|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kalle>>>Vi har nu olika uppfattningar i denna fråga,det får jag inse nu :) Du har dina erf. och jag har mina. Mvh Janne. |
|
|
Janne, Njaaee :P Jag presenterar bara FAKTUM, sedan är det upp till var och en att ta ställning till dessa. Dina erfarenheter är dock ett bra komplement till mina faktum :) Trevlig kväll! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Hmm...Ja,det där med faktum varierar stort beroende på vilken typ av dämpare man har, som jag försökt skriva här ;). Antingen så har kvaliteten på dämpare blivit sämre eller så är jag då en av få som upplevt denna slitagetålighet på Bilsteindämpare till den "gamle" dvs M535:an.Jag tycker iaf inte att kvaliteten går att jämföra mellan Sachs och Bilstein. Enligt mina erf. så håller Sachs normaldämpare inte lika lång tid som Bilsteins "gula" gasstötdämpare(som jag har). Eller så är jag en av få som har en bil "i evighet" :),som verkligen får fram fakta med hjälp av "lång o trogen tjänst" isf via "papper"...Opps!! ;) Mvh Janne. |
|
|
Inget vidare språk i mitt senaste inlägg ser jag nu :) Menar bara att mina erfarenheter med Bilstein tyder på längre livslängd än det omkring 7000mil som bl.a. kalle menar är nutidens "konstruktionslivslängd" och därmed ett "cirkadatum" att byta dämpare. Det dubbla gäller ofta för E28:or med Bilstein monterat enligt mina erf. Har faktiskt gjort ett byte av stötdämpare bak på min M535:a och monterat in Monroe gas där...Tyckte mig känna en viss "mjukhet" i dem gamla Bilsteindämp...Det var inte rätt av mig...Dem gamla Bilstein(gula) var i bättre skick än dem Monroe jag satt dit kände jag sedan..Det var fjädrarna som hade tappat lite stuns.Hade svårigheter att trycka ihop dem utbytta Bilsteinen sedan :/Trodde att dem skulle vara som "cykelpumpar" vilket då inte alls var fallet...Nåja,man lär sig utav sina misstag. Sedan så får jag väl också ge en liten ursäkt till att denna tråd nu började handla mer om "stötisar" än om 528i-00... Mvh Janne. |
|
|
Kalle, hur märker jag att dämparna är slut? Min bil upplevs inte gungig eller något sådant. Min e39 har gått 15.000 mil och jag vet inte om dämparna är bytta. Jag har svårt att förstå resonemanget med 7000mil. Måste bero mycket på vilka vägar man kör på, hur man kör osv. Byter man inte stötisar när man inte gillar hur bilen uppför sig? |
|
|
Janne, Tro inte att jag tvivlar på din kunskap eller dina erfarenheter - jag är helt övertygad om att stötdämpare kan vara fullt körbara efter 15 000 mil, MEN de ligger inte längre inom tillverkarens toleranser. Jag anser att Sachs/Boge (samma sak)- dämpare håller minst lika hög kvalité som Bilstein, men det är en annan sak. BjörnB, Det är som sagt svårt att märka när dämparna är slut. Bilen har ju en mängd andra "stötdämpande" komponenter såsom däck och bussningar :) Just därför anser jag att man bör byta enligt tillverkarnas rekomendationer, eller åtminstone var 10 000:e mil. Det som Asken skriver, att dämparen har ungefär 50% av sin ursprungsprestanda kvar efter 7000 mil stämmer nog ganska bra. En kvalitetsdämpare är dock fortfarande BRA, även om den bara har 50% kvar, därför märks inte slitaget. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Hej Ni skriver att man kan testa stötdämparna i någon testbänk eller dylikt för att se konditionen av stötdämparna. Var kan man göra det och hur mycket kostar det? |
|
|
Kalle, ok men om man inte märker något varför då byta? Känns lite som en onödig kostnad. Bilen i sig tar väl ingen skada av att dämparna inte arbetar för 100%? Om man kör bana och varvtider är viktigt förstår jag att dämparnas kondition är a och o. |
|
|
Jag hade ingen aning om att rekommendat intervall var 7000mil på stötdämpare. Är det någon som byter efter dessa intervall? Det känns inte motiverat att byta redan då, iaf inte på som bilar jag har kört med ca 7000mil på mätaren. Dessutom är 4 nya dämpare en affär på ganska många tusenlappar. |
|
|
Nu har tråden verkligen spårat ut, vilket jag beklagar. Gorgonit, Jag vet ingen verkstad/butik som har en stationär stötdämpartestbänk. Du får komma till knutstorpsträffen 2005, där Matab/Sachs sannolikt kommer att erbjuda gratis stötdämpartest, traditionsenligt. :) BjörnB, Det som kan ta skada är som sagt bromsskivorna. Bilens vägegenskaper förändras till det sämre vid en kritisk situation. Det är helt upp till dig själv att byta. jaken, Fine. Jag tvingar ingen att byta, jag publicerar bara faktum. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Kalle: Kan du referera till något dokument från BMW där det står att dämparna skall bytas vid 7000mil? Eller åtminstone ett dokument där BMW påvisar ett bytesintervall överhuvudtaget på stötdämpare? Eller snackar vi Monroes (eller någon annan eftermarknadsleverantör) marknadsföringsprogram här? Visst tappar alla slitdelar funktionalitet med tiden och man skall definitivt vara uppmärksam på tecken av slitage. Men fast milintervall på stötdämparbyte... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Kalle, jag tror inte du snackar skit, men jag är förvånad över intervallet. |
|
|
Hej igen. Jag har nu konsulterat expertisen, närmre bestämt min kollega Ronald med 40 års erfarenhet av bilreservdelar i allmänhet och stötdämpare i synnerhet. Jag kan inte referera till några dokument från vare sig BMW eller från någon annan, det är helt enkelt upp till Er att bedöma rimligheten i det jag skriver. Jag påstod tidigare att det fanns ett bytesintervall på 7000 mil för stötdämpare, vilket inte är riktigt korrekt uttryckt. Något exakt angivet bytesintervall från tillverkarna av stötdämpare finns inte. Vad som däremot är korrekt är att stötdämpare efter 7-10 000 mils körning har mindre än 50% av sin ursprungliga prestanda kvar och BÖR därför bytas ut om man vill att bilen ska ha sina ursprungliga vägegenskaper. Slitaget på stötdämparna märks inte vid vanlig körning, och kontrolleras inte av bilprovningen. Jag hoppas att jag med detta klargjort vad som "gäller" och beklagar att jag uttryckt mig otydligt tidigare i diskussionen. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
case closed... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.