|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har en bmw 518i -88, bilen går kanon i motor o övrigt. och för ett tag sen insåg jag att de var dags att byta kylsystem. så ja köpte nya slangar, ny termostat och ny kylare.. allt är nytt! men nu håller tempen på att gå upp hela tiden. det blir aldrig så motorn kokar. men den går upp långt över det normala som den brukade stå på innan ja gjorde "kylsystem renoveringen". kylarvatten är påfyllt ordentligt och fullt, och nivån har kollats lite då och då. men ändå går motorn upp i temp. Varför? någon annan som har eller har haft samma problem, eller vet vad de kan vara för fel? Tacksam för svar. mvh Jim! | |
750iAL |
luft i systemet troligtvis.... kolla även så att inte termostaten står i stängt läge hela tiden.... |
|
håller med 740ial bmw forewer |
|
|
å förlåt 750 i AL ska det va bmw forewer |
|
| okey.. hmm.. hur kollar jag termostaten? den sitter ihop med 3 kylarslangar. så då måste jag alltså lossa på den från slangarna och kolla den? | |
|
Hade samma problem när jag bytte kylare å termostat för ett tag sen, blev för varm. jag luftade ur systemet flera gånger/vecka, blev lite bättre men aldrig som det var innan problemet började. Har varit hos två mekaniker, men inga förbättringar. En del sa att jag skulle lufta ur systemet i en "uppförsbacke" en del sa Nej så ska man inte göra........ SLiMh: om du få ordning på det få du gärna berätta hur du gjorde! |
|
750iAL |
man kan kolla genom att ta ur termostaten o lägga den i en kastrull på spisen med vatten o sedan se om den öppnar näsr vattnet börjar bli varmt nog och att den sluter när man kyler den med kallt vatten... sedan sitter det la en luftnings skruv på termostathuset eller?? gör det inte det så kanske det sitter en i kylets ena kant.... vet inte 100 på hur en gammal 5 serie ser ut... lufta i en uppförsbacke;-) gammalt kul knep som mekaniker skrattar åt...ingen effekt o inget bra heller... men som sagt kolla termostaten o lufta,lufta,lufta det e det enda som hjälper om inget e igensatt eller om vattenpumpen e kass... |
|
Samid, tack för svar! Ja berättar om ja lyckas! :) men 750iAL , hur luftar man ett kylsystem då? fyller på vatten o klämmer på slangarna? :) Jag vet faktist inte om de finns någon luftventil på termostathuset, kan kolla upp det. Skulle vara kul o testa de där med att lägga termostaten i varmt vatten på spisen, men då måste jag släppa på alla slangarna igen, o tippa ut allt vatten. och sen åka o köpa ny glykol igen. termostaten är helt sprillans ny, så de bör inte vara något fel på den. men man vet ju aldrig iofs. tack för svaren 750iAL! |
|
|
Hur man luftar kylsystemet: 1. kör bilen eller låt den gå på tomgång, tills motorn är varm 2. Låt bilen gå på tomgång. 2. Öppna FÖRSIKTIGT locket (där man fyller vatten+glykol) 3. Vrid upp den lilla plastskruven på kylarens ovansida, det står "eindlüftning". Sruva inte upp den helt å hållet, utan bara ett varv eller två. 4. Vattnet som innehåller luft kommer nu att cirkulera i systemet, luften kommer ut via öppningarna (stora locket och lilla skruven), du ska fylla på med vatten blandat med glykol under tiden. 5. Du kan välja att gasa eller låt motorn gå på tomgång. gasar du så måste du fylla på mer med vatten eftersom termostaten öppner sig mer när du gasar och höjer temperaturen. |
|
|
SLiMh jag köpte en ny termostat till alpinan i sommras och den funkade tydligen inte heller fast den var ny! köper en till ny till våren. Alpina Power! |
|
|
Okey tack för svar grabbar! Ja ska testa de där som du sa Samid, att lufta hela systemet. Ja har aldrig sett den där lilla luftskruven tror ja inte. men ja ska gå ut o kolla upp det. Tusen tack för svaren. mvh slim |
|
|
Hallåj igen! Samid, de där du sa om att lufta systemet med att öppna stora locket på kylaren och sen skruva ut den där lilla plastskruven på kylarens ovansida. Ja har ingen sådan plastskruv. har letat som en tok runt hela kylaren. de finns ingen! hur luftar man då? tacksam för svar! |
|
| Kolla om du inte har en luftningsskruv på termostathuset... | |
rsarits |
Finns inget sånt på 518 E28, du har väl inte expansionskärl heller? Det fanns i alla fall inte på min -87. Ställ dig i uppförsbacke och fyll på kylvätska med motorn såpass varmkörd att termostaten borde vara öppen. Det fungerade bra på min 518 varje gång. Kom ihåg att ha värmereglaget på full värme, annars kan du ha luft kvar i värmepaketet, även om detta skall vara självluftande. |
rsarits |
En annan sak, har du vänt termostaten åt rätt håll? |
|
tack för svar! rsarits, nej ja har inge expansionskärl, man fyller juh på kylarvatten direkt i kylaren. okey, ja har hört att de bara är en myt de där med att fylla på kylarvatten i uppförsbacke. men ja ska testa! ja gör allt för att få i ordning på skiten. men en sak till grabbar, ja kollade en grej idag förut. erm.. termostaten är helt sprillans ny.. men?! förut när ja hade åkt me bilen sådär 1 mil.. så gick den upp i temp.. alltså den höjdes en hel del, så då stannade ja efter väg kanten o kollade i motorn. man ser ingenting alls, men sen kände ja på kylarslangarna. från termostathuset går de 2 st slangar in i motorn, dom två var jättevarma, sen går de en slang längst upp på kylaren o in i motorn, den var oxå jättevarm. men sen går de en slang i botten av termostat huset o in längst ner i kylaren. och den var iskall? ska de vara så? kan de inte vara så att termostaten inte öppnar sig så vattnet cirkulerar ordentligt? även fast termostaten är ny så kan den ju vara trasig. va tror ni om de? tacksam för svar! /SLiMh |
|
|
Den kalla slangen längst ner ska vara varm efter en mils körning. Jag är ingen expert, men allt tyder på att det inte är någon cirkulation av kylfluiden. Det kan vara vattenpumpen, termostaten, själva kylaren eller läckage någonstans. Att den nya termostaten ska vara trasig låter inte sannolikt men den kan vara felaktigt monterad och justerad. Lycka till |
|
|
Många konstigheter här, lufta gör man bara en gång efter man tömt systemet, sen komme det inte in mer luft i efterhand. Har du varma slangar till termostaten men inte från (in i kylare!) så är det troligen en luftficka just i termostaten, enklast är starta motorn, hålla lite varv på motorn medans man varmkör (så vattnet cirkulerar bättre!), lufta systemet genom luftnippeln på huset längst fram på motorn bredvid insuget, (där tempgivaren sitter) håll koll på nivån i kylaren o fyll på vid behov. Skulle det börja pumpa vatten bakvägen genom kylarelocket så sätt på locket o fortsätt Sen ska termostaten öppna när motorn blivit varm, man märker när termostaten öppnar för nedre kylarslangen in i kylaren blir varm, låt motorn gå yterligare c:a 30 sekunder, låt stå 5 minuter eller så, starta sen motorn o håll förhöjd tomgång, c:a 3000 varv under 30 sekunder. Stäng sen av motorn o låt den gärna svalna en stund, kolla kylvätskenivån o fyll på om behövs. Klart! Obs.: Att all luftning, oavsett bil, måste ske med värmekranen/kranarna på max värme! Lufta i uppförsbacke är en B-lösning, så gör aldrig en mekaniker! Och en sak till, kör inte med bilen under luftning, allt måste ske under uppsikt av tempmätare o vätksenivå, så kör inte en meter förrens luftningen är klar...... många som tror det räcker o åka en sväng så är det klart, då måste man veta vad man gör!!! ///Magnus |
|
|
Okey tack grabbar! Ska checka bilen lite senare.. med den där nippeln fram på motorn! tusen tack! Samid, ja har hört massa folk som har köpt termostater o dom har varit trasiga. t.ex. min far fick en trasig en gång! :/ så man vet aldrig! =) men tusen tack för svaren, ja återkommer med resultat! :) /SLiMh |
|
|
Hej igen grabbar! Ja har kollat upp, de där med luftskruv. och ja kan lova att de finns inte ens någon sådan på motorn heller. har varit iväg till en kompis o han gav förslag om att sätta en upp-och-ner vänd colaflaska ner i kylaren där man fyller på vätska alltså. sen fylla cola flaskan med vatten, för då får man upp vatten nivån och då kommer luften att röra sig till högsta punken där cola flaskan sitter alltså. och de funkade! de kom massor med luftbubblor, och de märks för nu äre bättre värme i bilen. Men de finns fortfarande problem... nu kokar bilen istället! =/ de har den aldrig gjort förut.. o ja tycker de känns som att den nedersta kylarslangen är iskall så fort man känner på den. alltså den slangen som går underifrån termostathuset o in längst ner på kylaren. kan de vara så att termostaten är paj iaf? mvh Jim! |
|
|
Jag har precis samma problem. Motorn blir varm och det blir varmt i kupen. Så kylvätskan cirkulerar i motorn så att säga, men går aldrig ut i kylaren. Man märker det genom att undre kylarslangen upp till termostaten är kall. Har nybytt hel kylare o ny termostat. Det finns ingen luftskruv på varken kylare eller termostathus (E28) och systemet är "slutet dvs. inget expansionskärl. Vet någon om det kan bli en luftficka i termostaten, eftersom det är luftskruv på de nyare modellerna? Hur f**n får man bort den luften? Helknepigt!!! Skall man lossa övre slangen och hälla kokhett vatten direkt itermostaten så den öppnas. Kommer det inte in ny luft i slangen då? Någon som löst detta problem? Verkar olösligt, suck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.