AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.683

dvd till e39 med navi tv

Sida 1 av 2
To
24
Torusy
528i e28 1982
hej vilken verision är det på navin i bmw 528 98 mk1??

finns det någon ingång på baksidan av den för inkoppling av dvd eller back kamera
Robsarve
Har du TV? Då finns det ingång i den boxen.
nl
113
nls
i3 -17
Kvinlig röst Mk2
Manlig röst MK1
Bilar tillverkade efter 10/97 bör vara utrustade med MK2

//Nisse
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Var sitter boxen ?
Bryter DVDn som TV funktionen ?
Någon som monterat DVD och hur löser man styrningen ?

nl
113
nls
i3 -17
Boxen sitter vänster bak tyvärr så är det bara mono ingång för ljudet, för att få bild väljer du AV på TV´n och DVD styrs lämpligas med en fjärrkontroll.

//Nisse
Robsarve
I touringen sitter TV-tunern under främre delen av bagagegolvet.

tycker Erik
Men min fråga är finns det något kopplingsschema över videomodulen? vill gärna ha reda på vilken av trådarna man ska koppla in dvd på videomudulen?

Tack//
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Jag undrar om det är den högra kontakten på videomodulen, den som är vit, om det är där man ska koppla in till AV signalen.

Om det är där så skulle det vara trevligt om någon kunde förbarama sig över oss och skriva hur man ska koppla och om man kan få tag i en kontakt som passar direkt?

Mats
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Länk

Riktiga män kör sedan.
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Perfekt, nu har vi ett ställe att köpa en kabel, nu behövs det bara ett PIN out schema för hur man ska sätta fast dem i kontakten, för de dyra, med färdiga kontakter tar de ju för mycket betalt för, 369 euro är lite mycket bara för en adaper till videosignal.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kolla på denna adress, den hjälpte mig med att koppla en extern video/ljud-källa till AV-ingången, enkelt:
Länk

/Hammar
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Tackar så oändligt mycket för pinout schemat, det var ju perfekt...

Nu ska jag koppla in mitt PS one och testa lite =)

Hammar, du är min hjälte. ;)
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Hej

Nu har jag testat detta och kopplat in Ljudet till PIN 4 & 5 och sedan AV signalen in på PIN 6 & 15. (se bild på länken ovan)

När jag sedan testar om jag får bild så kommer det inget ljud och den bild jag ser är svartvit och endast vertikalflimmer.

Har jag kopplat fel, eller behöver jag koppla in fler sladdar någonstans för att detta skall fungera. Ljudet vet jag är bara 2 kablar, men behöver jag mer än + & - till AV signalen?

Väntar med spänning på ett svar...

Mats
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har du PAL ut på PS2'an
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Du behöver jorda videosignalen också.
Upptäckte det av en slump när jag stod och testade, när jag höll i videosignalen mot sladden och samtdigt höll jag min hand mot chassit så blev bilden perfekt, minns inte riktigt hur jag jordade.
Kan se om jag kan ta lite bilder sedan.
Men ljudet borde inte vara tyst...

/Hammar
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Ja, jag har PAL ut på PSet, såg att man u menyn på TV´n kunda välja mellan PAL, SECAM & NTSC, så det var det första jag provade.

Ja, bild vore bra hammar. Jag har också tagit en bild, men jag kan inte FTP:a upp den från jobbet så det får jag göra när jag kommer hem.

(Hur skriver jag en länk i inläggen?)
BM
35
BMW Uffe
BMW 530IA Touring 2001
Hammar
Vilken av de två köpte du på länken , man är ju inte så lysande på tyska.

369 eur eller den för 19 eur ?

Har en E39 2001, 16:9 skärm med tv modul.

// Uffe
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
BMW Uffe: Ingen av dem, jag gjorde det själv med hjälp av pins som jag köpt på BMW.
Dj Saint: Du ska få mer hjälp med kontakter så snart jag hinner.
(Reservels# osv så du kan köpa en kontakt)

/Hammar
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Hej

Nu har problemet löst sig, jag ville först inte testa mig fram utifall jag skulle paja något, skulle ju vara synd på TV modulen För det var ju så att jag visste inte vilket stift som var nr 1.

Men det slutade med att jag blev less och provade mig fram. och det visade sig att stiftet i nedre vänstra hörnet var nummer 1, detta gorde ju att bilden på pinoutsen vart spegelvända. I övrigt så var det detsamma. Så ljudet kopplades in på den nedre raden stift 4 + och 5 - och Videosignalen på stift 6 + och jorden till Video kopplas in på övre radens stift 6.

Jag ska ta lite kort och lägga upp så ni kan se inkopplingen.
Det blev bra, perfekt bild och ljud.(Spelade lite Need For Speed Roadchallange.) ;)

Jag tog och gjorde mina egna kablar, tog och lödde på RCA kontakter på vanliga tvinnade kablar som hade stift i andra ändan.
Visa användare
15
Dj Saint
528i Touring -97
Men jag kan gärna ta reservdelsnummer till en kontakt, det blir ju snyggare så. =)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Själva kontakten som stiften ska sitta i har nummer: 61 13 1 383 852
Sedan tillkommer en del andra nummer för höljet och sådant till kontakten, kolla med BMW när du är där.
Nummret borde få dig på rätt väg och så de kan ge kompletterande nummer.

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.