AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.035

Blinkande lysen i takt med basen, asdrygt!

Sida 1 av 2
paese
Hej!
Har problem med att lysena och hela instrumenteringen och allt blinkar i takt med musiken när man drar på lite bas. Har en kondensator men det verkar inte som att den hjälper så mycket. Någon som vet vad man skulle kunna göra för att få bort blinket. Asdrygt och irriterande är det.

Iaf så har jag : Dls d1000 steg som jag driver 2 10" MDS Audionånting Limited Edition och en USBlaster 1.2 F konding.

Undrar också på en annan sak. Om Jag nu har de grejjerna jag har nu och kan producera så pass mycket bas som jag kan innan allt börjar blinka. Kommer jag kunna producera mer bas med 2 st 12" DLS Sp12:er? Eller sitter begränsningen på bas i hur mycket ström bilens generator kan ge?
Kan det bli bättre med hjälp av fler kondensatorer eller fler batterier?
Help me out here dudes! :)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ett extra batteri med en laddningsdelare som primärt laddar bilbatteriet och vid överkapacitet laddar det andra batteriet hjälper garanterat problemet. Finns att köpa hos tex BRL för under 1000-lappen. Tyvärr kanske Du då blir utan ström till stereon ibland om Du spelar mycket med bilen avstängd, fast bättre det än att inte kunna starta.

Annars låter det som om Din kondensator inte gör sitt jobb, är den kanske slut? Dåligt/felaktigt inkopplad?? Jag antar att DLS steget ger 1000W och då bör en 1,2F kondensator räcka gott. Eller har Du ett ruttet batteri/generator?? I så fall kanske inte kondingen hinner ladda upp ordentligt mellan varven. Hur många Ah är batteriet på??

Begränsningen för bastrycket sitter inte i bilens generator. Det stora problemet Du råkar ut för med mer effekt är ju urladdning om Du spelar på max jämt. Så visst begränsar generatorn i längden, men det är inte det som sätter taket. Drar stereon och resten av bilen mer ström i snitt än generatorn kan generera så blir det ju slut liksom...

Körde i somras med 1200W utan problem (när väl remote påslaget var inkopplat), dessutom helt utan kondensator. Kommer i sommar att köra med någonstans mellan 1200W eller 2600W beroende på hur jag slutligen konfigurerar system (platsbrist avgör) med 2 eller 3 1F kondensatorer, jag tror (hoppas) att det skall fungera.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
paese
Tror inte att den ska kunna vara slut eller trasig, har knappt använt den. Har haft den i en måndag drygt. Kondensatorn alltså.
Har kvitto på att batteriet är bytt för ganska precis ett år sen, inte kan det vara dåligt redan? Det är på 66 A iaf.

Hur ska en kondesator kopplas in korrekt ?
Jag har iaf seriekopplat den med batteriet. dvs + på batteriet till + på kondensatorn sen vidare till slutsteget och sen - på batteriet till - på kondensatorn och sen vidare till GND på slutsteget. Hade hört att man var tvungen att ladda upp kondensatorn innan man anslöt den men var inte säker. Så jag mailade stället där jag köpt den och de sa att så var inte fallet det var bara att koppla in den men däremot skulle man ladda ur den när man tog bort den.
Ja.. till slut då.. Har jag kopplat den rätt då? :)

Det är inte så att jag på nåt sätt kan ha kopplat galet på nåt sätt alltså överhuvudtaget, inte bara kondensatorn, som gör att det är som det är?
paese
Btw. hittar ingen sån här laddningsdelare som du nämner på BRL:s hemsida. Kanske du kan länka eller nåt om du vet var det finns :D
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kan det inte vara så enkelt att stereoprylarna inte är tillräckligt jordade?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

paese
Jag har jordat direkt på minuspolen på batteriet. Det är väl den bästa jordpunten vad jag har hört? Så jag tror inte att det är det, men säker kan man väl aldrig vara.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du ska jorda sakerna med så kort kabel som möjligt, jorda i chassit så nära du kan och använd en rejäl kabel. Detta gäller samtliga strömförbrukande komponenter i stereoanläggningen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Låter faktiskt som om Du har kopplat in kondensatorn fel. Kollade för säkerhets skull i manualen till mina (iofs Lightning Audio) och det borde vara samma. Plus sidan har Du kopplat rätt, men från minus på kondingen skall den ner till jord liksom från GND på slutsteget, dessa skall alltså inte kopplas ihop.

Kolla för säkerhets skull i Din egen manual först.

Både steg och kondensator skall jordas med så kort kabel som möjligt.

Att ladda upp kondensatorn först tror jag är det normala, till mina följde det tom med ett kretskort som kopplas på kondingen för att ladda upp den (liksom ladda ur). Det är tydligen inte bra för kondensatorn att laddas upp utan att den skickar ut någon ström. Vart köpte Du grejerna? De verkar inte ha full koll..

Vart man skall jorda råder det väldigt många meningar om. Dock är väl de flesta överens om att jordningen skall ske så nära steget som möjligt. Sitter batteriet fram på E36'an? Har Du steget bak så blir det alldeles för lång väg.

/Caspar
paese
Batteriet sitter bak min min 328:a iaf. Så som det sitter nu så har jag väl 20-30 cm lång jord kabel. Är detta för lång?
Saken är den att manualen försvann under mystiska omständigheter (läs, morsan var städhumör :D )
Men jag tror att jag ska prova koppla som du säger och se om det kan vara någon skillnad.
Köpte kondensatorn på totalljud.se och eftersom jag tappade bort manualen mailade jag och frågade.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Näe, 20-30cm är ju inte för långt det borde funka, däremot så sitter nog felet i inkopplingen av kondingen. Så en jordkabel från kondingen och en från steget, båda så korta som möjligt.

Har Du föresten provat utan kondingen? Blir det lika illa då eller är det bättre/sämre?

Lycka till

/Caspar
paese
Skulle vilja säga att utan kondingen är det Exakt likadant. Med andra ord kan man säga att jag inte märkte någon som helst skillnad när jag satte dit kondensatorn, måttligt missnöjd när man kopplade in den.. men som med mycket annat lät jag det bara bero.. :)
Ska prova imorgon och koppla om den som du sa och se om det blir bättre då.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Generellt så får du mer bas med större membranarea och samma effekt, två 12" producerar normalt mer bas än 2 10".

Min bil: Länk
Jag tycker det låter som du har kopplat kondensator, strömkälla och slutsteg rätt, dvs parallellt. du skriver visserligen serie men du menar nog rätt, annars hade det inte spelat alls.
Beskrivningen ovan öppnar kanske för missförstånd..
Man måste känna till hur hela strömförsörjningen i ett system med generator-batteri-chassiplåt (återledare) och ljudanläggning inkl. kondensator funkar. Det har ofta funnits två skolor ang. sättet att koppla minuskablen (jorda) i bilar, i plåten och på batteriets minuspol. Bilens stålplåt leder ström betydligt sämre än en grov kopparkabel, tveklöst. Och även om batteriet sitter fram och steget bak så kommer 2-3 m grov kopparkabel att ha lägre resistans än bilen plåt, det som gör att det ändå funkar är givetvis att plåtens area är större än kabelns men man har ändå inte full koll på hur strömmarna fördelas och flyter mellan t.ex en jordskruv i skuffen och batteriets minusanslutning (fram eller bak i bilen). Med frisk kopparkabel har man alltid full koll, och i alla professionella ljudsammanhang använder man jordning direkt på strömkällan, dvs batteriet, utom i bilar, visst är det konstigt...?
Kondensatorer är ofta överskattade och missförstådda. När man laddar upp en tom kondensator går det rätt hög ström en stund men kondensatorn tål detta, hur skulle den annars kunna ge ifrån sig de enorma strömmar som krävs för att eliminera ljusblink osv? Eller gör den inte det, man kan undra om det fortfarande (ovan) blinkar. Det man ofta glömmer bort är att kondensatorn inte är nån evig energikälla, den skall laddas upp också hela tiden, kanske just i samma ögonblick som nästa baspuls kommer. Då behöver ju batteri/generator ge dubbelt ifrån sig, annars blir det spänningsfall/blink. Det en kondensator KAN hjälpa till med är när man tar ut en ensam kort/hög strömpuls och sen ger tid till uppladdning, kort puls, lite längre uppladdning osv.
Den som inte tror på detta rekommenderas att koppla in ett registrerande instrument och mäta spänning och strömmar in/ut vid upp och urladdning av stora kondensatorer.
I realiteten består oftast inte basgången i mycket av den musik/ljud som spelas av korta pulser utan mera utdragna toner osv och det blir inte tid till uppladdning. resultatet blir att medelspänningen in sjunker som om det inte satt nån kondensator, det kan blinka osv i bilens belysning.
Lösningen kan vara som nämnts ett större batteri. Men dubbla batterier och en laddningsfördelare som inte består av ett kraftigt relä (t.ex fördelare av diodtyp) gör att ljudanläggningen inte kan tillgodogöra sig båda batterierna. Kan vara värt att notera innan man kanske köper in nåt för rätt mycket pengar.
Slutligen är det som vanligt den svagaste länken som sätter gränsen i systemet. Grova kablar, ordentligt pressade kontakter och förbindningar, säkring och tillhörande hållare av hög kvalité är en förutsättning för lägsta spänningsfall. Ett tips: Spela högt en stund, känn sedan på alla kablar, förbindningar, säkringar osv i systemet, kan man känna värme nånstans så innebär det spänningsfall.

FP
bmw,m3
Hej hej! är riktigt dålig på bil stereo inkoppling.

Men idag kopplade jag in en baslåda iblen me slutsteg

jag kopplade strömkablen direkt på batteriets pluspol likaså jorden direkr på batteriets minus pol har ingen kondensator eller nåt annat slutsteget är ett magnat 300watt baslådan är en dls 12tums.

remot kablen tog jag till antennen (sladden) från stereon så steget stängs av när man stänger av cd,n

jag tycker de låter kanonbra men frågan är kan jag har de så som jag beskrivit eller är de helt fel kopplat?

tacksam för svar.

Mvh

Det verkar helt OK.

FP
bmw,m3
Hej igen!

Jag har ju baslådan givetvis i skuffen i skuffen har jag även batteriet.

jag undrar ska jag ha så korta sladdar som möjligt både strömsladden + jord sladden? nu är ström sladden ca 3-4meter jord sladden 1meter men som sagt var jag kan korta av båda två rätt mycket ska jag göra de eller är de bara jord sladden som är viktigast att ha kort? även kan man ha en grov jord sladd direkt kopplat till bilens minuspol ja menar den är lite tjockare än plus sladden spelar de någon roll?

tacksam för svar.

Mvh

paese
Det blev i alla fall ingen märkbar skillnad när jag kopplade om det så som du beskrev Caspar.

folke: Hur pass grova kablar behöver man ha till slutsteget då? Så som det är nu så är det ungefär lika grova kablar som det är orginal kopplat till batteriet från bilens elförsörjning. Dessa kablar köpte jag hos en auktoriserad DLS försäljare, dom borde väl ha så pass koll att dom säljer rätt kablar, eller behövs ännu grövre?

Det där med dubbla batterier. Det är alltså bra, om man har en laddningsdelare med ett kraftigt relä? Vad skulle det kosta på ett ungefär?

Har ett 120 A bussbatteri liggandes i garaget som inte används för tillfället, kan det vara något? Eller kan det vara föör stort att använda i en bil?
Eller kan man använda det som ett andra batteri ihopkopplat med orginalbatteriet och med en sån där laddningsdelare?
Robsarve
Det spelar ingen roll om man jordar via kondensatorn.

Du har troligen tillräckligt grova kablar till systemet eftersom det drar tillräckligt mycket för att orsaka ett så stort strömfall.

Börja med att kolla om din kondensator fungerar som den skall. 1. Koppla loss kondensatorn.
2. Ta en 5 W 12V glödlampa med en tång och lägg den över kondensatorns poler.
3. Glödlampan skall nu lysa i 12-14 sekunder.

Dubbla batterier KAN vara bra men till din anläggning så skall du inte behöva skaffa det. Kolla med en analog voltmäter hur stort spänningsfall i volt du får vid ett ordentligt bas-slag.

tycker Erik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Folke Tack för Kondensator-skolan. Verkar ju nästan fånigt att ens prova att koppla in dem.

Min filosofi vad gäller strömkablar är att använda så grova kablar det går i stegens kontakter. Klara steget kontakter 32mm2 så använder jag det. Delar 2 steg på samma kablage så dubblar jag grovleken (ex 2 steg á 16mm2 = 32mm2) fram tills kablaget delar sig.

Jag körde som sagt 2st 500W steg i somras plus 200W ur stereon och hade inga problem vad gäller lampblink, med ett 62Ah batteri. Kan det vara så att batteriet/generatorn inte har maxkapacitet? Laddar batteriet ut ibland??

/Caspar
bmw.m3: Om du har slutsteg och batteri i skuffen så förstår jag inte riktigt varför du har 3-4 m kabel? Kablarna skall aldrig vara längre än nödvändigt och det är lika viktigt med grov area på både plus och minuskablarna eftersom det går lika mycket ström i båda. Det gör givetvis inget om de inte är exakt lika långa.
Man kan många gånger med fördel använda vanlig MK av önskad area istf super-duper kabel i neonfärger till extrema priser, elektriskt sett är det ingen skillnad.
Batterikablarna i bilar brukar vara på 35-50 mm2 area och det räcker mycket långt i ljudsammanhang, utan tvekan. Obs att det är arean på kopparlearen som räknas, inte ytterdiametern på isoleringen, den är oftast betydligt större och av mjukare plast osv på specialkablarna vid en viss given ledararea.

FP
Caspar: Jag menar inte att det alltid är meningslöst med en buffertkondensator, bara att man ofta överskattar funktionen.
De effektsiffror som du nämner, är du säker på att dessa stämmer? 200W (4x50) ut ur stereon (huvudenheten) kan du med största säkerhet dela med 5, även fast jag vet att "alla" tillverkare anger runt 50W ut, i nästa modellserie är det säkert 65 osv...
Elsystemet i en bil är ett komplext system. Om man skall få blink eller inte i belysningen varierar stort beroende på hur systemet är byggt och var man kopplar in sig osv. Säg att batteriet sitter i skuffen och slutsteget tar sin kraft där. Framtill sitter generator och elcentral där lampor osv matas. När en frisk generator matar på och med lite kabel mellan generator och batteri men inte mellan generator och elcentral kommer batteriet att få ta de värsta stötarna medan belysning osv får relativt jämn spänning framme i bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.