AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.225

Är man inte trygg i sitt eget hem?

Sida 1 av 2
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
vet inte vart världen är på väg...
Hörde nyss att en granne som har sitt garage lite längre bort ifrån mitt har haft inbrott i sitt garage. De hade slagit sönder alla rutorna, snott cd spelaren, fina sommardäck på fälgar och mkt annat.
Man väntar bara med armarna i kors tills de slår till mot mitt.
Det är låsta garage i kedja, med galler emellan varje. Så kommer dem in i ett, kan de fortsätta hela vägen.

Vad ska man göra? Hissa upp bilen (som nu är avställd) till sitt rum? Fy fan alltså

PS. Jag vet att detta inte har med BMW 3-serien att göra. Ville bara säga att man inte är trygg längre...inte ens i sitt eget hem. Så var rädda om era pärlor!
MVH
Vet vad du menar, jag bor i lägenhet på första våningen med garaget rakt under mig. (Ligger jag i sängen så har jag max två meter till bilen fågelvägen)
Mitt garage är förvisso "eget" med betongväggar men porten blir man ju lite nervös över. Väntar bara på den dagen jag kommer ner och det är helt tomt där!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Snart får man sova med en 6" S&W 686 .44 Under kudden...
vi hade inbrotts försök i villan medans vi sov.. på övervåningen.. så det finns inga gränser för vissa..
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Tror bästa sättet är att flytta ut och sova i bilen istället:)
Bor man i villa är det en bra idé att installera larm. Skrämmer bort de flesta klåparna, se bara till att skylta ordentligt och att larma ALLA fönster/dörrar/luckor.
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Undrar bara om det finns "falska" larmskyltar som man kan köpa? Det kanske skrämmer dem
Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
hade inbrott i min bil inatt, dem tog cd-spelaren....tog sig in genom bakrefönstret.....

Den J*veln...........
vi har falck dekaler på rutor och fönster, inte skrämer det bort någon verkar det som..
svintoleffe
Skulle dom försöka göra en på hälsning, i hos någon jag känner, o jag får reda på vem det är, så kommer dom aldrig o stjäla en sak igen.

JKag har många gånger funderat om alla som har Bmw, skulle försöka hålla ett öga på varandras bmw, typ om man åker, så ser man en bmw, så ser man ju, om det står någon där, o verkar misstänksamt, mest så jag tänkte.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
p-3, det räcker inte med bara dekaler om de vet vad de sysslar med. Är det "riktiga" inbrottstjuvar ser de direkt om huset verkligen har larm eller inte, skaffa ett som är kopplat till polisen. Kostar under tusenlappen per år i Norrbotten, vet ej om det är dyrare söderut.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
dali:
Att ha ett larm som är kopplat till Polisen anser jag inte vara så bra. Med tanke på hur lite poliser det finns ut idag så lär dom inte kunna åka på något villainbrott, möjligtvis tt par timmar efter larmet har gått, Vi har larm anslutet till Securitas som skickar väktare med bil om larmet går. Framtiden stavas (tyvärr) privata vaktbolag när polisen inte räcker till för att skydda medborgarna.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
dali: det är inte bara dekalr jag har, har även larm som är direkt kopplat till falck.
stefannorr
Tyvärr är de bara se efterlyst så ser man vilket klientel de handlar om i 99% av fallen.....
Visa användare
586
wdac
325i -05
vad de gäller oss bilägare så är vi väldigt förskonade jämfört med dem som äger motorcyklar... min MC är låst å upphissad i ett garage som INGEN känner till nästan iaf ;)

BMW Williams F1 Team.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
en webcam som alltid är på, och att man har tillgång till en dator som är uppkopplad när man är borta, sen är det bara att lyfta luren o ringa snuten om man ser nån inne.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
FD-ormen:
Återigen kontakt med polisen hjälper inte mkt.
När en av våra gammla bilar en natt för några år sedan blev berövad på sina 17-tummare fick vi i efterhand veta att en granne hade kommit hem mitt i natten från jobbet och sett allt. Han hade inte själv vågat ingripa (förstår jag) men han hade direkt ringt polisen och berättat vad som pågick och att dom i detta nu satt och skruvade. Han hade då fått till svar att det inte fanns någon bil som var ledig för ett sånt "uppdrag". Polisen kom först på förmiddagen dagen efter efter ett samtal från vår sida...

/Fredrik

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Det är rent ut sagt för dj*vligt. Det enda polisen tycks ha resurser till är att jaga folk utan cykellyse, fortkörare och tonåringar med folköl i ryggsäcken. Lättvunna poäng när man vill putsa på statistiken. De gör ingenting åt pundare och annat pack som verkligen orsakar problem för medel-Svensson med sina inbrott och stölder. Och om man skulle ingripa mot buset själv skulle man väl få handbojor på och behandlas som värsta avskummet bara för att man råkat slå något dj*vel på käften då de stått och rivit i bilen eller källarförrådet.

Sverige är på väg utför. Man får väl hoppas att vanligt folk värnar om varandras säkerhet i framtiden. Kalla mig cynisk, men jag tror att medborgargarden som piskar upp pundare under nattliga aktiviteter kommer bli ganska vanligt en vacker dag. Risken finns också att medel-Svensson skaffar handeldvapen (lagligt eller ej) så att det blir värsta vilda västern även här.

Själv skulle jag inte tveka en sekund att ta till übervåld mot en angripare/inbrottstjuv/biltjuv för att försvara framförallt min familj men även min egendom... Samt för att få ett visst mått av tillfredsställelse då jag kan agera både polis och domare och ge dom kräken vad de förtjänar.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
J Power:
Kan inte göra annat än att instämma, tyvärr.

/Fredrik

markus00
Frågan är om ett larm kollat till ett vaktbolag är något bättre.
Kommer väktarna när ett inbrott pågår får dom ändå inte göra något. Dom väntar snällt utanför tills inbrottet är fullbordat.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
markus00:
Jag är inte säker på vad väktarna gör om dom kommer när inbrott pågår. men tryggheten tycker jag ligger i att någon kommer över huvudtaget. Jag tror att det är klart avskräckande om tjuven vet att ´om larmet går i detta huset så finns en väktare här inom 5-10 minuter.´ än att veta att larmet bara står och gör oväsen till ingen nytta alternativ larmar polisen som inte har tid att komma.

/Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.