AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.053

Högtryckstvätt i Motorn?

Sida 1 av 2
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Hej har sett lite bilder och annat om hur folk sprutar med högtrycken ner i motorrummet när jag gjorde det på min SAAB så började en lampa lysa hela tiden "Check Engine". Och då hade jag inte ens använt högtrycken. Funderar på att göra det på BMW:n men motorn skiner ju redan (Se Länk)
Tacksam för alla svar.

MVH//Anton

BMW - Die Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Inte illa med egen bil redan vid 13 års ålder.:o)

Ang. motortvätt så har jag aldrig haft några problem. Har motortvättat ganska många bilar och inte en ända gång har det gått fel. Det gäller bara att använda sunt förnuft och inte spruta för nära på diverse elkomponenter. Jag tror det är bättre att använda högtryck på lagom avstånd än att stå och spola rakt ner med en vanlig vattenslang.
För mer info, sök på motortvätt här på forumet samt se länk:
Länk

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
gr
407
grizzli
hehe..det är ju pappas men jag drämmer ibland :P:D

MVH//Anton

Länk
gr
407
grizzli
drömmer ska det vara...

MVH//Anton

Länk
När jag och pappa var och kollade på en V70 (han skulle byta bil) så var det nån typ av klädsel bakom motorn mot kupén som var helt trasig, ägaren hade sprutat med högtrycken varjegång han tvättade bilen så att den där skyddsklädseln (eller vad det var) hade gått sönder.
gr
407
grizzli
ja där ser man en högtryck kan inte vara så jättebra för motorn

MVH//Anton

Länk
frågan är hur nära har han haft sprutan,har själv motortvättat en massa bilar utan att något har gått sönder,det är bara att använda skallen när man tvättar så händer det inget,ställer du dig framför en brandslang med fullt tryck tror inte det.
gr
407
grizzli
Okej men för att bort all hårt i sittande smuts måste man spruta ganska nära eller?

MVH//Anton

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
nej nej! man ska inte spruta nära, använd istället rätt kemikalier osv för att lösa smutsen. Att stå och pumpa med högtryck med 5 cm avstånd är som att be om problem. Som jag sa tidigare så är det sunt förnuft som gäller!

ErikR:
Bara för att den killen hade lyckats ha sönder bilen med högtryck så betyder det inte automatiskt att högtryckstvättar har sönder motorn. Finns faktsikt dom som kan använda grejerna på rätt sätt. :)

/Fredrik

gr
407
grizzli
hehe...som sagt drömmer ibland men det är pappas självklart :D

MVH//Anton

Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Som sagt fungerar det med högtryck om man har lite sunt förnuft och vet ungefär vad man håller på med. Däremot har jag aldrig kännt något behov av att använda högtryck i motorrummet. Rätt kemikalier är som sagt vad som krävs om man har oljeklet och dyligt som inte går bort med vatten. Rätt kemikalier är i detta fall vanlig avfettning eller motortvätt (som i princip är vanlig avfettning).

Vad du absolut måste komma ihåg är att ALDRIG spola kallvatten på en varm motor, oavsett om det är högtryck eller ej. Då blir far din inte glad ;)
Varmvatten på en kall motor är inte alls lika farligt. En varm motor ska inte tvättas över huvud taget.
750iAL
blåser min motor..v12:an med högtryck..det funkar bra..bara kolla alla kontakter mm eftråt o spraya 2-26 i dom...

Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Micke:
Vad har länken med sommarhjulen här att göra?:o)
Du kanske menade länken med motortvätten? Den har jag redan lagt ut tidigare i tråden om du tittar:)

/Fredrik

Nej, menade inte det heller. Var trött då jag skrev så jag tänkte inte allt för mycket :)
Han som hade den bilen verkade inte veta hur man tog hand om bilen alls, inredningen var också sunkig!
bustorp
?

Power is nothing without control!
Andersson_CSI:
Ehhh, det är nog mer än min dator som stökar för närvarande... :-)

Gör bara snabba besök på nätet då allt verkar stöka lokalt hos mig och jag varken läste hela tråden eller ens var vaksam på vad jag länkade till.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Äh, inget att oroa sig för... Lita vatten i kontakterna bara... Dock inte bra i det långa loppet då kontakterna kan ärga och skapa glapp kontakt! Annars ett tips efter motortvätt är att Blåsa rent "el" detaljerna med lufttrycks pistol! =)

Shake That Ass
gr
407
grizzli
Tack så mycket för alla svar nu är det bara att invänta åren ;)

MVH//Anton

Länk
na
56
nafas
M5 3,8 -92b
ett tips på bra kemikalier är "asfalt rent" är jävligt effektivt kan jag lova för jag hade lekage i vevaxeltätningen å det hade sprutat olja nånting kopiöst å geggat ordentligt!!!
tog asfaltrent å spruta på... oljan rann bort från motorn!!!
säger då att avfettningsmedlet suger stort mot asfalt rent!!!
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Beror helt på vilken avfettning man använder. En petroliumbaserad avfettning fungerar utmärkt för att lösa olja. Både asfaltsborttagning och motortvätt är just den typen av avfettning med annat namn om jag inte missminner mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.