|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Bromsarna skrek och verkstaden plockade ner dessa och smörjde upp dem. Nu skriker de ännu mer. Nån annan som haft liknande problem? Tobias | |
|
Smörja bromsarna på en flång ny bil för att få bort skrik? Vad sägs om att vända sig till en annan verkstad, som vet vad dom håller på med....? Broms-skrik beror ofta på att något belägg 'glappar' lite i oket och kommer i vibration vid inbromsning. Tvinga din verkstad att gå igenom alla servicebulletiner för 1-serien (info-systemen heter TIS och ASAP), det skulle inte förvåna mig om det finns någon om skrikande bromsar - oftast är mekarna för lata att kolla om det finns information där! /// Gunnar E. |
|
| Jag har samma problem med min 120i. De har bytt belägg men skrikandet fortsätter. Åf inväntar nya uppdateringar.Till 116i finns det en ny typ av belägg, men dessa passar inte 120i. Det känns bedrövligt när man bromsar in vid stoppljus och det skriker i bromsarna. Trodde inte jag skulle uppleva det i en BMW. (Första gången jag köper en BMW!) | |
|
Jag har inte haft problem med skikande bromsar på min 116i men jag har bara kört 80 mil ännu, så det kanske kommer... --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Christian, ut och kör in bilen vetja! 80 mil..... ;-)) Skämt åsido, så verkar många ha problem med broms-skrik på ettorna. Jag har inte haft ens en antydan till bromsskrik på min 120d, men jag har väl haft tur! Men om många har samma problem, är det bara att ligga på BMW tills dom kommer med en lösning som håller. Sådana problem kan absolut inte accepteras! /// Gunnar E. |
|
|
Nu är mina bromsar fixade. Pasta i fram och nya klossar bak. Bakre bromsarna satt lite snett, dvs låg inte an ordentligt. Nu går den jättebra. (Men är förjävligt stötig. Aldrig mer sportchassi och 17") Provade en 320d, nya, med 16" och vanligt chassi. Komfortmässigt: en dröm, men dock lite "vinglig". Jag tycker att det bästa sättet att få bättre körkänsla för BMW är större eller bredare hjul. Originalchassit är bra som det är. Tobias, Uppsala |
|
|
Tobias, hade 320d:n du provade möjligen dubbade Goodyear UG500 Run Flat-däck? Förklarar i så fall vingligheten.... /// Gunnar E. |
|
|
Gunnar: Nu är jag uppe i hela 92 mil, inte illa, inga gnisslande bromsar ännu. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
| Har en 120i -05 med just nu c a 1300 mil på mätaren. Vid c a 1100 mil började bromsarna gnissla och jag ska nu på tisdag lämna in bilen för tredje gången sedan årsskiftet för "gnisseleliminering"....hoppas de lyckas denna gången...På BMW verkstaden påstår de att de bytat belägg och "givare" (?) och att det därmed bör vara tyst om bromsarna! Någon som har något tips om vad jag kan delge den auktoriserade BMW verkstaden som en lämpig åtgärd?! Den aktuella verkstaden/återförsäljaren känns ju minst sagt något nonchalant. Kanonbil i övrigt! Fast en 130 skulle ju kanske vara kul..hehe. | |
| På min 120i smorde de upp oken runt om i fredags, men skriken består. Verkstadschefen trodde det var bakbromsarna. (Det låter framifrån tycker ialla fall jag?) Beläggen fram byttes som första åtgärd feb-05, men det hjälpte inte. Det där med "givare" har de aldrig nämt något om. Verkar underligt. Har haft detta problem ända från början. Bara vid kyla dock;-) Ska byte belägg bak på onsdag, när kopplingen ändå ska bytas. | |
|
Hej! Enligt min serviceverkstad så är det normalt med gnissel från bromsarna.... Man blir allt lite trött på BMW, som tur är så gnisslar inte mina bromsar längre de tystnade av sig själva. Men det finns andra fel på min bil....som ännu inte är fixade efter ett år. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Det är underligt att din verkstad säger att det är normalt med lite gnissel...Min verkstad hävdar att det kan vara "felställda metallflisor" på beläggen, alternativt att materialblandningen på beläggen har blivit fel....Vad ska man tro...? Fick dessutom reda på att man på verkstaden spelar in missljudet/gnisslet i en ljudfil och sänder denna till BMW's tekniska avdelning som efter lyssnande, föreslår åtgärd(!!???!!!) Gnisslet drar ju inte ner funktionen på en i övrigt bra bil, men det känns jäkligt osnyggt med gnisslande bromsar på en i princip ny "kvalitetsbil". |
|
|
jag har inte haft detta problem med min 116i men det är bara att vara jobbigt. Det ska inte låta på en ny bil. I värsta fall säger du att du vill ha en ny bil som inte gnisslar du har konsument köplagen på din sida Min BMW 116i Länk |
|
|
Det skall INTE gnissla från bromsarna! Jag hade aldrig tolererat detta, vare sig på en ny eller gammal bil. Om något gnisslar så är det fel någonstans. Att det sen kan vara väldigt svårt för en verkstad att hitta orsaken till gnisslet är en annan sak, men det ska inte behöva drabba dig som kund! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag hade samma problem....................... Det var inte bromsarna!!!!! Ljudet uppstod när man kopplade ur inför stopp vid rödljus eller liknande. TESTA om ljudet uppstår vid inbromsning utan att frikoppla!!! Jag hade inne bilen i flera veckor innan de kom på felet. |
|
| För mig uppstår ljudet även när jag inte frikopplar. | |
|
BMW-Jonas: Vad var felet då? Har visserligen gnissel oavsett hur jag bromsar, men man får ju själv kolla upp varje möjlighet. Min bil står i skrivande stund åter hos BMW (i Malmö) för ett tredje försök att få tyst på bromsarna. Det man hade som möjlighet i morse var att kanske man kunde byta skivorna. /magnus |
|
|
De hade bytt allt som hade med bromsarna att göra. Utan bättring. Sen bytte de hela kopplingssatsen. Exakt allt vet jag inte. Men be din verkstad höra av sig till Carlsson bil i Örebro och prata med Stefan. Mvh Jonas |
|
|
Tack för tipset Jonas! Ska ta upp det med verkstaden. Det roliga är att enligt dom är min den endaste enda 1 serien med bromsproblem som dom över huvudtaget hört talas om. Inläggen här på forumet vittnar ju om att sanningen är lite annorlunda;-) Mvh /MAgnus |
|
|
Det fanns en till som Carlsson bil hade problem med. Dock så verkar det bara vara på 120 bilarna. Mvh Jonas |
|
|
Ok, jag tar det som om att dina gnisselproblem försvunnit sedan kopplingssatsen etc, blev utbytt? Jag har talat med verkstaden nu, och de tog tacksamt emot tipset. Jag vill bara bli av med gnisslet, men det skrämmer mig lite att jag som kund måste coacha verkstaden... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.