|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, men visst. Det står BMW på huven. Men ändå inte. 120i är en högst vanlig bil som inte skiljer sig från mängden. BMW skadar sitt varumärke genom att ge sig in på denna marknad. Säljer BMW inte tillräckligt många bilar i 3- och 5-serierna? Är lönsamheten dålig? Så är det knappast. Här är det snålheten (läs: girigheten) som bedrar visheten. För att maximera vinsten devalverar BMW sitt goda namn med en färglös bil. Jag citerar Paul Walton, Top Gear (BBC): Somehow BMW has made the 120i feel very ordinary. The problem lies in the fact that the car feels very unBMW-like. Där har Walton slagit huvudet på huvudet på spiken! Till den som funderar på en 120i: Köp en Toyota Corolla istället! Eller spara till en riktig BMW! | |
|
Vilka modeller var det som räddade BMW från att bli uppköppta av Daimler Benz och gjorde stor succé på kuppen? Svar: Neue Klasse / 02- serierna! 1-serien är på milimetern lika lång som BMW 2002. Det räcker att sätta sig bakom ratten och köra en sväng med en 1-seriebil för att förstå att det är en riktig BMW - och när de riktiga motorerna kommer in i bilden också är succén given. Jag anser att du har helt fel i ditt resonemang. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Harry Boy, har du kört en 1-serie? Efter att ha kört 500 mil i min 120d vill jag hävda, att 1-serien är en i de flesta avseenden betydligt bättre bil (och bättre BMW!) än 3-serien E46, som väl ingen ifrågasätter är en 'riktig' BMW? Top Gear har uppenbarligen ett horn i sidan på BMW, de flesta andra tester av 1-serien har resulterat i en helt annan bedömning... Beträffande motorerna har 120i den färglösaste BMW-motor jag kört på många år. Den drar faktiskt ner intrycket av bilen. Dieseln (som är en 'riktig' motor, Kalle!) är härlig, bara man vänjer sig vid att det inte går att varva den längre än till 4.500. Och, som Kalle så riktigt påpekar: vänta bara tills de nya sexorna kommer i 1-serien! /// Gunnar E. |
|
|
Harry Boy; I motsats till MB A-Klass som inte riktigt lever upp till gängse bilden av en Mercedes så är 1 Serien helt klart en BMW, färglös var inte ett ord som dök upp i mitt huvud utan dom reflexioner som jag hade var en 6:a skulle sitta fint så bra som den 120iA jag körde betedde sig på vägen en mycket rolig bil att köra så långt ifrån Toyota Corolla du kan tänka dig och den andra reflexionen är priset som avhåller folk från att köpa bra utrustade 1 Serier hur vanligt kommer xenonljus vara på begagnade 116, 118, 120:ier? en detalj jag kräver för att köpa en bilen i den prisklassen. Men kontentan är 1 Serien är en äkta BMW hade du haft samma åsikt om Mini:n hade jag förstått dig men inte när det gäller 1 Serien som i mina ögon är lika äkta som M3. Mvh Stephan |
|
| jag tycker att det finns snyggare småbilar än 1-serien men en coupe skulle vara perfekt | |
|
Hur Top Gear kan kalla 1-serien "ordinary" fattar jag inte. Hur många bakhjulsdrivna bilar finns det i segmentet. Men det kanske inte Top-Gear har fattat? /Ola Skön, skönare, BMW |
|
Buspelle |
Måste också tillstå att efter att ha provkört 1an några gånger; 116i 0ch 120d, så blir man faktiskt lite betagen. det är definitivt en BMW och väldigt mycket bil med tanke på storleken. Skulle definitivt kunna tänka mig en 130i eller M1a (om det kommer någon) som andrabil eller daglig bruksbil. |
|
Är också allergisk mot bilar som har ett premiumpris men levererar traktorkänsla (läs Audi 1.8T), men 1-serien överraskade positivt. Sedan lär kanske inte 1-serien i sig öka varumärkesvärdet, men det kanske hade krävts andra åtgärder (läs sänkt kvalitet i utförandet) i de större klasserna för att dra in vinsten, om inte 1-serien lanserats. Det är nog ett sämre alternativ. |
|
|
Tycker nog visst att 1-serien är en "äkta bmw". Drivning bak, motorn fram och föraren i centrum. Sen kan jag tycka att känslan inte är den allra bästa. Det är trots allt lillebror, och den billigaste bilen har att erbjuda och jag tycker ibland att det märks. Kvalitétskänslan är bättre än MINI men når inte upp till e46 och långt ifrån e39. Priset är högt, allt för högt. Med lite motor och "rätt" utrustning passeras 300k relativt enkelt. Priset kommer då allt för nära kommande 3-serien som förmodligen kommer vara bättre på allt. Dock verkar många 1or säljas utan speciellt mycket utrustning och det är väl det som är melodin för 1-serien. En bra brukis som ofta kommer agera andrabil i familjen. |
|
thundergod |
Jag tycker ettan är tunnare i inredning mm än E46. Men när den börjar rulla så tar sig känslan flera steg. spec med tanke på dn låga ljudnivån och komforten. Intressant notering att de flesta ettor verkar säljas snålt utrustade. Jag kommer ev att köpa en 118 till våren. som det ser ut nu så blir det ca 60´ i extra utr. är det dumt tycker ni? kommer jag förlora extra mycket på extrautr eftersom min bil blir klart mer utrustad än de flesta andra? kommer att ha alla paket, xenon uppgr stereo mm.. slutpriset kommer att bli ca 270`. Vore det smartare att köpa en snålare utrustad ny trea kanske? |
|
thundergod, I ditt fall hade jag helt klart satsat på en "snikig" E90. Extrautrustning har i princip inget andrahandsvärde (förutom skinnklädsel), utan gör bara bilen mer lättsåld när det blir dags. Dessutom känns E90 som mer bil för pengarna och är i mitt tycke vansinnigt snygg. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
thundergod |
Ja det kanske är så, men o andra sidan tycker jag ettan är cool på nåt sätt. o med annan klädsel, inredningslister mm än standard så tror jag känslan blir bättre oxå. Eller? sen är ju frågan om man överhuvudtaget kommer att få ngn E90 för 270´? |
Buspelle |
Kan iof hålla med om att E90 ser väldigt bra ut och är mera bil, men å andra sidan ska man köpa den bil man vill ha och som passar ens behov, och 1an är definitivt också snygg o tuff och lär klara av att fylla en hel del behov. Man kan också fundera över hur andrahandsvärdet kommer att se ut. Treseriebilar kommer det i vanlig ordning att drälla av i alla upptänkliga varianter medan 1or och i synnerhet lite mer välutrustade sådana nog inte blir lika vanliga och därmed mer attraktiva på begmarknaden. |
|
thundergod: Du kan få en e90 för 270. Iaf om man får tro de priser som nämns just nu. Klarar man sig utan baksäte så kan väl 1:an funka, men det blir aldrig en lika bra bil som e90. |
|
thundergod |
Jag tror nog Buspelle har lite rätt där, att ettor som är mer utrustade än de flesta andra kanske kommer att vara mer attraktiva. Ska snart prova att lägga ut en annons på min 316ti -02. den är klartmer utrustad än de flesta.. sportstolar, xenon, alulister inne, belysningspaket mm.. vad tror ni? |
|
Grattis alla 1-serie ägare till vinnare i Teknikens världs vinter test i nummer 1/05. Citat ur tidningen BMW 166i vinner detta vintertest ganska enkelt,den är välbygd,kul och säker med mycket bra ljus och mycket bra värme-och tilltalande vägegenskaper.Visst är 215 000 kronor en himla massa pengar för en småbil,Men man ska inte stirra sig blind på storleken,BMW har byggt en stor bil i ett litet skal./Jonas Borglund Teknikens Värld. |
|
| BMW 116i skall det naturligtvis stå inte 166i sorry. | |
|
Bara bakhjulsdriften gör väl att den skiljer sig från konkurrenterna. Det luktar ju BMW lång väg! |
|
| Provkörde nya 120d förra veckan är mycket imponerad.så ni som inte tycker det är en riktig bmw provkör en innan ni misstycker | |
Njuren |
Den e härlig BMW - i nöd och lust? |
| Min första BMW blev en 120i. Den har slagit mina högt ställda förväntningar med råge. Jag är jättenöjd, förutol gnisslande frambromsar!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.