|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Jag skulle inte våga satsa ett par hundratusen på det. Vid olyka och försäkringstagare och brukare inte är samma person kan ersättning utebli. Försäkringsbolagen har sett mellan fingrarna för men har blivit mycket hårdare på senare år. Höjning på premien är att vänta. Ola |
|
netsix |
Jag smällde med min förra bil i somras. Försäkringen + bilen stod på morsan. Det var inga som helst problem vid utbetalning. Då bor jag i sthlm och smällen var häruppe oxå medans morsan bor på gotland. Jag har även tagit ut ett par rutor för stenskott, inga problem där heller. /netsix |
|
Det är väl p.g.a allt detta som premierna är dyra för alla 18-20 åringar... Själv betalar jag 1975.- om året för min. Och den står inte på min mormor, å andra sidan har jag hunnit bli 36 och haft körkort i 18 år. Har man inte råd med försäkringen skall man inte köra BMW (Min åsikt :-) Ozz |
|
netsix |
Kan det vara så att du har vagnskadegaranti så att du bara behöver halvförsäkring.Bor du storstan eller i skogen? Det hade inte varit lika kul om du fick en premie på 25.000:- per år, eller hur. Jag fick inte ens försäkra en corvette hos länsförsäkringar som varit i sverige i 11 år bara för att jag inte hade hemförsäkring hos dom. Skulle jag lägga en bilfösäkring hos dom var jag tvungen att ha en hemförsäkring hos dom i 1 år först. Va fan är det för jävla sätt. Kan dom göra hur dom vill då kan jag. Ett gäng skojare är vad dom är. Nog fan har jag råd men jag gillar inte att kasta ut onödiga pengar bara för att deras VD skall tjäna flera miljoner per år. Jag är 30 och haft körkort i 12 år men inte räknas det tydligen. Ozz flytta till Stockholm city och köp en importerad bil så säger du nog inte "har man inte råd med försäkring skall man inte köra BMW" . Har man inte råd så får man väl skaffa sig det, eller hur. /netsix |
|
Vart jag vill komma med mitt något prvoserande inlägg var bara att premierna delvis är så höga eftersom det går till så som diskuterat i denna tråden. Både med att skriva diverse bilar på släkt o.s.v. Dessutom är premierna höga p.g.a att många (inget påhopp till någon här) fejkar inbrott, stöld o.s.v. Jag menar om ALLA är ärliga mot försäkringbolagen så skulle premierna sjunka rejält, även för er som bor i Storstäderna. Jag bor själv i Skara som är en kommun på ca 20.000 invånare och givetvis vet jag att min premie skulle bli betydligt högre om jag bodde i storstan. Blev faktiskt förvånad hur billig den var, hade en Mondeo med vagnskadegaranti kvar och den var 300.- dyrare än BMW'n och det tycker jag är märkligt. Vad det gäller försäkringsbolagen moral om att inte vilja försäkra o.s.v. så är det ju bara att beklaga men jag håller med om att man blir förbannad, vadå "måste ha hemförsäkring" otroligt korkat...vad hade hänt om du ex. hade haft din hemförsäkring via facket gratis ? Ang. direktörernas löner kan jag bara hålla med. Fördjävligt !!! Självklart håller jag med om att man får ta sig råd, blev kanske lite för vasst mitt tidigare inlägg :-) Ozz |
|
netsix |
Det har ju tyvärr blivit en ond cirkel. Men jag tror inte att om alla skulle försäkra bilen på sig själva så skulle bolagen sänka premien, stigningen kanske skulle bromsas men inte skulle dom sänka priserna. Dom påstår att skadefrekvensen är större på importerade bilar men när jag frågat om man kan få se den utredningen så säger dom att den är hemlig och dom får inte lämna ut den, fnys. Corvetten jag pratade om var importerad 91 och den var en 91:a den hade larm med immobilizer och märkta rutor men jag fick inte lägga den hos länsförsäkringar. 1 års hemförsäkring först sen kunde jag försäkra bilen hos dom. Kör dom med den stilen är det ju inte så konstigt att folk använder sig av släktingar för att försäkra bilen. Skulle bolagen börja köra med renare spel så hade nog gemene man bli ärligare mot dom. /netsix |
|
LF har den regeln för att deras bilpremier i många fall är betydligt lägre än andra bolag sa LF Sthlm till mig när jag undrade på skillnader med tex TH, If mm. Antagligen reulterar det till visst intresse på marknaden. Min 540 skilde nästan 4500 till LF:s fördel. Och lägre premie måste ju bero på lägre interna kostnader eller? Hurivida gemen man är ärliga eller inte mot försäkringsbolagen kan väl bara vi själva svara på. Jag är ärlig mot mitt bolag, och när jag väl har haft en skada har de hjälpt mig ärligt tillbaka. Sen är en motparts skadereglerare en annan kamp att tala om:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Kollade runt när jag köpte min 330 och LF var också i mitt fall billigast. Att jag dessutom har Villa/hemförsäkring hos dom var inte medräknad i premien. Så nu i april när min "Prova På Försäkring" som jag fick av If/BMW går ut så blir dt en förhandling med LF igen. Jag upplever att det finns en viis prutmån hos dom oliga försäkringsbolagen, säger man att det är billigare hos någon annan så sänker dom gärna priserna. Gillar i och för sig inte den typen av kohandel med försäkringsbolag... Fram för raka klara besked från bolagen vad som gäller, ge oss bästa pris med en gång. Jag har aldrig haft några problem med LF, det har funkat perfekt, men det kanske är så när man bor i skogen :-) Ozz |
|
|
Då bor jag i antiskogen då?:) Men vännerna säger att jag kör som en agronomkleptoman... Bonntjuv alltså. Ozz: Dials prova på är som en falsk smekmånad, LF var 1700 billigare helåret halvförs jmf med Dial "riktiga" premie... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
För mig kostade "provapå" Gratis månad 1-3 och 150.-/mån månad 4-6. Alltså totalt 450.- för ett halvår. Skulle jag förlänga den så kostade den 2.300/år mot LF som kostade 1975.- så givetvis går jag tillbaka till LF efter ett halvår. Ozz |
|
|
Klart om alla vore ärliga mot försäkringsbolagen så skulle premierna gå ner. Om folk kunde vara ärliga i huvudtaget så skulle nog världen se bra mycket bättre ut än den gör och vi skulle få loss ett gäng miljarder på att lägga ner polismyndigheten men det är nog inte så troligt. Jag tror att det är en ganska bra balans just nu. Försäkringsbolagen har ganska höga premier och räknar med endel fusk också. Tex så lägger väl 90% av dom som får inbrott i bilen på ett par cd skivor för att få ut värdet av självrisken osv. Det är ganska naturligt och därför ligger premierna där dom ligger. |
|
|
Hej! Jag har en Morris 1300 som försäkningspremien ökade med 400% när jag flyttade från gotland till göteborg. Då fick bilen eget låst garage vilket den inte hade innan. Någon entusiast försäkring går inte och få av två orsaker. 1. man får inte använda bilen då (bara hobbykörning) 2. Jag har ingen annan bil skriven på mig (BMWn står på pappa efter som försäkringsbolaget ville ha 3*bilens värde i premie) Tänk om det fanns ett seröst försäkringsbolag! Lars |
|
|
Hmmm..... Det var en ganska "rolig" diskussion....hehe. Nu ska vi se: När jag köpte min 316 e30 -89 för 2 år sen och hade ett nytt körkort så ville försäkringsbolaget ha 18000:- per år. Jag bor i stockholm. Så nu frågar jag er: Är det verkligen rimligt?????? Jag tyckte att det var helt sinnessjukt. Ps: Skrev och försäkra bilen på farsan. E30 Rulezzzz |
|
snakeplisken |
NETSIX Hur mycket kostade försäkringen för corvetten |
netsix |
Jag kollade inget mer försäkringsbolag, det var bara en ren koll jag gjorde. Jag fick inget pris utav dom för jag fick ändå inte försäkra där. En annan grej som hände mig vid länsförsäkringar var att dom glömde lägga en helförsäkring (på morsan) på en Blazer jag hade. Jag märkte det när jag ca 2-3 veckor senare skulle ändra det till endast trafikförsäkring. Vad kul det hade vart om jag smällde under de här veckorna. Efter de här händelserna så försöker jag inte ha med länsförsäkringar och göra utan använder mig nu av SUSAB. /netsix |
Horace.E.Hollywood |
SUSAB??? Turbo? neeee REAL POWER! |
netsix |
Ja, dom har ett samarbete med hamnia. /netsix |
Horace.E.Hollywood |
Skickat mail te dom...får se va de säger... NÅN!? som smällt en bil försäkrad i SUSAB!? Hur va dom? funka de bra? Turbo? neeee REAL POWER! |
netsix |
Jag har en kund som var försäkrad i SUSAB och det var inge problem för honom att få ut stålar. Då var ändå bilen värd 340.000:- . /netsix |
Horace.E.Hollywood |
Hmmm ok.... Ska vänta o se vad de kan göra i pris på 740in jag e sugen på.... Turbo? neeee REAL POWER! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.