|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min bil har idag blivit helt konstig! På tomgång pendlar den mellan 500 och 1500 varv. Den drar nästan 2 liter milen i 100km/h enligt mätaren, då den annars brukar dra under litern i samma hastighet! Känns allmänt orkeslös från bottenvarv! vad kan det vara? Kan jag kolla felkoder på nåt sätt? Har bara lilla färddatorn, alltså enbart check-control! Snälla, hjälp mig! | |
| Kan någon? Är lite bråttom! | |
| Lambdasonden, tveklöst! | |
|
jag har samma problem dock så drar min inte riktigt 2L när den är varm men när den är kalls så .... BMW Williams F1 Team. |
|
| men lambdasonden är bytt för 1500 mil sedan! | |
|
1:- milen då :P jag tror min sond är bytt kontakten ser fräsh ut men ja kan ge mig fan på att det är den som spökar jag skall till den lokala mecken i veckan å kolla avgasvärdena är dem fuckedup så byter jag... BMW Williams F1 Team. |
|
|
de kan även vara så att den tjyvdrar luft så lambdan ger fel värden.... å det kan även i sin tur göra så att lambdan pajar... BMW Williams F1 Team. |
|
|
Den går bra när den är kall, men när den blir varm så kommer felen tillbaka! Nån som har någon teori? |
|
|
jag verkar ha samma fel som dig.. enligt dina beskrivningar så känner jag igen med till 100% hur min egen beter sig.. jag skall ta å åka till min bmw meck å kolla avgasvärderna kan ge mig fan på att lambdan e paj... BMW Williams F1 Team. |
|
|
lamdasonden helt, helt tveklöst, min bil bettede sig exaxt likadant som du beskriver gick väl OK när den var kall men sedan när den var varm drog sen soppa som ett as, bytte lamda sonden sedan vart det bra.. Det sura för mig var att min bil hade kanske bara gått 400mil sedan lamdasonden byttes förrra gången innan jag fick byta igen, enligt killen på bmw var det pga av att så fort killen som hade bilen före mig hade bytt lamdasond så ställde han den i garage och typ körde 2 mil i månaden, fukt ska tydligen kunna knäcka den fort samt korta körningar. |
|
|
det kan även vara så att det är fel tryck i bränsle systemet så maskin har gått för fett å där med har lambdan pajat... hur långt har du kört sen du bytte lambdasonden nismo? grejen för mig är att den larva sig på tomtgången innan den började dra så mycke soppa som min gör nu, så min maskin har nog gått fett å där med har lambdan pajat de sura är att jag måste ta bilen till BMW för att få trycket ställt som det ska vara... = dyrt för en gammal bil :( BMW Williams F1 Team. |
|
| Vad har trycket i bränslesystemet med och göra när bilen går illa när den är varm? Det är inte ngt gammalt K-jetronic insprut vi snackar om nu! Mängden soppa på ditt insprut styrs genom tidstyrda inpulser. Dvs vid kall motor längre inpulser, varm motor kortare inpulser. Sedan finns ju alla tidstyrda inpulser vid delast och full last, men det är ett annat kapitel. Kom ihåg att Lambda sonden kan ge upp av glykol och olja också. En sliten motor kastar ut lite olja och det är inte bra för Lambdan. Se också till att skaffa en Lambda av bra kvalité. har varit med om sonder som gett upp efter 200 mil! Kolla upp gasspjälls potentiometern och om tomgångs motorn behöver sotas ur när ni ändå är igång. | |
|
Hej igen! Nu går min bil som förut igen, måste ha varit is i tanken! Nu har jag haft den i värme i ca 20 timmar, och allt är som normalt igen! |
|
|
Hej Scnitzermann. Det är faktiskt så att bränsletrycket har mycket att göra med hur bilen går, varm som kall. Datorn förutsätter att bränsletrycket är rätt eftersom ingen sensor talar om för datorn om något är fel på den fronten. Insprutad bränslemängd är en funktion av bränsletryck och insprutningstid. Om tryckregulatorn går sönder kommer motorn att få för mycket eller för litet bränsle, vilket påverkar körbarheten, och, beroende på modell, kommer motorvarningslampan att tändas när datorn inte längre kan justera bränslemängden för korrekt lambdavärde. MVH |
|
|
Hej Rodgee. Is i tanken får nog bilen att inte gå alls. Kolla i stället lambdasondens anlutningar. Där kan fukt ställa till det. Kolla också alla andra anslutningar i insprutnings- och tändsystemet. MVH |
|
parolof |
kan detta vara något? Länk |
|
Harry2, det är is i tanken som är problemet, jag är nästan helt säker, då en kompis som har likadan bil haft exakt samma problem, och det var is i tanken! Konstigt men sant |
|
|
is itanken hur lite soppa har ni i bilarna igentligen? :P BMW Williams F1 Team. |
|
|
hmm antingen bränsletycket eller luftmassemätarn som måste bytas då ligger nära till hands... woow plus en trasig lambda.. de kommer gå åt mycke deg... BMW Williams F1 Team. |
|
|
Länk de där är jö en M40, har inte jag en M50 under huven? har ju VANOS på min tex... BMW Williams F1 Team. |
|
|
någon som vet va de ska vara för spänning på luftmassemätaren när bilen är av och påslagen? BMW Williams F1 Team. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.