AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.453

Däck/fälg, xenon mm vid besiktning

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Precis...

Jeppe
Froz-523
Saxat från NA:
"Moddar man projektorljus till att använda Xenon så ändrar man ju konceptet. Vad jag fattar så är detta en stor djungel och en strålkastare godkänns ju efter sitt utförande. (jämför helbilgodkännandet).

I detta fall ändras ju konstruktionen och då är ju inte strålkastaren godkänd längre, vilket kan betyda att det blir icke godkänt på bilbesiktningen. Det kan kanske tom bli körförbud??
Stråkastaren måste exempelvis ha automatiskt nivåreglering om det skall sitta Xenon i den. (Det är en anledning till att konverteringsstatser som man kan köpa på Internet är märkta med off-road only!!!)

Bestämmelser om detta regleras i det s.k. ECE-reglementet som hör och häpna FN (Förenta Nationerna) ansvarar för. Länk finns här Länk "
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min sökning gav inget resultat, hittade inte det jag läste en gång i världen, sorry:(

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Kolla här! Länk
Stämmer nog.
Just nu kopplar jag inte vad NA står för.
Men jag har aldrig menat att modifiera befintliga lampor, reflektor eller projektor, genom att byta halogenlampan mot xenon. Det innebär mycket jobb, förutom lampan är det start och drivkretsar osv, men visst det säljs dylikt, i USA bl.a.
Jag menar endast original t.ex Hella i BMW-fallet.
Det finns ju xenon "generation 1" fram till -00, samt den senaste med projektor osv. Verkar som det skall vara nivåreglering i Sverige då, frågan är manuell eller automatisk, samt om spolning också är obligatorisk?
ASB bryr sig ju inte, det står klart, men tydligen kan man då åka direkt från besiktningen in i en flygande och få t.ex körförbud/böter.
Sjukt system!

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.