|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Finns det diffklumpar från andra modeller än E30 som passar på min 325 E30 från -89, vill ha en med diffbroms, men hittar inga alls just....!? | |
|
Klarar du och grabbarna grus att bygga om fästena en del? Det går ju att vikta upp bilen... med en klump från E28 tex, men ni får bygga om fästet i hyffsat omfattande mening. Det är ett evigt gissel att leta diff med broms till E30. Jag vet. :-( /Anton |
|
|
Det är ju samma till 325 E30 som på E28 ex.vis 528 85-87. Så den passar nog utmärkt, bakre kåpan abvänds från E30. 535/M535 diffen passar men då måste ett bakre fäste till byggas om på bilen! Lilla E28 diffen passar inte, (518-520) mindre medbringar!. ///Magnus |
|
|
Min klump kanske blir till salu inom en överskådlig framtid =) vet mer om ett par veckor. |
|
|
Klumpen får en Z3 passar också, men utväxlingen blir ju lidande. Om det går att använda bromsen från en Z3 kanske? Hmm AL hade koll på detta när jag pratade med honom. /Anton |
|
|
Z3M Roadster klumpen passar rakt upp men utväxlingen är väl 3,15:1 lr va de va...hela bakvagnen passar fö. |
|
|
Hittar du ingen till E30 så kanske en till E21 323 passar. Eller är det bara innanmätet som funkar på den?? (Går att byta över till ditt nuvarande diffhus) Annars är det som redan sagts E28 528 och 525 (tror inte den såldes i Sverige) som kan donera en diff till E30. Utväxlingen blir lite högre med dessa diffar, om du inte plockar ut bromsen och sätter den i din nuvarande diff. 528 brukar ha 3,46:1, 525 vet jag inte men min diff kommer från en E28 525iA och har 3,64:1 i utväxling. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
E36 Compact passar, Z3 också. E28 passar också, om man byter kåpan till en från E30 eller Compact/Z3. Finns två storlekar på klumpen så det får man ju se upp med också. Z3M med Torsen-diff blir allra bäst, men DYRT. |
|
|
E21 323 diffen passar inte på E30, inte heller innanmättet passar till en 325 E30! Z3:ans klump passar, men hur många såna finns det då??? Lite E28 eller E30 diff i första hand, även M3 E30 passar! ///Magnus |
|
| Vill gärna ha lite bananpassad utväxling också.....så då kan man väl glömma Z3:ans antar jag.... | |
|
om ja fatta de rätt så kan man ta en diff från 528:an e28 som passa "bult on" om man byter bakre kåpan till en från E30, rätt? blir ju klart mycke lättare att hitta diff isånna fall. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
E21 innanmätet passar i den lilla E30 klumpen. Men den sitter som sagt inte på 325´an. M3´an har 3.25:1 och det är ju inte så optimalt heller...såklart går det att ta din gamla 3.73 utv o stoppa i M3 klumpen men de e lite bök. /Micke Länk |
|
| Behöver man bygga om nåt eller passar M3 E30 diffen rakt i vilken E30 som helst ? Och nån som vet va dom har för utväxling ? | |
| Hrm. Jag har fått för mig att det är stora diffen på 323i E30 -86. Stämmer det? Passar i så fall diffen från E28 528i? Vilka andra passar? Passar innehållet från E34 M5/535 E28 och liknande? | |
|
om man skall ha diffen från e28 men det måste vara lilla diffen (t ex. från 528 men då måste den varit tillvekrad innan -86 för då fick 528:an samma (tror jag) diff som 535 an (alltså stora e28 diffen)) det kan mycke väl vara stora diffen på -86 323, tror den fick samma bakvagn som blivande 325 då, har den skivor bak är det (nästan) garnterat stora diffen. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
| Jäpp. Skivor sitter det runt om på den. Låter kanon detdär. Då är det bara att sätta igång och börja leta. :) | |
|
heheh inga av dom är tyvär så vanliga längre, o dom som man hittar e ju inte gratis, ja lyckades få tag på en E28:a diff till ett väldigt bra pris det enda påroblemet med den va läckande packboxar = 25 kr på BMW =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
JaJsEn: Tro mig, de är lättare att hitta än till lilla diffklumpen. Jag vet. ;) |
|
|
kalla mig trög men måste fråga... jag har en e30 320 som har fått en 528 -83 e28 motor och vill ha en diffbroms! som alla vet är e30 diffbromsar en sälsynt vara. kan jag då ta en 528 83-87 diffbroms och bara bullta på? kan man annars byta innehållet i diffen från en 535 -87 och behålla det yttre skalet(e30) och få det att passa rakt av i min "320"?? |
|
|
du måste ha den bakre kåpan från stora E30 diffen på E28:ns diff, annars är det samma diff. mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Har inte du "lilla" diffhuset på din 320 då? I så fall blir det väl inte bolt on med e28 diff, den är ju lika stor som "stora" e30 diffen! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.