AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.296

Pris 528 -00

Sida 1 av 2
Gu
25
Gunnar-S
528iT -00
Hej BMW-fantaster! Jag är ny på forumet och inte ens BMW-ägare - ännu. Tänkte utnyttja all den kunskap som finns hos er andra, hoppas det är OK.

Är spekulant på en 528iT -00.
Svensksåld mars-00, 11.000 mil. Servad, väldokumenterad, välskött. Bra skick in- och utvändigt.
Härlig i drivlina, inga konstigheter vid provkörning.
Utrustning: svart solidlack, skinn (nappa), komfortstolar, stora datorn, Professional-stereo med cd-växlare. Webastovärmare, dubbelglas.
Vinterdäck på originalfälgar, sommardäck på 540-originalfälgar.

Minus: pixelbortfall i displayen, sommardäcken max en säsong kvar (om det). När man varvar motorn vid stillastående faller inte varvet direkt utan ligger kvar ett litet tag - borde ju falla direkt.

Vad tycker ni är rätt pris? Begärt är 160.000. Själv tycker jag det är högt (handlarnivå), men säljaren och jag är inte riktigt överens.

Gunnar
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Välkommen till forumet!

Ja, det är nog i högsta laget tycker jag också. Verkar vara några grejer att fixa till på den dessutom.

Denna är en bättre affär, Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tillägg, 528an blir nog hyffsat lätt att sälja sedan, skinn, dubbelglas och webasto är eftertraktad utrusning, svensksåld är också ett plus i kanten. Det som kan ställa till det lite är avsaknad av automat, tror de flesta vill ha det på 528or.

530in jag länkade till har en trevligare motor samt facelift.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Personligen tycker jag att 160 kkr är för mkt då den är sniket utrustad.

Men som vanligt så handlar det mer om vad du tycker. Tycker du att den är värd det du vill betala så kör på och skit i vad den är värd.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Måsen
145´+/-5´ är väl rätt rimligt, för övrigt håller jag med pågen...

/Mattias /// Länk
Det är denna Gunnar menar! Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Gu
25
Gunnar-S
528iT -00
jaken: tack för tipset, den ser kanonfin ut, men kostar lite för mycket pengar för min del.

Gunnar
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Kan också hålla med att den är prissatt i överkant.
För att vara en 528 så har den en lite ovanlig utrustning, vilken normalt brukar återfinnas mest i 540. Plus!

Uppenbara minus är däcken, samt att man iaf bör undersöka det där med motorn lite närmre.

Vad gäller Johans 530 som länkas ovan så kan jag bara delvis hålla med om att den är bättre köp. Den är facelift, samt har en trevligare motor. Klara minus är standardstolar, avsaknad av NAVI (WS-versionen är inte alls dum) samt manuell låda för många köpare, men inte alla. Den har heller inte mycket mer än "standard"-utrustning.

Vilken som är bäst? Jag hade inte köpt någon!
Men gillar man blanksvarta bilar, med en intressant inredningskombination och får ner den till 150k eller lägre så kan den säkert vara vettig den där 528:an.

Mvh
Patrik - mycket yrande ;)

___
Touringklubben: Länk
Jag håller med om att Johans 530i verkar vara ett betydligt bättre köp!

528:an i lund verkar förvisso vara helt OK, men även denna saknar navi, och priset är klart i överkant. 140-150 000:- känns mer rimligt, och då ska givetvis motor"felet" vara åtgärdat.

Välkommen till forumet och BMW-träsket, Gunnar :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Gunnar,

Jag läste i Mickes dagbok att bromsskivorna är skeva på bilen. E39 har stora problem med bromsskivor som slår sig och det är inte alls säkert att problemen försvinner för att man byter skivorna - de har en tendens att bli skeva igen efter cirka 100 mils körning. Anledningen till problemen är inte helt uträknad, men det kan bero på en mängd olika faktorer: Slitna bussningar i framvagnen, slitna stötdämpare (stötdämpare ska bytas ungefär var 7000:e mil, men nästan alla brukar vänta med att byta tills dämparna är HELT slut, på bilen ifråga sitter sannolikt originaldämparna kvar sedan den var ny) och en rad andra saker. Det BEHÖVER inte alls vara fallet med den här bilen, kanske räcker det att byta skivor och ånga på i 10 000 mil till, MEN jag vill att du ska vara uppmärksam på att det kan medföra merkostnader!

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____
Gu
25
Gunnar-S
528iT -00
Kalle,
tusen tack. Hade ingen aning om detta, i och för sig kändes dämparna OK, men de var säkert inte bytta. Säljaren hade kvitto på allt annat som var gjort, men inget om dämpare.

Känner att jag börjar svalna för objektet... Inte minst sedan säljaren spelar hard-to-get för att jag ska bli mjuk.

Då kan jag lika gärna vänta till jag hittar något som känns rätt. Har lagt in köpes-annons på Autopower så får vi se.
Annars finns ju en och annan bil söder om gränsen - och Micke har lovat hänga med om det blir aktuellt!

Gunnar
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>>En liten fråga bara:Det du skriver om att stötdämpare skall bytas varje 7000mil låter lite "lustigt"...Kanske just E39:an har lite sämre dämpare än andra vagnar,men det beror alltid på skicket än på ett visst miltal när det gäller utbyte av t.ex stötdämpare.
Mina framdämpare på M535:an är vad jag vet inte utbytta(iaf inte efter -95)vilket nu skulle innebara att dem minst har varit i "drift"över 14000mil,fortfarande kanonskick med bra dämpning och komfort(JA,jag vet hur dämpare som börjar "ta slut" uppför sig :))..Men visst, dämparna tappar succesivt sin "spänst"allt eftersom milen/åren rullar på..Men,det där med att byta "bara för bytandets skull" är inte riktigt "ekonomiskt" :)

Men det är ju klart,jag ska kanske inte uttala mig ,jag har ju en kvalitetsvagn med Bilstein dämpare som original ;))))

Mvh Janne.
Janne T,

Det är just det som är problemet. Dämparna kan UPPLEVAS ha god funktion även efter 20 000 mil, men för att veta måste du köra dem i ett stötdämpartest vilket märkligt nog inte görs på bilprovningen. REKOMENDERAT bytesintervall är alltså 7000 mil. Därefter försämras dämparnas prestanda gradvis. Jag kan nästan garantera dig att dina dämpare som körts i 14 000 mil INTE bedöms vara i kanonskick när du kör dem i en testbänk! Detta gäller alla bilar, oavsett märke på dämparna.

Det du skriver om att "byta för bytandets skull" är lite motsägelsefullt... byter du inte motoroljan förrän kamaxeln havererat heller? Jag lägger gärna lite pengar extra och vet att min vagn är i toppskick maskinellt.

Gällande vilket märke man ska använda så känner jag mig trygg både med kvalité och prestanda med mina Sachs-dämpare. Jag har svårt att tänka mig att tillverkare som BMW, Alpina, AC Schnitzer, Brabus samt Ferraris F1-stall skulle nöja sig med något annat än det bästa, vad tror du? ;-)

Mvh,
Kalle
_____
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
En stötdämpares livslängd varierar mycket från fall till fall, dåliga vägar sliter mer. Att dämparna ska bytas efter 7000mil genrellt sett köper jag inte.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Men Kalle jobbar på bildelsleverantör och har åratal av erfarenhet av E39. Så det blir nog till att byta stötisar snart.
Generellt kan man säga att man får det man betalar för men att allt som är dyrt inte automatiskt är bra.
En 528i -00 bör ligga i ca 150 med den utrustningen. Webasto och dubbelglas är mycket eftertraktat. Minus för att den inte har Navi dock.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>>Visst,alla kan väl byta stötdämpare efter rekommenderat 7000mil,vilket som du också säger inte görs,måste bero på någonting ;)Det är naturligtvis så att vid t.ex vibrationer vid inbromsning,oljud,"svampighet","vandrande på vägen",allmänt olustig komfort ,mm, då funderar nog många på stötdämparbyten,INTE före dem känslorna(i 99fall av hundra:))
Sedan så är Bilstein dämparna på bl.a. M535:or inte kända för att bytas före 15000mil iaf,mycket god kvalitet,bl.a. pga precisionen OCH det faktum att dem monteras direkt från fabriken med ett rejält dammskydd(som skydd av kolvstången)..

Att jämföra med oljebyten tycker jag var lite "magstarkt",där har du mera att förlora..En motor som är i fint skick slarvar man inte med olje eller filterbytena..Tråkigt med "blårök" och/eller knackande kam mm.mm..
Mycket tråkigare än "lite smådåliga" dämpare.

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Därmpare fram på E39 speciellt tar slut fort. Krutis(540-98) fick nya dämp och fjädrar vid 11k det blev som en ny bil( bilstein sprint istället för originaljunket). Framvagnen bör bussas om vid 10-15k mil om mana är noga. Dämparna håller högst 50% av nyfunktion vid 7k mil eller 3 år.
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok!...detta att dämparna max håller 50% av nyfunktion vid 7000mil gäller iaf inte dämparna till min M535:a,vilket bevisas?!? att jag(som anses kräsen med bilar av bekanta) inte upplever dessa dämpare som "slut" eller ens "halvslut"...Men som sagt så spelar det bl.a. roll húr en dämpare är uppbyggd mht livslängd.
Bilstein gillar jag skarpt iaf :)

När jag bytte på min 735:a vid ca 27000mil,så var dem "ganska så totalslut",vagnen "gungade fram,värdigt kanske ;), men absolut inte bra ur väghåpllningssynpunkt,det var av fabrikat BOGE och dessutom BMW loggan på(troligen aldrig bytta tidigare) :)

Mvh Janne.
Janne,

Att 99% av alla bilägare skiter i att byta dämpare enligt rekomendationerna betyder väl inte att det är rätt? Det KAN mycket väl vara så att somliga stötdämpare kan gå 15 000 mil med bibehållen prestanda, det beror som "jaken" konstaterar på vilka vägar man kör på, och HUR man kör. Säkerligen går en standarddämpare av välkänt kvalitetsfabrikat minst 10 000 mil utan att förämras nämnvärt. Rekomendationerna är dock som de är, och de finns av en anledning. Det krävs ganska stora påfrestningar för att kunna bevisa om en stötdämpare är trasig (långt ifrån vardagskörning) och det är först i en kritisk situation som man lider av det, exempelvis vid en undanmanöver eller en panikinbromsning.

Givetvis är det alvarligare för bilens funktion att slarva med oljebyten, men principen är densamma - är man rädd om sin bil så byter man slitagekomponenter enligt föreskrivna intervall, anser jag - såtillvida att komponenter/vätskor är uppmätta/testade och fortfarande bevisligen har samma egenskaper som när de var nya.

Mvh,
Kalle
_____
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kalle>>>Du skrev i tidigare inlägg att det inte spelar någon roll vilket fabrikat en dämpare har mht slitaget,vilket är direkt fel anser jag då.
Vilket ev. skulle kunna bevisas av att jag har kört såpass länge med mina Bilstein utan nämnvärd försämring(Yes,jag kör både "hårt"eller "inspirerat" kanske man ska skriva ,och på sämre vägar emellanåt :))

Sedan att du skriver:>>"att 99% av bilägarna inte byter menas att det inte är rätt för det"...
Ok!MEN, det menas att dem flesta bilägare inte märker någon som helst försämring heller i vare sig vibrationer/komfort/oljud osv osv som jag redan skrivit..Varför byta då?

Sedan vet jag också att vissa av stötdämparfabrikanterna rekommenderar byte vid cirkus 5-7000mil...Finns också lite andra skäl än enbart "stötdämparslitagemässiga",vill kanske tjäna en slant också..möjligen :)

Mvh Janne.
Janne,

Bilstein tillhör liksom Sachs det absoluta toppenskiktet av stötdämpartillverkare. Att du tycker att din bil känns tight och bra är i detta fall inte något bevis, först när du har papper från en stötdämpartestmaskin VET vi i vilket skick dina dämpare befinner sig i.

Man skall byta dämparna, för att som jag skrev i mitt tidigare inlägg: "det är först i en kritisk situation som man lider av det, exempelvis vid en undanmanöver eller en panikinbromsning." När älgen står där framför dig på vägen och du antingen hinner bromsa eller välja undan (eller både och), DÅ är du nog jäkligt glad för att du bytt stötdämparna. Att avfärda rekomendationerna med att "tillverkarna vill tjäna pengar" är inte korrekt.

Mvh,
Kalle
_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.