|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Börjar jag bli tjatig ang mina fläktproblem? ;) hoppas inte det. Jag får ingen värme i bilen trots allt jag har gjort med den. Luften är borta ur kylsystemet, den kokar inte längre, motor och kylning fungerar perfekt efter många om och men. Värmepaketets båda slangar är heta efter att jag kört en sväng men det är iskallt inne i kupén, är det värme i både in och utlopp där så borde det väl vara cirkulation i värmepaketet? Jag har haft borta båda v-paketets slangar och pressat igenom vatten med tryck för att göra rent därinne, och det var en massa "klägg" som kom ur det. Men efter det så blev vattnet klart. Vad mer kan vara fel? Kablar till fläktreglagen? Hade borta hela mittkonsollen och kände direkt vid fläkten om det kom varm luft när motorn var igång, och det gjorde det. När jag sen monterat ihop allting så kommer det endast iskall luft, kanske något varmare än utetemperaturen, men inte den värme som borde finnas i värmepaketet... Lite jobbigt om det skulle smälla till o bli 20grader kallt ;) Nån som har några goda idéer? suck...squeece...bang...blow...brilliant! | |
|
nåt som sitter o täpper till strax innan värmeelementet kanske? eller äre nåt dumt friskluftsklaff som har fastnat i öppet läge?? kommer det kallt överallt dvs uppe nere i ansiktet osv? ge mig lite mer kött på bena så ska jag spekulera lite till... än så länge har jag följande teorier: löv o dylikt fastkilad framför värmeelementet, friskluftspjället öppet oavsett läge på reglagen. vore guld med en sprängskiss över värmepaketet i såna här lägen :( |
|
|
Har spolat igenom hela systemet med vatten och det har kommit ur en massa klumpar, packning-på-tub-rester och allmän sörja, i slutet kom det rent o fint vatten ur alla öppningar. Det kommer kall luft ur alla öppningar i kupén. Frisklufts klaffarna vet jag inget om, behöver jag plocka ner mittkonsollen för att komma åt dom? Har en haynes bok till bilen men tyvärr ingen sprängskiss över värmesystemet. Har nån här det vore jag tacksam. suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
Har du provat att stänga det mittersta skjutreglaget på panelen? Är det öppet, kommer den mesta luften ut genom friskluftsgallren och det är bara kalluft. Läs här för med info: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Provade imorse när jag åkte med beemers till jobbet. Alla tre reglagen stod längst åt höger så jag stängde det mittersta och körde iväg, men det blev ingen skillnad tyvärr. suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
plocka bort panelen på höger sida, så du kommer åt att titta på vajrarna. ja jag menar kanske vajern har hoppat av armen som öppnar o stänger klaffen. bort med hansdfack bort med plasterna osv osv eller kan du höra sådär floff floff om du för reglaget hårt, snabbt och kraftigt åt sidan?? om inte, då är vajjern lös men om du hör att det smäller o dunkar inne i paketet då sitter den på men kolla in där för säkerhets skull på höger sida. en blå en grön o en röd mojäng. |
|
| ja en sak till. just friskluftsspjäll styrningen är extra komplicerad med flera armar, pinnar osv. kolla noga att alla detaljer rör på sig medans du rycker o sliter i reglaget | |
|
ska kolla detta i helgen nu. Tack för tipset! Jag återkommer. suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
| Har inga idéer om ditt fel men har ett liknande fel på min 528iA -86. Kommer värme på tomgång men så fort man varvar över 1500varm så kommer det bara kallt. Nån som har någon förklaring på det?? | |
|
empame: prova att lufta kylsystemet |
|
|
ha, kom på en sak, hade en liknande problem, när jag plockade bort panelen ovanför pedalerna, så gik det sönder en givare, eller en motstånd, som sitter fast vid panelen, anluten till den satt en 3polig kontakt + en vakum slang, och då fick jag det problemen med värmen, gik inte att få varm, jag fixade det och funkade perfekt, kolla detta och se!, MVH Cristian |
|
|
Två av vajrarna hade lossnar från klämmorna i värmereglagen, åtgärdat nu. Criser-X: hehe, stötte på precis samma fenomen på min bil, båda sladdarna som sitter till ptc-motståndet var av, så jag lödde fast dom och pressade dit kontakten. Kruxet är att jag inte hittar någonstans att koppla in den svarta vakuumslangen som sitter i denna kontakten! Men jag tror att jag har en idé om vart den ska kopplas iallafall. Det hänger nämligen en lös tunn vit hårdplast slang i motorrummet, och ska denna månne kopplas in i givaren som sitter ovanför pedalerna? Den vita plastslangen i motorrummet går upp till ovanför batteriet, vid reläerna sitter det en grunka som har två sladdar i sig plus denna vakuumslangen. Har iaf fått bort friskluften i bilen så det är inte lika bedrövligt kallt längre, men felet ligger nog i att den omnämnda vakuumslangen inte är inkopplad. Den som vet, svara gärna snabbt, tänkte riva med bla detta ikväll och där jag har garaget finns ingen dator. ;( suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
vakumslangen skal montreres på innsugsmanifolden etter gasspjeldet. |
|
|
ok! den ska gå direkt därifrån till temperatur motståndet ovanför pedalerna? eller på något annat vis? suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
ja den gjorde det på min 520 86 den er der for å trekke luft fra kupeen gjennom ptc motståndet |
|
|
Har grejat lite nu. * Mätte så att motståndets resistans ändrar sig när det är varmt/kallt, och det gör det. * Drog en vakuumslang från anslutningen på undersidan av insuget genom torpeden och till givaren. Och den suger rejält, så inget stopp där. * Hade isär mittkonsolen och kollade så vajrar och sladdar sitter som det ska, och det ser riktigt ut. Klaffar stänger och öppnar så det hörs. * Värmepaketets båda slangar är rejält varma efter en provtur, så det är cirkulation. Trots detta så är det ingen värme i bilen. Är dock av den naturen så jag aldrig ger mig så jag har ett par funderingar kring ett par mystiska grejor i motorrummet. (se länkar) Länk Länk Om ni kollar på dom vackert rött inringade områdena i bilden så ser ni två små mackapärer med en plats på varje för en vakuumslang och så går det även sladdar från dessa. Följde ena kabeln och den går förbi fuelrayen och sen ungefär i höjd med tändstiften in genom torpedväggen, verkar som det är någon sensor eller kontakt som sladdarna går till. "Ekonomimätaren" fungerar inte, och den har väl med vakuum att göra, kan det vara det? Eller går sladdarna till värmepaketet? Har inte provat, men funderade på att dra vakuumslangen ifrån undersidan av insuget till den ena av dessa, och från den andra direkt till sensorn som läser av kupétemperaturen. Men då kanske det blir galet? ;) Blir förbannad för att det är kallt ute nu och då är det ungefär lika kallt i bilen, så jag måste få in den goe värmen snart. Den som vet vad dessa knepiga mojänger på bilden är till för och vad det är är mer än välkommen att svara. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, för allt i vattenväg verkar fungera. Mystiskt. suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
vakumslangen leser inte av tempraturen. men det gjør ptc motståndet. kolla at kontakten sitter på ptc motståndet.ellers ingen signal til varmecomputer.det sitter en varmeventil på torpedoveggen sjekk om den fungerer. |
|
|
kontakten och ptc motståndet fungerar. stiften hade lossnat på ptcn så jag lödde om dom. Värmeventilen, är det den som sitter strax ovanför värmepaketets slangar på torpedväggen? En kabelanslutning i toppen och nån form av insats? Hur kollar man så den är ok? suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
om du har automatlåde sitter ventilen bredvid peilepinnen for automatlådeoljen(ursakt min dårlige svenska)om du tar av pluggen skal ventilen være uten spenning och da er den åpen. med 12 volts spenning skal ventilen stenge.inne i ventilen er det et filter dette kan være tett. |
|
| Gokväll...ursäkta att jag kidnappar tråden. Men jag undrar om det är svårt att byta kupefläkt på en E28 ? Den kvittrar så irriterande...! | |
|
steinar: ok, får kolla detta då. suck...squeece...bang...blow...brilliant! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.