|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt att köpa en bil (antagligen en E36) och har sett att premierna per år för mig (18 år, Göteborg) ligger på ca 25% av bilens inköpspris!! (ca 18000 kr) Tänkte därför ställa bilen på mormor som betalar 1/4 av priset!! Mormor har körkort men kör inte bil längre, och tänker inte göra det heller. Det jag nu undrar är vad som händer om man råkar ut för en olycka, om mormor måste "sköta" försäkringsfrågorna eller om det är jag som förare som får sköta allt sånt. För att mormor ska acceptera att stå som ägare till min bil så måste jag visa någon form av avtalstext som visar att allt ansvar läggs på föraren, inte på ägaren! Om någon vet var jag kan få tag i detta så vore det till stor hjälp! Tack! /martin | |
|
Smäller du och bilen står på mormor så kommer du få betala en betydligt högre självrisk än om det hade varit mormor som kör. Jag tror inte att ägare kan "svära sig fri" från allt ansvar som rör bilen, men jag är inte säker där. |
|
|
En form av försäkringsbedrägeri som försäkringsbolagen inte ser med blinda ögon, glöm inte det. Ola |
|
|
Det är en sak om mormor kör bilen eller äger bilen.. Jag har alltid haft mina bilar på morsan och det har hänt att jag blivit av med nån bil försäkrings bolaget tog jag hand om jag sa att morsan ägde bilen men jag körde den hur fan kan man kalla det för försäkrings bedrägeri.. Snart så kanske man lånar farsans bil då e det nån form av STÖLD eller?? |
|
|
Det handlar väl om uppriktighet antar jag.. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
OlaE: Det är ju hans mormors bil. Han lånar den bara, vad har försäkringbolagen med det att göra? Sånt kan de ju inte kolla. Ok för högre självrisker. |
|
Montoya |
Hej men du får vara snäll och låta din mormor ta en sväng med den ! :) lycka till |
|
tagge, hoppas mormor inte säljer bilen. |
|
|
OlaE: Man får passa sig om mormor börjar bli lite senil. |
|
|
Jag ställer bilen på pappa istället så slipper jag krånglet, skilde inte mer än 100 kr/år tack vare att han har haft många skadefria år och många sakförsäkringar i Trygg-Hansa. /martin |
|
Rosebuddy |
Tyvärr är det din positiva attityd till att "snika" med försäkringen som leder till ökade premier = negativ spiral. Om du skrev bilen på dig betalade och rätt premie skulle du med all säkerhet köra försiktigare också. Därigenom skulle din riskexponering i trafiken minska och kraven på utbetalningar från försäkringsbolagen genom mindre skador minska vilket skulle kunna leda till sänkta premier för oss som har etik och moral att stå för våra kostnader. Om du inte kan betala för dig - byt bil!! |
netsix |
Rosebuddy.. Skulle man köra försiktigare för att bilen står på sig själv istället för på farsan??? Man är väl lika rädd om bilen ändå och självrisken blir inte speciellt annorlunda. Moral och etik kanske försäkringsbolagen skulle lära sig. För värre skojare finns det ju knappt. Om dom tar 30.000:- när bilen står på dig själv och 3.000:- när den står på farsan (i mitt fall morsan), kallar du det moral och etik? I 100% av fallen är det billigare för mormor som är 80 att försäkra bilen än för mig som är 30. Undrar vem som är bäst bilförare? Även om det skulle bli nollvision bland olyckorna skulle bolagen hitta orsaker till att höja premien. Så det så. /netsix |
|
Vad jag ser så kör du en 323 touring och Martin_Gbg har köpt sig en 325a (har jag för mig) om han smäller så höjs inte hans premie utan premien för folk som har en 325a bor i stad med över 100k invånare och är inom en viss åldersram. Det blir ingen negativ spiral för dig eftersom DU och DIN bil inte räknas in i statestiken för hur man sätter premier. |
|
|
Rosebuddy.. Sluta snacka skit va så du menar om bilen står på hans farsa så kör han gärna in i en stolpe.. Lyssna på netsix o lär dig om vem som e dem riktiga skojarna.. Ingen tror........ |
|
Rosebuddy |
Fantastisk dialog killar!!! Jag är bara så överraskad att ni tycker det är "orättvist" att försäkringsbolagen låter de som står för deras kostnader (förare med statistiskt hög riskexponering och med hög skadefrekvens precis som acey säger) betala. Och sen e ni inte beredda att stå för det. Inte är ni så korkade att ni tror att försäkringsbolagen sysslar med välgörenhet? Men visst skriv bilen på gammelkärringen, bara - och låt någon annan (jag och alla andra som har råd att ta våra kostnader) betala för de ökade kostnaderna hos försäkringsbolagen. |
netsix |
Själklart är det orättvist. Kallar du det rättvist att jag skall betala 27.000:- mer per år än min morsa. Är det okej för dig att betala ca 300.000:- under 10 år för att sedan få en skada som kostar 15.000:- att laga. Även fast nya körkortstagare kanske krockar mer är det inte sådan högre kostnad. Visst kan jag betala de summorna själv men jag tycker att det är att kasta pengar på soptippen. Som jag sa i tidigare inlägg så kommer f-bolagen alltid att hitta orsaker att höja premien. Det är själklart inte välgörenhet dom sysslar med men bara för den skull behöver man inte skinna folk. Man 23 i storstad köper en bil för 200.000:- 40.000:- i handpenning. Månadskostnad avbetalning 5 år 3.200:- Skatt ca 170 i månaden FÖRSÄKRING ca 2.833:- i månaden Kvinna 50 i mindre stad köper samma bil. Månadskostnad avbet 5 år 3.200:- Skatt ca 170:- i mån FÖRSÄKRING ca 283:- i månaden !!!!! Är det rättvist? Fallet är hämtat från en bil jag skulle sälja Inte fan har jag lust att betala deras mångmiljonlöner. /netsix |
|
Premierna ett försäkringsbolag har baseras på kostnaden för föregående års skador + en marginal då de likasom andra bolag ska tjäna pengar. Vill de inte ha biltypen eller har skadorna kostat mycket pengar blir preminerna således höga. Jämfört med Europa är de svenska försäkringspremierna rean rama julrean, både 2 och 3 ggr högre premier av de exempel jag hört från tyskland för större nyare BMW. Vill man inte betala de premier som försäkringsbolagen erbjuder för att försäkra "ditt" fordon så är en registrering på annan än en själv att anse som bedrägligt beteende. Detta börjar komma in i försäkringsbolagens villkor den senaste tiden. Den här diskussionen innehåller en hel del personangrepp vilket jag tycker är sorgligt, misstaget från listan borde inte upprepas. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
netsix |
Tyskland tex har mycket mer förmånligare priser på övriga saker som hör bilen till så det jämnar nog ut sig. Asken när du menar att det är 2-3 ggr högre i tyskland så räknar du inte på en tex 23 åring i sthlm som får betala ca 30.000-35.000:- per för en lite speciell bil, eller hur. Isåfall skulle det kosta 60.000- 105.000:- i tyskland, iiieeeehhhh. Hoppas du inte menar att det är jag som har kommit med personangrepp för det är absolut inte min mening. Såg i mitt tidigare inlägg att jag glömt v i självklart 2ggr, oops. /netsix |
|
Exempel: X5 4.4iA-00 med en 48 årig förare utan skada de senaste 7 åren i en förort till Köln får ge 2800 Euro i ungefär motsvarande helförsäkring per år. 2800*9.25 SEK= 25900kr. netsix: Bildelar och tillbehör mm är ca 20-30% billigare i tyskland, delvis pga lägre momssats 16% istället för 25%. |
|
|
Jag anger ingen specifik beträffande personangrepp. De som känner sig träffade kan väl ta det åt sig om min åsikt är av nytta. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Exempel: 1) Sonen köper bil som han låter Fadern stå som ägare på, då även försäkring går över honom. Självklart får sonen betala försäkringen. Premie: 6000:- 2) Sonen köper bil och ställer sig som ägare på densamma, försäkringspremie: 17000:- När sonen sedan ringer försäkringsbolaget och lyssnar vilka alternativ han har(betalningssätt osv), får han till svar: - Står bilen på din far, Ok. - Är det du som använder den, jaha. - Är du över 25år, ja för det måste du vara om du ska använda den här bilen. - Ja men då kan vi ju dra pengar från ditt konto som betalning för den här försäkringen (ex. varje månad). - Ok, tack o hej! Bedrägligt eller smart? Ps. Försäkringsbolaget i fråga är Folksam. Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.