|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
bmw,m3 |
Ok! då vet jag Tack ska du ha folke! visste inte de med ström sladden fick med den när jag köpte lågnivå paket med sladdar m,m, ok ska ut å fixa de med en gång. Mvh |
bmw,m3 |
förresten de är ok med kopplingen jag gjort med basen + slutsteget jag menar jag använder ingen kondensator har kopplat slutsteget direkt till batteriet både plus å minus de skadar inte något om man har gjort den kopplingen? Mvh |
|
Inte alls, helt OK. Glöm inte säkring på pluskablen, nära batterianslutningen. FP |
|
bmw,m3 |
Ok! ska säkringen vara närmast pluspolen eller gör de nått att jag har säkringen nära slutstegets + pol spelar de någon roll? Mvh |
|
Spelar stor roll. Dvs inte för ljudet men väl för brandskyddet om du t.ex klämmer igenom kabelns isolering av misstag. Försökringsbolagen betalar inte gärna ut efter brand om de upptäcker installationer där inte tillbehör med grova kablar kopplade direkt till batteriet har en säkring max 20-30cm från batteripolen, gärna ännu närmare. FP |
|
|
Angående inkoppling av extra batteri; Kan man inte bara koppla in det rakt av med fet kabel mellan +/+ och -/-? Vad ska en laddningsdelare vara bra till? bmw,m3: Säkeringen ska vara nära batteriet på pluskablen. |
|
bmw,m3 |
Ok! Då vänder jag på kablen då. Tack för svaren. även en fråga till hur ska jag ha baslådan i bilen tycker ni? jag har en bmw e36 cupe går fälla ner baksätet jag tycker inte jag hör någon skillnad på ljudet om jag nu vänder basen mot ryggstödet bak eller tvärt om, så de spelar ingen roll då? |
|
En smaksak kanske, kolla gärna med andra som har monterat i samma bil. Man kan koppla två batterier parallellt om man så vill, blir som om man hade ett enda större. Fördelen med laddningsfördelare och därtill hörande skiljarkretsar osv är att man kan spela med bilen stillastående utan att riskera att tömma startbatteriet. Man jobbar ofta på detta sätt i t.ex husvagnar och båtar men i bilar föredrar jag helt klart ett enda större batteri. FP |
|
|
Johan_S/Folke: Som Folke säger om man vill spela stereo utan att ha bilen igång en längre period så är det bra med laddningsdelare så man inte drar slut på startbatteriet och kommer iväg efter ett blingmöte med racing som polisen upptäcker (Ni har väl sett på film hur det går till). Mer allvarligt. Egentligen är det väl bara om man åker på just ljudträffar med andra stereobyggare som man använder bilstereon utan att ha bilen igång och då kan det ju vara värt att ha dubbla batterier. Folke: Jag vet att de 200W som hu påstås producera är som någon uttryckte det "hitte-på-watt". De andra 1000W var dock "riktiga" W = RMS. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Njaaaaa. Uppmätt och verifierat, riktiga RMS, långvarigt och inte bara korta toppar? Tillåt mig tvivla ibland, utan att iofs kollat på just det aktuella fallet. Gör så här: Besök nån proffsinstallatör av PA, studio eller hemmaljud. Be att få känna och klämma på lite slutsteg i olika klasser upp till ett par kW. Titta gärna in i dom, kolla på komponenter och sluttransistorer, jämför storlek på kylare osv med motsvarande bilstereosteg. Då har de ändå tillgång till 230V-nätdelar och slipper de stora problemen med höga strömmar på 12V-matningen. Det måste finnas nån anledning till att stegen i bilarna är "mindre" i allt än de andra eller? FP |
|
Robsarve |
Caspar kör MB quart-steg och de ger sina riktiga RMS. Jag har f.ö ett hemmasteg på ca 15 x 25 x 5 cm som ger 1 kW RMS. Storlek är inte allt... tycker Erik |
|
Tur att skrev ibland då.. Just MB quart hör säkert till dom som har mera ärliga data och effektangivelser. Kör man klass D och liknande effektiva konstruktioner så går det att bygga mått, men långt ifrån alla bilsteg gör detta. FP |
|
|
Robsarve: Det känns bra att Du som "konkurrent" till MBQ säger att de är ärliga i sina angivelser. Tyvärr blir inte installationen så maffig som jag tänkt mig i första vändan, det blir "bara" ett enkelt 3-vägssystem (4 x 100W) i varje hörn och 2 basar i skuffen (2 x 500W) då jag inte har varken tid, ork eller råd i vinter att bygga om halva bilen som skulle krävas annars... :-( De mesta grejerna finns dock redan hemma så kanske nästa vinter :-) Kan man på något sätt räkna ut hur mycket ett steg drar med denmusiken som man lyssnar på om man bara har spänningen och tiden att utgå ifrån? Ex. Om jag mäter mitt batteries spänning, spelar en kvart med full last och sedan mäter spänningen igen. Ger det något?? De enda andra data som jag vet är ju hur många Ah kapacitet batteriet hade när det var nytt.. Med mina gamla fysik kunskaper går det inte men Ni kanske har några trix. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Det går inte att mäta fram nåt användbart med enbart voltmeter på detta sätt tyvärr. Det finns som sagt speciella kapacitetsmätare men även med dessa så blir mätningen lite osäker. Sen måste man minnas att batteriet degraderas sakta men säkert under sin livslängd. De som använder någorlunda fungerande kapacitetsmätare i t.ex eltruckar, golfbilar eller andra elfordon ser ändå till att alltid ha marginaler, batterierna åldras snabbt om man tar ut för djupa urladdningar. Det är synd att just effektsiffror alltid används som måttstock på hur "bra" eller "häftig" en ljudanläggning är. Tänk om t.ex biltester alltid använde hk i var och varannan mening när man bedömmer bilarnas kvaliteer och egenskaper? I stället för si eller så många watt skulle man tjäna mycket mera ljudkvalité på att bygga effektiva högtalare, dvs lådor, lådtyp, montering, verkningsgrad osv. FP |
|
Robsarve |
Enklaste är nog att leta reda på en vänligt inställd elektriker med en tångamperemäter som kan mäta likström. Då kan du mäta momentanförbrukningen. tycker Erik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.