AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
18.069

Skrikande bromsar på min nya 120i

Sida 3 av 3
th
4
thomask
118i -05
Har haft problem med bromsgnissel. På Lindholms bil i Umeå sa de att jag skulle avvakta ca 300 mil så skulle problemet troligen upphöra av sig självt. Och se - det gjorde det. Efter ca 250 mil så har det slutat gnissla.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag fick ett par nya "uppdaterade" belägg på bakbromsarna i våras. Sedan dess har jag inte haft problem med gnisslande bromsar. Hoppas det är problemfritt hela vintern.....Håller på och byter dörrlister runt om för andra gången pga "dörrknarr". De nya ska visst vara en uppdaterad variant. Mycket uppdateringar blir det....Tycker det borde vara "uppdaterat" och klart vid tillverkningen...
lu
9
lukeorun
bmw 120i -05
Jag hade problem med min bil också att den gnisslade som fan när man bromsade. Jag har kört min bil 4200 mil och hör inte det längre.

Min vän sa till mig att jag bromsade för "lite/dåligt" och tipsade mig att bromsat "hårdare" och att dra lite lätt i handbromsen när man är på motorvägen för att få bort allt skit/rost från skivorna, sen dess har den inte låtit.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Min 135a började gnissla idag också vid inbromsning ...
jo
5
johnsan
120d -08
Precis osm "lukeorun" skriver så bromsar ni för dåligt.. Ut och kör med bilen och gör ett par ordentliga inbromsningar, ifrån 100-0 så ska ni se att det försvinner..
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Problemet med mina skrikande bromsar verkar inträffa efter att det har regnat, eller som idag, bara varit dimma/dagg på morgonen innan vi kör till jobbet. Det gnisslar då när man bromsar väldigt lätt. Vi har fått gnisslet att försvinna ifall man verkligen ställer sig på bromsen, men det känns inte som något man vill göra varje dag iom att problemet kommer tillbaka hela tiden så fort det är väta.

Ska man verkligen behöva stå ut med gnisslet? Är det normalt?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Just det ja ... När vi började få problem med skrikande bromsar så upptäckte jag att det såg ut att ha runnit olja eller liknande på fälgarna. jag vet inte riktigt varifrån det kom dock, om det var ifrån bromsarna eller ej. Men jag såg i alla fall att det rann neråt och det kom inte ifrån vägen så jag gissar på bromsvätska?
Om det är så mycket bromsvätska som läcker att den syns, då borde du märka att nivån går ned i behållaren.
Om det inte är läckage och du vågar stå på bromsen, sök upp en ödslig 90 väg med bra sikt, och bromsa ned riktig bestämd från 90 till 20, acca tillbaka till 90 ganske omgående, bromsa igen. Gör detta tio gånger i rad. Efter detta ska beläggen slitits in bättre om det har varit för mycket fisbromsandet. Varje bil ska klara detta, kallas även för bromssträcka (varm) i biltester som görs efter 10 tvära inbromsningar. Undvik att ställa bilen direkt efter denna övning, man ska fortsätta köra en bit så att bromsarna och beläggen hinner kyla ned sig...
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ah tack för tipset Onehp. Visst har vi gjort väldigt kraftiga inbromsningar (uppskattningsvis 80-90 % av förmågan på bilen) men inte 10 ggr i rad som du säger. Vi testar det nästa gång den "skriker" igen. Den började skrika i lördags men det försvann också efter en rejäl inbromsning. Ibland hjälper det dock inte med bara en inbromsning, precis som du säger.
Hi
11
Hinka
530dA xdrive -11
Hej jag har samma problem som du Agathorn. Vid Fuktig luft så skriker bromsarna som fioler. Jag har dock en 525ia. Jag har bytt belägg tre ggr och smörjt fram och bak. Jag har även bromsat in beläggen 3 ggr men inget hjälper. Mitt sjungande uppstår i mycket låga farter som vid parkering etc. Riktigt skämmigt är det.

Så här låter det.
Länk

Vad gör man?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Ja sådana ljud känns inte premium direkt. Snarare Opel -84:a eller något.
Jag har inte riktgit samma ljud, mera högfrekvent skrikande och i lite högre hastigheter än du hade på videon. Inte skoj ändå.

Sålänge det inte är skadligt så orkar jag inte göra något mera åt det. Ev. nämna det vid nästa service men att BMW ens orkar bry sig finner jag högst osannolikt.
Såg flera här som bytt koppling.
Hur långt har era bilar gått egentligen?
Generellt problem med kopplingen på 1 : an?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag hade problem med min 135:a med skrikande bromsar. BMW smörjde dom men det blev ingen direkt skillnad tyckte jag, kanske marginellt bara.
Däremot märker jag nu en stor skillnad om jag rengör rejält noga med en fälgborste av "smal" typ där jag verkligen kommer in mellan bromsarna och fälgen. Nu skriker bromsarna näst intill ingenting alls!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.