AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.739

Vad skall jag betala för en M3 92-93

Sida 1 av 2
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
i fint skick !

Önskar att köpa en fin M3 till "rätt" pris svara på mail med bild helst .

MVH Tony B BMW 525i
Fanns M3 som 92:a? Trodde den kom 93 (E36:an). För en riktigt fin fullservad 93:a skulle jag gissa på 140'. Dakargul -5-10%...

Lycka till
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Vad menar du med Dakargul -5 -10%..??
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hehe jo finns endel intressanta sånna kommentarer. Det var en tomte som gick in och sa "diamantsvart -10%" :)

Jag skulle inte köpa en gul bil men smaken är ju som baken jag tror inte att dom värderas lägre, såvida bmw in lämnade 10% rabatt när man beställde en gul bil :)
Jo jag menar att Dakar-gul var en "inne färg" i början på 90-talet, numera säljs det nästan inga...precis som vit var under 80-talet (eller orange under 70-talet...). Dessa "trendfärger" har vanligen sämre andrahandsvärde än ex. svartmetalllic eller silver som är relativt tidlösa, jämför gärna en 10 år gammal 525 vit eller svart, vilken är mest lättsåld tror ni?

mi
88
millan
E46 Touring -03
Rätta mig om jag har fel...93 såldes i sverige bara röd, gul och blå
millan: M3 såldes 1993 i sex färger, varav tre exklusiva för M3: Mugello röd, dakar gul och azur blå. Därefter utökades färgutbudet med senare årsmodeller.

Står fortfarande för mitt påstående om att en gul M3:a troligen ligger 5-10% under de övriga färgerna...hör gärna med en bilhandlare eller jämför gärna annonspriser...så jag får väl be acey att ta på sig tomteluvan om han inte tror att färgen spelar roll på andrahandsvärdet ;-)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Gul M3 med Rieger kit = Eiskallt

Mr C
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
MrC..
Så ska det låta...
Äger själv en..
Marquez
Hoppas det inte blir pajkastning om färgerna nu igen..
-5/10% för en dakargul. Som enligt mig SKRIKER M3 så fort man ser en sån bil ;) Har en gul själv och skulle nån komma med ett sånt förslag som -5/10% på min skulle man juh ringa polisen...

Mackan
Var inte meningen att dra igång en tok-debatt i och med detta...ville bara säga att färger kan spela roll i andrahandsvärdet, och med tanke på hur många gula M3:or som såldes 1993 jämfört med 2001 så kanske det kan ge en uppfattning om vad som anses snyggt i dagsläget...gillar ni era gula M3:or så är det väl huvudsaken, eller hur?
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Nix..
Kan bero på att Dakargul inte passar på vilken bil som helst..
t.e.x hur snyggt skulle det va på en M5..
Eller en bmw 740 95-
Färgen måste sitta på rätt bil för att det ska vara snyggt..

m3efl: Vad jag försökte förlara var att det i början och fram till mitten av 90-talet såldes mängder med gula bilar (VW Polo, Mondeo, Ford KA, riskokare mmm.)...nu på senare tid vågar jag nog påstå att det är glesare med nysålda gula bilar. Vad kan detta bero på? Att folk inte längre inser att gult är snyggt?? Nej, gult var en helrätt färg i början/mitten på 90-talet och detta kan därför spela roll på det generella 2:a handsvärdet.

Vad grundar jag resonemanget på- Har en god vän till mig som tidigare arbetade på DinBil i Helsingborg där de säljer bla Porsche...enligt honom är begagnade gula Porschar relativt kalla jämfört med diskretare färger. Jag ger dig gärna numret till honom om du undrar. Dock får du slå upp numret till ditt lokala Polis-kontor själv ;-)

Mvh
Christoffer
m3efl: Sorry, sista delen var nog riktad till Marquez...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte att en bil är 10% billigare för att den är gul, det är ett resonemang som inte håller.

Om jag vill köpa en m3a så kanske jag har en färg som jag vet att jag vill ha (eller två). Och stöter man på en dakargul m3a så köper man inte den, även om den skulle vara 10% billigare. Vill man däremot ha en dakargul m3a så köper man en!

Så enligt dig stoffe, så när man byter in en dakargul m3a så säger försäljaren, ja list priset på din inbytes bil är 150.000, fast eftersom din är gul så drar jag av 15.000. Jag är tveksam. Det är en skillnad på vad som är populärt / mainstream och värdet, som inte har så mycket med färgen att göra utan snarare skicket.

Detta om detta.
Marquez
Håller med Acey.
Att en gul skulle vara mindre värd är nog mer en personlig åsikt man har, som gör att man tycker att för en själv är en gul mindre värd. Men att den skulle ha ett mindre värde vid försäljning....!

Jag köpte min dakargula på en bilfirma där dem INTE värderade den mindre pga av att den var gul. Snarare högre pga av fint skick och lite mil.

PS: För mig och säkert för många andra BMW ägare och ICKE BMW ägare oxå så är nog Dakargult förknippad med just M3an.

Mackan
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Håller med acey..Marquez...
acey: Du tror alltså att en som byter in en vit 3-serie får lika mycket betalt som en som byter in en mörkblå, om båda bilarna är i likvärdigt skick och av samma årsmodell? Och att trender inte spelar roll när det är dags att sälja?

Då får vi titta närmare på vad som styr en bils andrahandsvärde? Enbart skicket? Nej, tillgång och efterfrågan är de viktigaste faktorerna, simpla marknadsekonomiska fundamenta, skicket kommer först på tredje plats. Och hur stor är efterfrågan på gula bilar idag jämfört med 1994? Gissningsvis avsevärt lägre...och varför skulle då inte en handlare kunna dra av på inbytet om han anser att färgen är svårsåld, trots att bilen är fin?

Marquez och m3efl: Huvudasaken är att ni är nöjda med era gula bilar som jag tidigare skrev...visst är Dakar-gult förknippat med M3 1993, dock har jag i Malmö sett åtskilliga dakargula 316 Compacter, nästan samtliga ifrån mitten på 90-talet...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Stoffe: I teorin skulle dakargul kunna få sin stor återkomst 2003. Suget blir enorm, David Beckham alla kör gula bilar. Skulle man då helt plötsligt kunna få 30,000 mer på bilen (beräknat på ett värde av 150) än idag när färgen inte är så het?

För det andra så pratar vi om m3or inte en vanlig tre serie. Dakargul är ju en M3 färg (om jag inte misstar mig nu) och utgör då något speciellt. Om en handlare drog av 15.000 på min bil enbart pga att den är gul så tror jag att jag hade gått därifrån. För en handlare är det rent statistiskt säkert lättare att sälja en bil i en annan färg, reserverat för att m3or kan vara lite annorlunda än vanliga 3 serie bilar. Men säljer du privat så kan du nicha dig lite mer.

netsix
Jag som bilförsäljare kan säga att en vit bil tex drar man av lite extra på vid inbyte/köp. Vita bilar är mer svårsålda. Men det är köparna/marknaden som styr detta inte vi bilhandlare.
Dakargul kan jag tyvärr inte uttala mig om för jag har inte den erfarenheten.

/netsix
acey: Jag kan inte svara exakt hur mycket mer man skulle kunna få för en gul bil om dessa plötsligt skulle bli populära om ett år. Men det skulle troligen avspegla sig på andrhandsvärdet och därmed ligga något över en likvärdig bil med annan mindre populär färg...som netsix säger- Marknaden styr. Jag grundade mitt uttalande på gula Porschar...detta tycker jag är en väl så speciell bil som en M3:a.

Slutligen så var den dakargula färgen M3-unik enbart för 93:or. 1994 kunde man få den till vilken BMW som helst. Troligen för att suget efter gula bilar var stort i allmänhet under dessa år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.