|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har hittat en skitfin bil som jag funderar på att köpa, en 320 Touring -96 som bara gått 11500 mil. Den e iof nyimporterad och har inte varit i trafik av nån annan men den är väldigt väldigt fin, men jag vet helt enkelt inte om ja vågar köpa bilen. Iof handlar de bara om 60000 men ändå, tråkigt att bli lurad, eller kan man strunta i serviceboken? Tack på förhand //Sandra | |
|
Lät ruskigt billigt tycker jag, gör en m-test el nåt på bilen då, då får du ju papper på hur den är, bara för att den inte har servicebok så behöver man ju inte avstå från köp, en utan kan ju tom. va bättre skött än en med. Det är väl mer bilens skick, o hur den känns o köra som får avgöra tycker jag. Seastreams Garage -no compromises Länk |
|
|
Hej Sandra Kombinationen nyimporterad, oreggad, ingen servicebok, en minst sagt låg mätarställning för en 96:a BMW sätter igång en massa varningsklockor hos mig. Med allra största sannolikhet har bilen rullat betydligt längre än vad mätaren visar. Att idag importera välskötta 320 -96 lönar sig inte, utbudet är enormt i Sverige och priserna är dumpade till nästan samma nivå som i Tyskland. Jag hade därför INTE valt detta objekt. Leta hellre upp en fin BMW med dokumenterad skötsel och historik som kanske rullat lite längre. Dels blir detta tryggare för dig då du vet hur långt din bil rullat och dels lär det underlätta enormt den dagen du skall sälja den. Det är lätt att bli torsk på den första BMWn man hittar men det finns ett sådant enormt utbud idag så man kan med gott samvete skippa bilar utan historik och vara kräsen. Gör ett test hos BMW eller Motormännen när du hittat vad du vill ha! Lycka till mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Håller mer Kristoffer till 100%. Köp inte första bästa - utbudet är så stort att en välskött bil inte kostar mycket mer än ett lik. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Sandra: Instämmer. Toppen att du väljer att konsultera all den expertis som finns här på Autopower INNAN köp! Då minimerar du risken att bli lurad. För min del innebar tipsen här att jag sökte upp en E46 av senare modell för att förhoppningsvis slippa av en del tidigare "barnsjukdomar". |
|
|
11500 mil är väl inte en onormal mätarställning för en 96:a trots allt. Låg? Javisst, men inte så att det absolut måste ett skruvat objekt. Det finns ju faktiskt bilägare som bara kör 1000-1500 mil per år. En del hamnar till och med under 1000 mil/år. När jag sålde min gamla 316 var den 12 år gammal och hade drygt 11000 100%-igt ärliga mil på mätaren. Jag var en andra ägaren på den och hade den som bruksbil, dvs till och från jobbet samt för att åka och handla. Den föregående ägaren använde den på ungerfär samma sätt. Men det är klart att Sandra bör kolla upp bilen ordentligt. En lågmilad och "gammal" tyskimport kan mycket väl vara skruvad. En lågmilad svensksåld BMW skulle onekligen kännas tryggare att inhandla. |
|
|
Det går väl att ta bilen till en BMW verkstad och göra en konditionstest eller nåt sånt om man är intresserad av den. Är bara bilen besiktad och färdig för att tas i trafik så tycker nog jag att du kan fundera på att köpa bilen. Men tänk på att du får betala 1500 kr i skrotningsavgift samt betala skatten på bilen med en gång som du köper bilen och ställer på den. Är bilen däremot inte ens reg besiktad skulle jag nog välja en annan bil. Men att kalla utbudet på E36 touring i sverige för enormt tycker jag nog är att ta i, speciellt inte 320 touring. Man kan ju göra en sökning här på PowerBörsen så ser man att man inte får upp så värst många E36 touring. :) |
|
stefannorr |
Min 523 e 39 hade gått 8500 mil när ja köpte den och 0200 drygt när ja sålde den,men den var såld o bara körd i Luleå så lite enklare kolla upp...men de är ju inte speciellt svårarae att kolla upp tidigare ägare i Tyskland...kolla först brieftet...sen kan du ta reda på tidigare ägare i Tyskland...våga ta kontakt med sista ägaren där o hör hur långt bilen rullat vid försäljningstillfället8inbytet o mer om du vågar kan... |
stefannorr |
9200 mil drygt vid försäljningstillfället ska de stå! |
|
11500 mil är inte en onormalt alls för en 96:a, om det är dokumenterat!! I detta fall tror jag dock på mätarställningen lika mycket som på jultomten :-) Vilken handlare importerar en lågmilad 320 och sedan säljer den billigt i Sverige utan att vilja tjäna pengar på affären?? Jag gissar på att denna säljare knappast lär göra några större pengar... När jag tittat på "nyare" (95 framåt) BMWs utan historik och/eller äkta serviceböcker är det kul att höra på ursäkterna hos säljarna. Några exempel: "Näää du, jag går på helhetsintrycket serru!" (Jaha, men varför har du bara ägt bilen i en månad, inte nöjd eller??) "Du, jag kan skicka serviceboken efter att affären är klar. Den finns i tyskland hos förra ägaren!" (eehh....right) "Du kan knappast räkna med servicebok eller historik på en 96:a" mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
En bra tumregler vid ALLA begagnatköp är: * Mätarställningen stämmer inte ifall den inte kan styrkas via dokumentation/servicebok. * Säljaren ljuger alltid, såvida hans påståenden inte kan styrkas. Har man bara dessa två saker i huvudet när man letar bil så minskar risken att bli lurad/missnöjd DRASTISKT. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| "TVÅ bra tumregler", ska det så klart stå ovan. | |
|
GE: En sökning på www.bytbil.com ger 88st objekt på E36 Touring mellan 1996-98. Då är inte privatannonsörer inräknade. Gör sedan en sökning på blocket eller i dagspressen. Det finns minst sagt en hel del att välja och vraka mellan. Att ha Powerbörsen som måttstock vad gäller BMW utbudet i Sverige kan lätt bli lite missvisande :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer_L : Jag har gjort den sökningen, fick visserligen bara ihop 77 bilar, men det är ändå inte vad jag skulle kalla ett enormt utbud. Gör en sådan sökning på just 320 touring med så ser Du att det inte finns så väldigt många bilar att välja på... Mina erfarenheter av bilannonser säger också att det är väldigt många bilar som är utannonserade på mer än ett ställe, bilar som är med på bytbil är väldigt ofta med även på blocket osv. |
|
stefannorr |
Man börjar faktiskt lessna lite grann...låt dom som trots varningar köpa sina FYND...en bil som är 20-50 000 billigare i inköp blir lätt uppäten av de i kostnader i service o rep ..o sen när dom ska sälja liket så är de kallare än kallast..men som sagt..skiter man i importguiden o råd o tips härifrån så då tycker ja man får skylla sig själv eller ropa hurra varje gånga man går ner till sin bil(lik). |
andha45 |
Klart att serviceböcker kan försvinna. Just nojigheten att man vet att man inte får tappa bort den gör att man lätt gör det =) Då bör det kunna styrkas på något sätt. Köpte en BMW med 1 ägare på en BMW-firma i Tyskland. Serviceboken hade försvunnit och var ersatt (alltså fel tryckår - servicebok 2000, bil 1998). Fick då med kopior på servicar som gjorts så den dokumentationen måste anses vara ok. |
Magooza |
Visst är det bra att ha en servicebok, men om det inte rör sig om några större summor så tycker jag att det kvittar ialf. Men man bör ju försöka kolla upp så mycket som möjligt. Jag köpte min BMW hos en bilhandlare, och där fanns ingen servicebok, men jag köpte ändå, rörde sig ju bara om 50k. Men jag har inte haft något problem under dom 6 månaderna jag ägt bilen ialf. Man får bara hoppas att turen håller i sig :> Sandra_ : Om det inte rör sig om mer än 60k, så tycker jag att du ska köpa bilen, om den ser bra ut, försök kolla lite i den oxå, om det är mycket slitage på växelspak, sätena osv. för det är väldigt lågt miltal. God luck. |
|
Jag hoppas att jag en dag kan bli så rik att jag benämner 60 000:- som "inte så mycket pengar" :-) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
andha45 |
Väldigt lågt miltal vet jag inte om jag håller med om. Den tyska genomsnittskörsträckan är 1 350 mil/år, vilket på 9 år blir drygt 12 000 mil... |
|
Jag hade hellre köpt en tight fräsch rostfri nyimport med 11500 mil på mätaren utan servicebok än en aldrig så väldokumenterad svensksåld med samma miltal som har fått smaka salt 9 år. BMW CS #5139 |
|
andha45 |
Det kan ju finnas ett mått av ärlighet i att inte stämpla upp en servicebok också. Flera tyska småhandlare har frågat mig om jag vill ha mätarställningen ändrad. Det kan tyckas oseriöst men är ju iaf bättre än att ändra den. En gång köpte jag en Audi som gått x mil i annonsen men hunnit rulla ca 1 000 mil till när jag ringde: "Jag kan skruva tillbaka mätaren om du vill". Han frågade iaf först... och jag tackade förstås nej. Självklart handlar man hellre hos en märkeshandlare som aldrig skulle få för sig att ändra mätarställning eller stämpla upp en servicebok. Fick kalla fötter när jag såg en hög med 40 några år gamla ostämplade Mercedes-serviceböcker hos en liten handlare, som f ö försökte sälja samma bil till mig 3 ggr, med olika miltal varje gång. Mitt minne var bättre än hans... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.