|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
tack Masten sk kolla vill bara ha numret på en coupe! har du nån som du vet direkt mail numret till mig tack! maxey "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
| Som många skriver så är det totala antalet coupéer 150-200 varav majoriteten är 2.8or samt 3.0or vilket innebär att det totala antalet M-Coupéer mkt sannolikt är ca 40 stycken ( i enlighet med Motorjournalen 32st). Med detta i åtanke så stämmer det mkt bra med uppgiften att antalet svensksålda M-Coupéer är ungefär en handfull till antalet. | |
|
Hur många svensksålda 3,0:or finns det då? Är lite sugen på en om nån har en tillövers... |
|
|
Dr_Johan: jag håller inte med om att majoriteten är 2.8 samt 3.0 Dem som var svensksålda är förhålandet nästan 50/50. (85 totalt av det var 32 M) Men importer är överväldigande M Coupe. T.ex nästan alla M coupe som finns här på forumet är importer. Nästan alla 2.8or här är svensksålda. det illustrerar lite fördelningen. Serratia: jag skulle tippa på runt 10 inte mer. Även för S54 motorn jag tror att det rör sig om 3-4 max. Allt detta är alltså min personliga uppskattning inte hårda fakta. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Håller med och håller med... det måste ju finnas riktiga föräljningssiffror att ta fram på svenska bilar? Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
S54 motorn finns (fanns) bara i ett ex i Sverige enligt EMM som kollat detta. Det är också EMM som har denna bil.. Svart, skön och allmänt brutal.. :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
328-Johan: svensksåla är det ganska exakta siffror om: 85 sålda coupeer där av 32 st M. Den siffran har upprepats om och om igen här på forumet och tydligen kommer från olika källor. Men eftersom Dr_Johan spekulerar i siffran 150-200 vilket är alltså vad vi uppskattar är antalet Z3 Coupe inklusive importer så först då är jag inte benägen att hålla med om att det är merpart 2.8&3.0. Återigen: det finns inga exakta siffror hos bilregistret för att importer har registrerats under en hel del olika modelnamn inklusive bara Z3. Caspar, Emm: hur säkra är ni på det? jag har sett en annons på en Phenixgul 2002 som hävdades vara svensksåld... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c 4 ever!: Enligt min BMW-handlare såldes det aldrig några M Coupéer i Sverige 2001-02, och när jag reggade min -02:a förra våren fanns enligt uppgift från Vägverket inga andra M Coupéer registrerade med S54-motorn -- men det kan ju ha importerats ytterligare någon efter mig, och det kan ju ha tagits in en svensk demobil som sedan sålts utan att min BMW-handlare vet om det. I endera fallet finns det bara 281 tillverkade i hela världen (med ratten på vänster sida; något färre även med ratten på höger sida för Eng/Aus/Jap), och en absolut majoritet av dessa rullar i USA (eller Tyskland). Då jag emellertid ställt mig i kö på en E90 M3 är hugade spekulanter på en vass Z3 med ännu vassare S54-bestyckning alltid välkomna att höra av sig (se gärna Länk för info :-)... |
|
| Emm: Handlade du din M-Coupé av Paulssons Bil i HBG? För det såldes en svart svensksåld M-Coupé med S54 motorn där för några månader sedan. | |
| Dr_Johan: Nix -- jag köpte den direkt som andra ägare av den tyska BWM-återförsäljare som också sålde den ny. Men då finns det alltså en till S54 här hemma? Rackarns också, jag som trodde jag var den enda... | |
|
Då var den eran slut för Dig Emm.. E90 M3 blir säkert trevlig, men som lekbil (vilket jag antar att den bara kommer att vara) tror jag att Coupén är roligare. Eller varför inte satsa på en riktig sommarbil?? En utan tak alltså!! :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Z3c 4 ever!: Jotack, jag kan läsa. :) Jag undrar bara var 85/32-uppgiften kommer från. Att det "nämnts på forumet många gånger" är ju en sak, jag undrar vad BMW Sverige's försäljningssiffror säger och sedan undrar jag vad Vägverkets siffror säger om totala antalet Z3 Coupé/M Coupé:er i Sverige. Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
| Caspar: Det har du nog rätt i, fast grabbarna blir snart så stora att jag måste kunna ha med båda två även i hobbybilen (om den andra är upptagen av hustrun), och det blir lite tufft i M Coupén ("vänta här så kommer pappa strax, skall bara lämna av lillebror först..." en stund senare följt av "vänta här så kommer pappa strax, skall bara åka och hämta storebror först..." :-). Vi får se vad som händer, ett byte beror till stor del också på vad jag kan få ut för M Coupén vid en försäljning (jag har ju som bekant kostat på den en hel del). | |
|
Det finns som sagt åtminstone en S54 motoriserad Svensk-såld M Coupe Svart, tillverkad -0103 uttagen -0208 som är inne på sin andra ägare nu, Sedan om jag ska fortsätta med S54-bilar finns/fanns det minst 4st Sv-sålda M Roadster varav den enda -02:an av dom hamnade på Upplands bildemo nov-03. Mvh Stephan |
|
|
328-Johan: BMW gruppen lär ha kommit med dessa uppgifter men vem det var som fick dem ursprungligen vågar jag inte spekulera i, första gången detta kom upp var det innan ens Z forumet fanns på BMWpower.nu. Men som mycket på autopower kan även detta vara en spam... kanske är det dags att verifera det en gång för alla ? Masten kommer du åt såna uppgifter på jobbet? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.