AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.957

E60 är snyggare än E39

Sida 3 av 3
Först tyckte jag E60 bra var ful. Nu tycker jag den är tråkigt slätstruken. Som vilken Mazda som helst. Höga karossidor med lite veck och "snedögda" lampor. Allt som är nytt behöver nödvändigtvis inte vara snyggt. Fiat Multipla hade ett nytt och frascht formspråk. Eller?

Med stor sannolikhet kommer E65 bli en kultmodell. Det är dock inte synonymt med att den var vacker. Däremot annorlunda. E60 kommer nog inte nå någon kultstatus.

Jag tror BMW på sikt kommer falla tillbaka till en mer sansad design med drag brån Bangle-eran. E65, E60 och E90 går alla i denna riktning. Då finns förutsättningar för att bilarna återigen skall bli ikoner gällande design.

Nu ska jag inte gnälla mer om BMW:s design utan istället gå till garaget och njuta av min XJR, Spider och 156 SW. :-) Tre underbart vackra bilar enligt mig. BMW är bättre fast fulare. När BMW återigen blir snygga kan jag tänka mig att köpa en igen.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jögge38:
Med tanke på hur många fler medier det finns idag, jämfört med 1972, så är det nog svårt att göra en jämförelse. Nu väller det information över oss. Då 1972, var det väl bara några motor-skribenter som skrev vad de tyckte.Och på den tiden så var det inte så länge sedan som BMW hade rest sig ur graven, så då hyllades väl allt nytt. Hade ett forum som detta funnits då, så hade vi säkert fått läsa både det ena och det andra om modellerna som kom ut.(är dock lite osäker på den pukten, eftersom BMW 10 år tidigare inte hade så bra rykte). Dels fanns det inte lika stor konkurrans på den tiden, vem kunde ens tänka sig att jämföra en Audi från 1972 med en BMW tex?
/A
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
->Sigdarve

"Många i min ålder kan inte ta in ny musik, utan tycker bara musik från 70-talet är bra och att allt nytt är skit"

Men då måste BMW fantaster vara väldens mest introkade och förstoppade typer som går i ett par skor. Jag har aldrig hör av volvöägare att gamal 240 var snyggare än nya volvo, Eller av saab ägare att 99an är snyggare än en 95 osv. Eller att AUDI var snyggare förr....

Det verka bara vara BMW fantaster som inte kan ta in ny design alltså.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
BMW_MAN:
Skall jag tolka svaret som att du håller med mig? Man kan ju säga så här också, det finns BMW-fantaster gillar både gammalt och nytt, en del bara gammalt (en minoritet dock tror jag). Beträffande SAAB och Volvoägare så finns det nog inte samma fanatism som bland BMW-ägare. Beträffande Volvo och SAAB så kan det ju inte bli sämre, bara bättre i bästa fall;-)
/A
BMW_MAN:

Det finns fanatism för gamla Volvos. Så många "lantisar" det finns som avskyr nya Volvos och prisar de gamla 240/740 osv.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
andha45
Olof;
det är riktigt som du skriver, men är det då inte mer för att (vilket ju också i en mening är sant) gamla Volvo var "så lättmekade" medan det "bara är en massa elektronik o skit i de nya". BMW-kritik brukar mera riktas mot design o småfel än att konstruktionen är (för) komplicerad.

Det är min upplevelse av Volvo-kritiken.

"740 el 940 var den sista riktiga Volvon" = innan man började med framhjulsdrift o avgasrör som inte kostar 995 o annat som förtar karaktären av bra "lantisbil"

"e39 var den sista riktiga BMW:n" = innan man började med ett nytt designspråk.
la
30
lawrence
530iA M-sport -02 Titansilver
För mig handlar det om känslor och en liten dos nostalgi. Är uppvuxen med BMW, årsbarn med min pappas vita 2000 från 1966, älskade den fjordblå 525:an från 1974, tog körkort i den silverfärgade 528:an från 1983. För mig har varje ny generation av femserien varit en logisk utveckling av den närmast föregående, ny design men med vissa grundvariabler intakta och alltid med samma attityd i formspråket. I min värld hänger den fjordblå 525:an från 1973 och min e39:a ihop stilmässigt. Samma sportigt eleganta, självsäkra formspråk utan onödiga excesser.
Även bakom ratten finns tydliga släktdrag. Den engelska tidningen Classic Car utsåg den första femseriens instrumentbräda till en av de mest banbrytande genom tiderna för något år sedan, så banbrytande bevisligen att den i förädlad form hängde med ett par år in på 2000-talet i e39:an.
I min värld har BMW tagit ett stort steg från sedan decennier upptrampad mark med e60 och personligen hänger jag inte med. Hur jag än försöker ser jag inte det jag vill se och förknippa med BMW i nya modellen. I två års tid snart har jag studerat e60 ur alla vinklar och vrår för att få ihop bilen men den funkar helt enkelt inte på mig. I nya sexserien har Chris Bangle ritat en bil jag kan sukta efter, men det är också hans enda modell där jag är med på noterna.
Så för mig är det min e39:a som gäller, förmodligen många år framöver. Framtiden får utvisa om BMW med e39:an, helst i M-sportutförande, gjorde den sista familjebilen i den klassiska designtradition som föddes med Neue Klasse på 60-talet. Jag längtar oändligt mycket mer efter att se en 3.O CSi i garaget än någon av Bangles aldrig så nyskapande modeller.
MEN: detta är i min värld. Jag säger inte att e60 är ful, bara att jag personligen inte får ihop den och det har som sagt framför allt med känslor och nostalgi att göra. Jag har en granne och god vän som har en e60 530 och han bara älskar designen och har gjort så från dag ett, fler och fler här på forumet är e60-ägare och älskar sina bilar på samma sätt som vi andra älskar våra e46:or, e39:or, e34:or, e9:or osv. Det är väl ganska fint så?

Mvh Lawrence
andha45:

Du har delvis rätt, men det finns dem som gillar utseendet på de fyrkantiga kolosserna och tycker att de nya modellerna ser ut som japaner.

Ang. lawrence inlägg så håller jag med om att vissa av BMW:s klassiker självklart är en annan sak än en ny E60. Givetvis är en 3.0 Csi en mycket vackrare bil, men jag tycker inte det går att jämföra riktigt så - E60 är en modern bil i en modern tid, en 3.0 är en annan sak; en underbart vacker klassiker från en annan tid.

Jag är trots allt glad att BMW inte lanserade en E60 som ser ut som 3.0Csi, man får skilja på olika tidsperioder. I ett senare perspektiv är det ju fullt möjligt att man kommer se E60/E61 som banbrytare för sin tid som i det skedet blir en klassiker. Men det kan vi inte veta något om i dagsläget...

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
andha45
Olof m fl,
För några år sedan (1998 rimligen) var jag på introduktionen av S80. Då kom en projektledare från VPS i Gbg och berättade ombilen. Publikens frågor rörde t ex "de där stötfångarna, måste man byta dem om man krockar, det blir ju jättedyrt, på min 240 kan man köra emot vad som helst utan att det märks". Kanske typiskt den typ av Volvoägare som gillar de fyrkantiga kolosserna...
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Olof Ovenholm:
Lite retrodesign vore kanske inte helt fel. Om BMW hade lånat lite från tex en klassiker som 3.0 Csi och skapat en helt annan E60 än den modell som såg ljuset skulle det ha kunnat bli hur bra som helst. Jag föredrar nog retrodesign framför allt för nyskapande space shuttle-modeller.

Många tycks vara överens om att Alfa 156 hade en vinnande design. Bilen är snygg! Vad beror då framgången på? Kombinationen av klassiska retrolinjer och modern design.

E60 kom kanske vid fel tidpunkt helt enkelt. Skillnaden mot föregångaren är för stor. Någonting mitt emellan E39 och E60 hade nog gett ett utseende som de flesta hade gillat. Sen hade kanske nuvarande E60 passat bra inför nästa generationsskifte.

Men som andra sagt... den är inte direkt ful, men viss ser den lite japansk ut om sanningen skall fram. I BMW-kretsar utmärker den sig med sin minst sagt djärva design. Men för gemene man ser den nästan ut som vilken riskokare som helst med undantag för njurar och emblem.
Njuren
Lawrence : Du har rätt

E39 är den "sista" 5-serie som byggts i BMW:s historia.
Förhoppningsvis inte,kommer väl en till om en 8år...

BMW - i nöd och lust?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nya E90 ser ju snygg ut på bild, men E65 och E60 är i mina ögon allt annat än snygga. Inte heller har jag vant mig, efter några år med sådana på vägarna. I grundenn har jag inte något emot Bangles designfilosofi, men det finns några saker som jag inte gillar, oavsett om det är Bangle som ligger bakom dem, eller om de återfinns hos andra bilmärken. Ett sådant är höga midjelinjer. Det gör att bilar ser klumpiga, tunga, svulstiga och bängliga ut. Den åsikten hade jag innan jag ens hade hört talas om Bangle och han har inte fått mig att ändra uppfattning. Tyvärr är det ju inte bara han som ritar sådana bilar idag, flera andra märken gör detsamma.
En annan sak som jag inte gillat är karosskarvar. Det ideala vore en bil helt utan karosskarvar, men det är naturligtvis inte praktiskt genomförbart. Det näst bästa är att göra skarvarna så diskreta som möjligt, men Bangle gör tvärtom, framhäver dem. OK, helt omöjlig behöver den idén inte vara, på t ex Z4 fungerar det, men på E60 och E65 fungerar det inte alls. Där blir resultatet linjer som spretar, i stället för att bilda en helhet.
ge
158
geson
E12 528i -79
Utseende är en smaksak, kan diskuteras i oändlighet...
Själv är jag uppvuxen på 70-talet vilket har satt sina spår.
Älskar BMW från 70 o 80-talet, var snyggast då enligt mitt personliga tycke.
En ny modern bil är naturligt vis mycket bättre på alla vis.
Utvecklingen går förhoppningsvis framåt.
Utseende är väl ändå fortfarande en smaksak.
Tänkte ge min syn på E60 & E61

Ibörjan tyckte jag den var skitful men idag vet jag inte riktigt. Det är i alla fall 3 saker som stör mig med E60 karossen och det är:

1:
Om man ser bilen från sidan kan man följa en linje som börjar med taket och fortsätter baköver och ner under baklycktan. På bilar med ljusare lackering gör detta att bilen ser lite "påkörd" ut i baken. Linjen gör att bilen ser hög och intryckt ut bak. INTE snyggt.

2: Är de släta sidorna på E60 och E61. Inga lister eller vek så långt ögat når. Inga veck leder till att plåten blir mindre styv (mjukare) vilket kommer att leda till att det är lättare att få parkeringsbucklor. Det må vara på mode att inte ha någon list på dörrsidorna men jag skulle nog rösta för list på dörrarna pga av de fördelar de medför.

3: Fronten är ena sekunden rå men nästa sekund är den naken och saknar detaljer. Den blir lite bättre med M-fronten men det är som ändå att det saknas något. Vet inte vad förutom detaljer.

Mao E61 är lite snyggare då man slipper punkt nr 1

Tack för mig
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller helt med dig om punkt 1. Skulle jag ha en E60 vore svart eller annan mörk färg att föredra, just för att minimera detta.
Jag har svårt att invända mot punkt 2 och 3 också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.