AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.144

Trimning av 325 - nån som har något tips?

Sida 1 av 2
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Nån som har nått bra tips på trimning till en 325 e36?

Visa användare
73
Pipercross-325i
Bmw 325i-85
Bmw 525i-90
Bmw 318i-88
turbo eller köp en m3
Visa användare
150
sa77
320i -89
Har precis köpt en 325 e36, och sitter och funderar på nått som kan göra skillnad.
Alla säger att man ska Köpa M3.
Men alla har inte råd, det är rätt stor skillnad i pris mellan en M3 och 325:a. om det nu var så att jag hade råd skulle jag defenitivt köpt en.
Så om det är nån som kan ge mig nått svar som inte säger TURBO, kompressor eller M3:a. Är jag tacksam.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Annan kam, portnings jobb, extractor e.t.c.
Visa användare
150
sa77
320i -89
okej, har kollat lite på motornord, dom har trimkammar.
Vilken ska man välja.
Catcam ellet Schrik. Schrik har jag ju hört att dom ska vara bra.
Och det här med olika typer av kammar, det e en djungel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Trimkammar medför sämre bottendrag, körbarhet o avgasvärden, men onekligen får man ett (smalt) band med något högre effekt nära varvstopp.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mappning efter kambyte är nödvändigt.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
hör med köhler !!!
Ett komplett M3 3,0 avgassytem inkl. grenrör KAN gå att hitta till rimligt pris och är i så fall inget dumt komplement till en trimkam.
Den mildaste Dr. Schrick-kammen är nog det bästa om du ska kunna klara besiktningen sen, med tanke på avgasvärden.
En piggyback-dator till mappningen kanske, en mappning på rullande landsväg ska du absolut avsluta med hur du än gör.
svintoleffe
rob_t_j72.

Det beror ju på hur du med bränsle o sånt.

På e-30 blev det mycket skillnad, går bättre än förut, men trimkammen i, så säg inte att den bara går sämre eller.

Jag fick bredare register men dom första varven är det ju lite död på. Men efter 2000 varv inga problem att ligga o köra på någon växel.

Jag kunde inet förut ligga o köra på 2000 varv på femman så, skillnad blev det, fölr nu kan jag det.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Skaffa trim-kattar. Det kan ge ganska mycket utan enn massa trsell med mappning. Men det beror ju på hur många extra HK man vill ha och har råd med :)

//Subidius
Visa användare
150
sa77
320i -89
Subidius
Det låter som ett bra alternativ, och lite enklare att fixa.
Trim kattar- vad gör dom med avgasvärderna?
Kan det problem med det.när det är dags för besiktning alltså.
Hur många Hk ger såna kattar.
Vilka säljer såna och vad kostar det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om inte dina originalkatalysatorer är igensatta lär det inte vara många hästar att vinna på racekat!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det finns att köpa på dom flästa ställena. I kataloger och sådant. Sen priset beror ju på om man har ett eller två rör från motorn. Dom brukar kosta ca 1500 kr

Sen till effekten. Jag vet inte vad trimkattar kan ge men det är ju nästan fullflöde igenom dom så det borde vara runt 15- 25 hk

Avgasvärdena ska dom klara av, det ska försäljaren kunna lämna som garanti. annars är det bara att kontakta en annan försäljare som gör det.

//Subidius
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inte ens om du monterar dit raka rör får du mer än några enstaka hästar i förhållande till en frisk katalysator!

Mvh

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Kolla skillnaden på E30 325i och iK Det är ett ganska saftigt mottryck i katten

//Subidius
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Största effektskillnaden mellan de motorerna beror på högre kompression i den äldre. I katalysatormotorn sänktes kompressionen för att den skulle klara blyfri 95-oktan!

Mvh

Visa användare
150
sa77
320i -89
Det verkar som det råder delade meningar om dessa "trim"kattar,
Jag vet inte vad som är rätt, det får man väl se om man byter ut och kollar vad motorn ger innan och före. då får man väl svart på vit. Men låter som ett lite väl jobbigt för den sakens skull.
Ska kolla vad kattarna kostar, om dom inte är allt för dyra så kan man ju sätta dit en. man kan ju börja där och sen gå vidare med kam och annat det lär ju inte bli sämre drag iallafall.

"e36 en mycket rolig bil"
Tror inte heller att enbart trimkattar skulle ge något, dessutom kostar det ju en hel del innan de sitter där.
2 st. sådana motsvarar nog en god del av kostnaden för ett par Dr. Schrick.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ett alternativ kan kanske vara att sätta i en 2.8 liters motor från 328, lite bättre effektregister, effekten på papperet är ganska lika, 192 mot 193 hk, men det är till största delen vridmoment och vid vilket varvtal du har ett visst vridmoment som är intressant. Så det kanske är det billigaste alternativet.......

Sen ger visst trimkammar alá Dr Schrick el. lik. en effekthöjning, inget konstigt med det, kammarna ger högre ventillyft o ändrade öppningstider så motorn får en bättre fyllnadsgrad.
Men för att det ska ge stor skillnad behövs kanske även en putsning av toppens kanaler o ett bättre avgassystem.
Då nånstans kring 20 hk kan vara rimligt att anta som effektökning.......

Tro däremot inte att en annan katalysator ska ge nån effektskillnad, det har allt för många redan trot o bytt, o vad besvikna dom allra flesta blir efter bytet !!!

Endast om katalysatorn är defekt o igensatt, (genom att oförbränt bränsle kommit in i katen o anntänts där, då smälter innanmättet och flödet minskas) kan du märka skillnad genom att byta kat, men då skulle skillnad bli med en ny originalkat också........

///Magnus
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Jämför motorn med M3 motorn och kolla vad Bmw:s fina "M"otorsportavdelning gjorde för att trimma motorn.
Det är ju samma motorfamilj och M50b25 var ju först så mitt tips är, kolla hur proffsen gjorde när de byggde S50b30...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.