AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.322

Hög CO-halt tomgång 750

Sida 1 av 2
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Skall ev. titta en på en ny 750 till mig helgen, tydligen kanonfin allt i toppskick, enda problemet är co-halt tomgång för hög, de andra avgasvärdena är ok. Jag har sökt men inte blivit så mycket klokare, någon som har något konkret bra att komma med?

BMW CS #5139
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Byte av olja, stift och filter kanske hjälper?

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
J.L: Har du sålt din pärla? Blev den kvar i Gbg-området? Fick du vad du ville ha för den? Är det E32 eller E38 som du ska ha nu? Många frågor på en gång :)

//Schnitzer

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Eftersom du pratar om flera avgasvärden förutsätter jag att det är en -89 eller nyare.

svamlar lite bara:
Det är bara CO som spökar alltså.. tycker ju att lambdavärdet också borde vara fel om den går för fett på tomgång. Bränner den en massa olja så att CO blir högt borde också HC vara högt.

//Magnus

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hej Schnitzer!

Ja min 750 år såld till en bekant, det hamnar max 1 km från mig och den kommer i goda händer. Det är en bekant som har köpt den han över 50 år så det bli ingen buskörning och ingen vinterkörning (kravet för att sälja den!) Om jag inte hade hittat en köpare som tog hand om bilen hade jag aldrig sålt den, då hade jag hellre behållt den är släppt den till någon som skulle förstör den, det hade jag inte kunnat leva med. Jag fick ok betalt, sedan får man ju alltid vara lite snäll om man säljer till någon man känner.

Magnus:

Det är en 750ia -91 som bara har rullat 17000 mil. Alla andra värden är ok, bara co på tomgång fel, så det verkar lite skumt tycker jag. Han har bytt stift och lambdasonder mm. det blev ingen skillnad. Kan den få tjuvluft eller liknande?

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, skall ev. titta på den i morgon.

BMW CS #5139
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hej, kan vara insugningspackningarna,prova med startgas.

Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Borde inte motorn gå illa om insugspackningarna läckte?

BMW CS #5139
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nej de tror jag inte du märker på en v12a`.ta lite stargas o spraya på inugsrören o se om inte tomgången ändras.

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
J.L: Låter bra! Kul att det blir mer E32.

//Schnitzer

Paap Reeder
.... om bakre avgasmuffarna - alldeles efter kattarna - läcker åker CO upp ... speciellt på tomgång ..... hur konstigt det än må låta.
.. inte så mycket på 2500 ....

Kolla klämpackningen - sitter på cyl 1-6.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Paap Reeders förklaring låter inte helt orimlig. Luft som läcker in där lurar lambdasonden att blandningen är mager (mycket syre) varvid databoxen ger order om mer bränsle för att kompensera. Lambdavärde blir rätt med det extra bränslet men samtidigt börjar motorn i verkligheten gått fett och då producera CO som sedan märks i avgasvärdena. Så skulle jag kunna tänka mig att det funkar iaf, men sedan är det ju lite chansning att köpa bil på de gissningarna så jag frånsäger mig naturligvis allt ansvar :D

//Magnus

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ser nu att Paap skrev: "- alldeles efter kattarna -" Det gör att min förklaring inte håller...

//Magnus

Paap Reeder
... jo det är så märkligt ... särskilt på BMW.

Jesperado kan också säkert vidimera detta ty det är "därifrån" jag först fick nys om detta.

Min hö kat är sprillans ny .... av den japanska versionen varvid det finns ett uttag för en tempsond efter kat.
Lossar man "kapsylen" på den stosen ... åker CO upp.

MVH /// Paap R .... dock helt utan ansvar. Är grisen väl i säcken vill den ha mycket mat.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, så är det. jag har tyvärr ingen riktigt bra förklaring till varför...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
391
jacke
750 e32_89
Kan kanske ha nåt med att mottrycket sjunker o göra.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hej alla hjälpsamma!

kom precis hem från att ha tittat på bilen nu.
Co-värdet är tydligen ok nu! Säljaren hade tidigare haft problem detta men nu är det istället lambda som är problemet!

Står så här på bes papper
C0 0.0 (0.5) HC 037 (100)
CO 2500 0.0 (0.3) Lambda 1.32 (0.97-1.03)

Hur skall man tolka detta? Lambdasonder 2 st är bytta enligt ägaren.

Bilen var smutsig och grisig inne och ute men fin i plåten (nyintagen) och kan säkert blir kanonfin om man lägger ner lite tid! Priser var också bra.

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Glömde skriva
Det är alltså lambdavärdet vid förhöjd tomgång som är felaktigt.

BMW CS #5139
Paap Reeder
... vid högt lambda går den magert.

Skulle gissa på en . eller båda .trasig lambda.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Han kanske försökt ta sig genom besiktningen med sprit (E85) i tanken och på så vis fått fina CO-värden trots att lambdasonderna är keso? Sprit ger ju också en magrare blandning.

//Magnus

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Lambdasonder skall som sagt vara bytta utan framgång.
Vad kan annars göra att den magert?

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Efter lite sökning så verkar det som läckage på avgassystemet verkar vara den vanligaste anledningen till hög lambda.
Undrar bara om det är någon fara för motorn att köra med hög lambda, bara man får den genom besiktning? Är det hål på avgassystem går ju inte motorn magert?
Man kunde inte höra något avgasläckage men det kan ju vara ett väldigt litet hål man ej kan höra?

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.