|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om ni har koll på om Z4 kommer i fyror till våren och i så fall om vilken motor tyskarna sätter in.... Sugen, kan nog bli bra pris på dom i tyskland! HenganZ3 | |
|
Huga... inte vill man väl ha en 4-cyl Z4?? Eller?? Du har väl en sexa i Din nuvarande?? Svårt att tänka mig att de gör en klenare variant än 2,2'an då redan den är lite väl motorsvag... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: 1,9an är fyran på 118 hk. Personligen skulle jag ha svårt för mindre än sex cyl. i Z4. Hoppas inte att BMW släpper en mindre än 2,2an. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Tog man inte bort 4-cyl bilar efter faceliften? Eller var det bara det gamla smala bakpartiet som försvann? /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Om man ska tro modellguiden så fanns Z3an med fyror under huven mellan åren 96-98 samt 01-02. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
4 cyl kommer att plockas in i Z4:an. De finns länder i Europa som lägger stora straffskatter på bilar med större motorer bla Belgien. 4 cyl borde ge även ett lägre försäljningsprid på Z4:n, vilket attraherar en större målgrupp. Precis som Z3:an så blir det 4 cyl i Z4:n, och det troligtvis redan i år. |
|
|
Hobbe: Du har en poäng där! :) :( Det tänkte jag inte på. Samma gäller ju i Italien. Där är det höga skatter på alla bilar med motorvolym än 2.0 liter. bla X3 2,0d var som klippt och skuren för Italien samt många andra länder när den kom. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Tänkte inte på det!! T.o.m Ferrari gjorde ju en 308 variant med 2 liters V8 med turbo istället för 3,2 liters V8'an i 328 som resten av världen fick. Varför man köper en Ferrari med 2 liters snurra då man rimligen borde ha råd att betala skatten kan jag berätta vid ett annat tillfälle. Fick en skön inblick i Italienskt tänkande av en Italienare just om Ferrarin för några år sedan.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: HAr tyvärr ingen sexa i bilen, 118 hästar bara, ganska trött! Men hade varit kul med en pigg fyra med lite mer klös i, men håller helt klart med om att i en sådan bil skall det sitta en sexa! Man kan ju hoppas på att den nya 2.0 liters motorn på 150hk kommer, verkar fin. Men även 1.8:an på 129hk. Två liters motorn sitter väl i 120, någon som har kört den? HenganZ3 |
|
|
BMW har officiellt bekräftat att Z4 2,0i med 150 hk kommer som 2006 års modell. Det stod att läsa på tyska auto motor und sport för en tid sedan och har diskuterats tidigare på forumet: Länk Mvh. |
|
|
Jo jag har kört en 120i, då jag funderade på att köpa en. Måste tyvärr säga att motorn var en av de delar som gjorde att jag ångrade mig. Att den dessutom var lika bullrig som alla andra Golf'ar gjorde inte saken bättre. För 300K+ skall man få lite mer tycker jag. För att göra en driftsnål Z4 tycker jag att man borde ta in någon av dieslarna istället. Visst kanske diesel är osexig i en sportbil, men det är 150Hk också.. Hellre 2.0d än 2.0i. Den snurran som sitter i min 530d skulle göra Z4 riktigt rolig (och mycket snabbare än dagens 3.0i). /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Tycker det vore lite synd om de plockade in en 4-cylindrig motor i Z4 programmet. Vill man hålla uppe statusen/begagnatpriser för bilen skall endast 6:or erbjudas! | |
|
Kanske lite partisk nu när man har en fyra. Men, tycker ändå att det är vettigt med en fyra i Z4. Dels så kommer nog försäljningen gå upp ett par hack och man fyller ut programmet till dom kunder som idag kör en Z3 med fyra. Cspar: Trist det där med att 2.0i var dålig. Har också hört samma sak från kompisar. Finns ju den nya fyran i 318, 129hk tror jag den är på, men vore ju konstigt om den är piggare! HenganZ3 |
|
|
1,8an är samma motor som 2,0an. Bara en "tråkigare" chipning etc. Tom samma motorvolym 1995cm2... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| På tal om 4-or: Jag hade 140 hk i min 1.9. Inte samma tryck som i 2.8 naturligtvis, men ändå en mycket trevligt brutal karaktär på motorn om man varvade lite :-) | |
rsarits |
Har nyligen inköpt en 1,9 med 140hk åt frun, den är så lågt växlad så det drar duktigt ändå, även jämfört med 530:n jag åker i. Bilen varvar ju 4000 vid 140, då drar det bra även på femman. Fördelen med fyran är ju förbrukningen (neråt 0,7) och försäkringen, 4300kr, helår/helförsäkring. Jodå den går året runt, varför ställa en så rolig bil i garaget? |
|
@Caspar Italienhistorien.... /N |
|
|
Japsåkare: Italien??? Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Japsåkaren: Får väl berätta hur de tänker i stöveln... Jag frågade en vän där nere, hur det kommer sig att även Ferrari gör specialvarianter med 2 liters snurror.. Han hade precis klivit in i min Scorpio med 2,9 liter stånkan och var skitimpad av motorvolymen (effekten på 150hk impade knappast). Näe.. sa han, det är ju högre skatt på bilar med större motorvolym.. Ja, men har man råd med en Ferrari så har man väl råd med mångdubbel bilskatt fortsatte jag mitt förhör.. Jovisst har man väl råd med skatten, MEN om man köper en bil som man betalar extra skatt för så undrar direkt skattefogden vad man är för en konstig kuf och en sådan måste man ju granska EXTRA mycket... Det finns inget som skrämmer en Italienare så mycket som skatt och dess främste indrivare, fogden... SÅ det handlar bara om att man inte vill få sin skattedeklaration granskad lite extra, oavsett om man har något att dölja eller ej.. he he, så funkar det där nere. Har dock noterat en väsentlig skillnad i Italien de senaste 10 åren vad gäller bilar > 2 lit, antagligen pga ändrade regler/praxis gällande skatterna.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
tack vare det där med skatten så brukar BMW göra lite specialare för just den italienska marnaden. En perfekt typexempel är väl E30 320iS som var en fyra och stressades upp till runt 180bhp eller så för att ge medelitalienaren en ekvivalent till 325. Skulle vara kul att få en komplet updatering av alla dessa specialare som görs såväl för Italein som UK samt dem som tillverkas i Sydafrika enligt lite varmare spec... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
ska 2.2L vara kvar när den fyrcylindriga kommer? nya sexan verkar inte finnas i annat än 2.5 och 3.0 än i alla fall till nya 3-serien. Då är kanske 2.0 4-cyl tänkt att ersätta 2.2 sexan i Z4 när M54 försvinner ur produktionen? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.