &. |
Paap Reeder |
... är ännu inte helt helnöjd med min motorvärmarlösning. Tyvker att jag inte får igång cirkulationen. Varför skulle det inte gå? Tar ut vattnet bl a från vattenpumpen - in i slangvärmaren (lågt monterad. Under nivån för vattenpumpen - och kör upp den på baksidan av topplocken (i den s.k cross-over förbindelsen mellan topparna) Har tittat på monteringsanvisningar för denna slangvärmare och på en Jetta exvis så är det just gjort så. Kan det bero på för hög stighöjd d v s från undersidan av AC-kompressorn och upp till topparna??? Synpunkter. De som kopplat på värmaren på "tjocka" undre slangen upp till termostaten värmer bara vattnet i kylaren menar jag. Detta m h t hur M70 vattenpump är konstruerad. Man kan släppa in en guldfisk i nedre röret så kommer den att dyka upp i övre kylarslangen ... tvärs genom vattenpumpen utan att ta vägen över blocket. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... jag släpper er inte ur denna tråden. Ni som har slangvärmare på tjocka nedre slangen på V12:an....har ni nått objektivt bevis på att motorn verkligen blir varm(...are)?? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... har nu under en vecka provkört mitt "nya" motorvärmarsystem till V12:an. - hade som sagt inledningsvis problem med ångbildning precis ovanför slangvärmaren. Har nog löst detta till 98% genom att jag ändrat stuket på slangarna. - värmarsystemet fungerar men värmer även upp vattnet i kylaren. Har jag värmaren påkopplad i 2 tim känner jag att även den övre kylarslangen blir varm vilket jag inte räknat med. Kallvattnet tas in från kylaren - värms upp - och åker in i topparna. "Min plan" var ju att kallvattnet skulle tas in från blocket. Resultatet blir en långsammare uppvärmning än i grundplanen. Skall nu fundera över om jag skall låta det vara så ELLER med en rätt så lätt omkoppling ...enbart ta in kallvattnet från kretsen som kommer från avtappningspluggarna istället. Kanske är det bara bra för aluminuimblocket att det tar litet längre tid ??? Vad det har kostat? Blod sweat and tears! + nästan 2 st helrör kopparrör á 2 m .... det tog litet tid och rör att få uppsnitsen på svängarna. MVH /// Paap R |
|
Att kylaren värms upp lite får du nog leva med. Elvärmaren i blocket på min M30 gör att även kylaren börjar bli lite varm efter lång inkoppling. Jag skulle tro att värmen sprider sig sakta genom vattnet även om termostaten är stängd. //Magnus |
|
| Hadde då slangvärmare på nedre slangen på min 750, Motorn blev varm nästan hela blåa streket, Det var en termostat styrd defa på 550 watt, ja lade den på nedre slangen så nära termostat huset som möjligt. | |
|
Länk Länk |
|
Paap Reeder |
... testade i morse: På 3 tim så går tempmätaren till nästan halva blåa strecket vid -8 grader. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Andreas Plars! När du skrev ditt inlägg ovan tänkte jag att : ".. han måste nog vara ute och cykla med stora cykeln och minst TRX- däck på ...". Har nu 5 ggr testat detta. Ett antal morgonstarter i mellan minus 3-5. Utan värmare så har den 3 ggr hoppat igång helt jäkla klockrent. Med värmare så har den 2 ggr (minst) rasslat och rosslat och en gång fick jag göra omstart t o m. Sedan har man "känt" att boxarna bootar, rasslar eller vad de nu håller på med. Mycket intressant. Varför gör den inte så när jag kör en vanlig varmstart efter att ha stått kanske en halvtimme exempelvis?? Begriper inte detta. Är ("statistiskt") säker på att det är som Andreas säger. Mitt varmvatten går ju in bak på topparna .... alldeles vid givarna på "tvärslån" mellan topparna. Om man kanske kör slangvärmare på stora slangen så inträffar kanske inte detta. Plenumgivarna samt EML- givaren och den dubbla till boxarna kanske inte kan enas om vad fanken det egentligen är för temperatur ute ..... ? MVH /// Paap R |
|
Med värmare = Tar för mycket ström från batteriet? Bara en tanke... Min: Länk |
|
| Ursäkta mitt tjat, men jag vill bara påminna om hur förträffligt min oljevärmare fungerar :) | |
Paap Reeder |
Erik - nej det är inte webaston nu utan det är ett av mig byggt '"projekt" och den går på 220V. Tar vattnet från vattenpumpen samt från V+H avtappningsplugg och kör den via en slangvärmare in i baken på topparna. Johan --- du är inte glömd för framtiden. MVH /// Paap R |
| Paap: Okej.. Vill man bråka med alternativa lösningar för skojs skull så varför inte ;) Nämen du har säkert någon tanke med det också. Fråga.. Du säger att du kör det värmda vattnet till bakkant på topparna... är det inte bättre att leda in det varma vattnet så långt ner som möjligt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.