AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.959

varför lyser oljelampan?

Sida 2 av 2
parolof
sitter den inte nedtill på oljefilterhuset?
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
Bra!
Anledning till att jag tror att det är ett elfel är för att den lampan har blinkat till tidigare men sen slocknat, även hela instrumenteringen med varvräknare, hastighetsmätare samt bensinmätare dog nyligen, men fungerade sedan nästa dag igen. Nu senaste så tändes oljelampan dock och vägrar slockna.
Kanske bara dåligt "backup" batteri där bak då.
En ide att byta de kanske???
Någon som gjort det? Alltså bytt de där två AA batteriena bakom mätarna!
Ca
80
Cali
318i -88

M40 motor
"sitter den inte nedtill på oljefilterhuset? "
Jo det gör den nog, det är den enda sladden som går in i oljetråget liksom. jag ska försöka dra ur den och se om det slocknar. Slocknar det inte så är det garanterat ett elfel.

Tack för svar!
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
dags för väckning här oxå då =)

Har en 320i -89 med samma "fel"..nivån är korrekt, oljetryckskontakt bytt men trots detta så lyser oljelampan på checkpanelen..borde ej va elfel då den endast lyser efter att man startat motorn...

Några tips för vidare felsökning???

Mvh
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
..verkar ju inte vara fel på vevhusventilationen iaf

Mvh
Jesu namn vilken röra. För guds skulle innan du havererar hela skiten.

Gör ett ordetligt oljebyte + filter och använd helsyntetisk olja. Ta reda på hur många liter din bil rymmer.

Oljestickan har 2 stycken linjer. 1 streck nertill och 1 streck c:a 2 cm från stickans slut. Oljenivån skall vara vid det övre strecken och det motsvarar en liter mellan dessa. (OBS EN LITER) Inte lite si och så.

Passa på samtidigt att rengöra oljekontakterna och starta om från början, så du får koll på läget.

För som det låter, verkar det som oj jag hitta en liter i hörnan här, den öser vi i spisen. Du verkar inte riktigt veta vad du har i.

Varför tipset är att göra ett ordentligt oljebyte är för har du andvänt diverse olika oljor och skit, så kan du även ha satt igen vevhus slangar och dylikt och oljetrycks lampan lyser.

Byt olja och filter (rätt nivå olja i). Spökar det fortfarande, så går du vidare med tex byte utav slangar till vevhus. Bara ett tips.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Eeeeh, om du orkat läsa igenom de otroliga två sidor i tråden så kanske du uppmärksammat att det inte är jag som är trådskaparen =) bara lånat och väckt den till liv igen då jag har samma problem som TS

Mvh
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
ingen som har några bra tips?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.