|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är just vad Biltemas batterier duger till .)) till gamla Oplar och andra äldre bilmodeller som inte behöver den nya generationens batterier. ///MVH Hasso Länk |
| Japp..samt att de funkar mycket bra till att få igång en diesel i kyla utan motorvärmare | |
|
Inget fan av Biltema men har goda erfarenheter (eller inga dåliga) av deras batterier. Måste iallafall vara prisvärda. Körde Biltema batteri i en gammal 318e36 funkade utmärkt i de tre år jag hade bilen. Nu sitter det även Biltemas batteri i 523:an sen ett halvår tillbaka. Funkar utan problem även i kyla. |
|
|
I 523:an satt det ett originalbatteri som förmodligen suttit i bilen sen den var ny och därmed inte mer än fyra år gammalt. Med tanke på att bilen mest gått i Tyskland (inte lika kallt) tycker jag det riktigt dåligt. Eller hur länge förväntas ett bra batteri hålla? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den nya generationen som har en högre "starteffekt" än de gamla generationen före 98, så verkar 4 år vara generell hållbarhet enligt vad jag kan se, när folk världen över byter mot nytt. Sitter ett nytt BMW batteri 04 i min 540-01 som exemple- 90AH /720A de gamla före 98 var 90A/320A det satt ett sånt i min 528 från -96 och det batteriet funkar perfekt fortfarande i en gammal Opel Diesel -84-:) (slovensk import). Men jag ersatte detta med ett -00 BMW90A/720A för att jag fick det gratis och det blev en rejäl skillnad på farten på startmotorn. Den nya laddar ur sig fortare pga att de lämnar högre starteffekt, och verkar också ta längre tid på sig att laddas upp, varvid kortkörare ofta får startproblem när de tömmer batteriet efter upprepade starter kräver alltså mera underhåll med stationär laddare-. Så det högre A värdet som är intressant till nyare bilar. Det ska visst visa vilken capacitet som batteriet har vid -18C ///MVH Hasso Länk |
|
Då föredrar jag nog att startmotorn snurrar lite långsamare och att bilen startar istället för att startmotorn inte snurrar alls pga av att dom nya batterierna inte håller laddningen ;) Är ju ingen tävling direkt om vems startmotor som snurrar fortast. Bara bilen startar så är jag nöjd :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Länk BMWCS #5494 |
|
|
Om ett BMW original håller 4år och ett Biltema håller mer än 3år så är valet enkelt för mig. Priset är ungefär hälften på Biltema. Jag märker ingen skillnad i farten på startmotorn. Något ovetenskaplig undersökning som baserar sig på endast två batterier;) |
|
Icke vetenskaplig men jämnförelse på två fulladdade 90A "BMW" batterier av olika generationer. har även testat i samma bil ett nytt Varta 100A/720A med samma resultat. Samt original 528-00 80A/620A mot 80A Tudor av äldre generation dvs div batterikastande i MB 190 med samma startmotorskillnad. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, med "ovetenskaplig undersökning " syftade jag till min egen lilla undersökning. Generellt sett kan man nog annars säga att batteriet är en så pass viktig del av bilen att man ska ha ett med bra kvalitet. |
|
|
Klart det är skillnad på batterier, men frågan är om det är värt extrapengarna för dom flesta? Vad ska man tex med det där extra varvandet på startmotorn till? Mina bilar startar på 1sekund ändå. Är det så att nyare motorer är så mycket sämre att dom behöver varvas ordentligt för att starta? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Länk BMWCS #5494 |
|
andha45 |
Hade en 320i. Originalbatteriet höll: 8 år och 10 månader Biltema-ersättningsbatteriet höll: 2 år och 9 månader |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.