|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Besiktning e ju ett omdebaterat ämne! metoderna för att prångla bilen genom nålsögat på sbp, är ju lika många som åsikterna ämnet !! Men är det någon som rent av klarat av att besikta med med feting turbon på plats & idrift ??? ( eller med liknande uppenbart trim !!?? Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" | |
|
Det är det säkert nån som gjort, men det är nog minst lika många som fått nedslag. Tips: byt motor eller likn. och åk sen och besiktiga. |
|
|
Jo Nisse det förstår jag med förmodligen så är antalet som torskar större än lyckade fall, men det kan ändå vara kul å höra om någon lyckats!!! Jag har själv en kompis som la i en turbo motor i sin gamla Volvo 745 ( förgasare då ) väl på bes så öppnar sbp-gubben huven å tittar ner på agg, ic rör, etc !!! Sedan vänder han sig till polarn rynkar pannan å säger "Denna ska det ju inte vara turbo i" !! Han fick nedslag på att abs lampan lyste inget mera !! Tur antagligen iaf till nästa år !! Mvh Christer "Den som har mest grejer när han dör vinner!!!" |
|
|
Satt o funderade på det där idag! Om, han nu säger någonting om att det sitter i en turbo, så kan man ju hänga på besiktningsgubben när han ska prova bromsarna, och be han att itne se allt lull lull under huven för säg ca en 1000kr som du har i handen? För visst är det värt en tusing iallafall o slippa riva eländet och sedan böka tillbaka det! Bara en tanke!? Värt kanske o prova? För tror nog att besiktningsgubben skulle ta den där tusinge, och le! =) Shake That Ass |
|
|
Förhoppningsvis gör han i stället en polisanmälan för mutförsök! Tror inte att de flesta besiktningsteknikerna är så korkade att de går på ett så enkelt mutförsök. Skulle snarast tro att de kommer att bli mycket misstänksamma och tro att du försöker sätta dit dem för tagande av muta. (fina rubriker i kvällsposten: "Köp dig genom besiktningen - spara pengar på reparationer!") Ovanligt korkat förslag som faktiskt även är brotsligt: uppvigling till brott! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
man kan ju lagga in lite lätt typ "hur mkt skulle det kosta att fixa det där då ;) då kan han ju inte anmäla en iaf |
|
|
Även om det inte är världens bästa jobb tror jag de flesta besiktningstekniker (läs alla) värderar sin anställning högre än en futtig tusenlapp, för att inte tala om sin personliga heder. Att prata om att "lura" någon och att försöka fuska sig genom en besiktning är löjligt men ändå på nåt vis OK, men att försöka muta någon är bara otroligt korkat och kan få väldigt tråkig konsekvenser... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Evol-79 |
Jag tror att vi redan fått in vårt första bidrag till årets kalkon tips ;-) |
| Har hört några på zatzy som har lyckats få igenom div bilar med turbo, med mutningsmetoden... Kanske bara är lögn men dom påstår det iaf. | |
| Men regler svart på vitt (Jesper), Vad gäller nerslagen ? effektökningen eller avgaskraven? | |
|
emhå: Vad man får anmärkning på är att motorn är ändrad och ej stämmer med bilens registrerade uppgifter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: När jag var å besiktiga här om dagen, så åkte jag på reg.besiktning pga att han tyckte inte att jag kunde verifiera chassie nummrerna. Vad måste jag göra för att kunna verifiera dom? Det har ju aldrig varit någon annan som klagat på det förut, har haft bilen i över 2 år. | |
|
men on turbon inte laddar o avgasvärderna e bra så borde set va lungt eller? vågar man inget så vinner man inget!!!!!! |
|
|
ACAB: Nej för motorn är ändå ändrad på = ingen avgascertifiering. Det går inte helt enkelt. |
|
|
erikk: Vad fick du för anmärkning? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Inte ändra motorn...förenklar ni inte lite nu? Betyder det att man inte ens får byta till en vassare kamaxel eller ett öppet luftfilter? |
|
|
BjörnB: Precis, men just luftfilter brukar nog dom flesta besiktningstekninker ha överseende med eftersom det inte tillför något. Och en kam är ju svårt att kontrollera om den är bytt. Samma sak gäller chipp. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Jesperado: Han skrev under, Bra att veta:"Chassinummer, fordonet kan inte säkert identifieras". | |
|
Har en fråga till Jesperado: Min M3a är ju överladdad av Dinan. Vad är det som gäller när bilen då är importerad från USA som flyttgods? I jänkeland är ju Dinan godkända av BMW och därmed lagliga som överladdade. Har jag dispans på just min bil, eller gäller det alla bilar från jänkeland som har ändrad effekt då de tas in som flyttgods? Mvh Tobias |
|
|
Ser ni, typiskt sverige, hade det vart tex spanien, inga som helst problem! Allt ska vara svart på vitt! Förstår mig inte på denna livsstil, varför då ens sätta på turbo konventering om man inte ens försöker att få igenom den på besiktningen?! Kalkon eller ej, men vem skadar det om en besiktningsman tar 1000kr extra för att missa turbot? Honom skadar det nog inte (om ingen får reda på det) och definitivt inte dig heller! Tex, säg att det är din kompis som är besiktningsman, han släpper igenom din bil gratis fast den inte skulle gå igenom, samma sak bara 1000kr billigare!?! Rätta mgi om jag har fel! Shake That Ass |
|
|
Jag rättar dig gärna :-) Om besiktningsmannen släpper igenom dig pga att han är en vän till dig så är det lika fel som att ta en muta. Och varför skulle det vara bättre att det går att muta sig igenom besiktningen? Tänk om du eller någon du känner blir påkörd av någon som mutat sig igenom besiktingen med en bil som t ex har dåliga bromsar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.