AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
18.068

Skrikande bromsar på min nya 120i

Sida 2 av 3
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jag har nu åkt problemfritt sedan bytet skedde.

Mvh

Jonas
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
BMW-Jonas: Den andra på Carlsson bil med problem kan nog vara jag :). Det stämmer att det endast verkar vara på 120 modellerna problemen finns. I morron ska jag in för att byta koppling, men det hade inte att göra med bromsgnisslet utan med den ibland tröga växellådan. De kanske gör två flugor på smällen då ;-)
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Sköll12

Tror nog jag sett din bil ett par gånger. Eller finns det flera vita i Örebro-trakten? Bor du kanske åt Sköllerstahållet till??

Mvh

Jonas
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Sköll: Jag hoppas att bromsgnisslet slutar som ett resultat av någon åtgärd - det roliga är - eller egentligen inte så kul - är att jag också upplever min växellåda som otroligt trög.
Ja nu är jag ju off topic här men det skulle vara spännande att veta om din växellåda blir bättre av kopplingsbyte...Har varit i kontakt med min verkstad även om detta, men de tycker att allt är normalt.
Mvh
/Magnus
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
BMW-Jonas: Det stämmer att jag bor i Sköllersta. Ja, det är den vita. Tror inte det finns någon annan vit ETTA häromkring. Kanske inte ens i hela Sverige? Det är inte många som väljer vita bilar vid nyköp. Bor du i Örebro?
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Mango: När jag beskrev hur jag upplevde växellådan för återförsäljaren så var de väldigt snabba med att boka tid för att byta kopplingen. Kanske hade de bromsgnisslet i åtanken också, med det sa dom inget om ialla fall. Jag återkommer med mer information när växellådan är bytt.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag menar "när kopplingen är bytt" förstås......
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Sköll12

Jag bor inte så långt ifrån dig. Nämligen i Ekeby längs Björkavägen.
Där ser man världen är liten;)

Mvh

Jonas
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej igen på er, har nu hämtat ut min 120i efter tredje försöket att ta bort bromsgnisslet. Dagens åtgärd enligt BMW blev att byta skivorna fram. Körde ut från verkstaden men vände tillbaka efter några hundra meter. De skrikande bromsarna kvarstår. Man erkände att någon kontakt med BMW i Örebro (för att få svar på vad koppling har för samband med bromsar) inte hade tagits. Följetongen fortsätter alltså. Lämnar in bilen igen på torsdag. Wish me luck! Eller kanske det är på sin plats att önska BMW lycka till;-)
/Magnus
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
BMW-Jonas: Jojo, visst är världen bra liten. Åker genom Ekeby varje dag. Då kanske vi syns på vägarna häromkring :) Ska in till Carlsson bil med bilen nu för kopplingsbytet. Får se vad det ger....
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Hämtade bilen i em. Hade en 116 som lånebil under tiden. Fick en oljeservice (Trots allt! ;)) + kopplingsbyte. Har inte hört något bromsgnissel hittills efter kopplingsbytet...Hoppas det håller i sig!! Växlingen känns dock lika trög som tidigare, speciellt 2:an och 3:an. Mina synpunkter om att det är så högt vindbrus vid framdörrarna/rutorna upplevde jag ännu tydligare när jag jämförde med lånebilen,116. Den var en otrolig skillnad. Jag uppmärksammade dem om denna iaktagelse, men de visste inte vad de kunde göra. Jag föreslog att det kanske berodde på listerna runt rutorna, då det hade justerat dörrna förra veckan och bytt dörrlisterna i höstas.....Får se var detta slutar, för nu när jag upplevde denna skillnad så kommer jag aldrig att ge mig.

Mvh David

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej David,
Lämnade in min 120 i går (tillfälle nr 4 sedan vecka 2)och den hänger fortfarande på lyften. Efter kontakt med din verkstad i Örebro, har man även här i Malmö insett att (förutom gnisslet) min växellåda kanske inte är så normal om man tidigare framhärdat. En hel del delar i växellådan ska bytas. Kör också en 116 till låns, som förutom är gnisselfri, även är sammetslen att växla - den där känslan som man SKA ha i en BMW. I likhet med dig har jag bestämt mig för att den bil jag, för i sammanhanget ganska mycket pengar, ska motsvara det man kan förvänta sig, och tänker därmed inte ge mig förrän allt är fixat! Som tur är för mig, har jag inte upplevt något markant vindbrus i min 120...
Hilsen,
Magnus
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jaha, nu är mina skrikande bromsar tillbaka. Eller är det något med växellådan igen??? Jag blir så TRÖTT..........

Mvh

Jonas
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Inget vidare...Jag håller tummarna för min egen del. Ännu har det faktiskt varit gnisselfritt sedan en dryg månad tillbaka, men prognosen verkar ju dålig om du nu har återfått gnisslet.
/Magnus
Det känns jätte tråkigt att läsa såna här trådar,man ska väll inte ha såna problem med en så ny bil.Jag fattar inte att BMW inte gör nåt åt era bilar,det är nybilsgarantin som ska täcka sånt,eller?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Sony//

Jodå det gör nybilsgarantin men det är oerhört irriterande att gång på gång lämna in bilen. Man har ju annat för sig än att sitta och åka fram och tillbaka till firman stup i kvarten. Det är väl en anledning till att man köper en ny och "problemfri" bil. Men icke sa Nicke!!!!!!!

Mvh

Jonas
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Håller med dig Jonas,
Längesedan jag köpte helt ny bil, och när jag nu gjorde det var det för att unna mig lyxen att slippa alla småbekymmer som ibland kommer med en beg.bil. Nu blev det inte riktigt så. Var på verkstad stup i kvarten med gnisslande bromsar i januari-februari. Ännu håller de tyst faktiskt, men (utanför ämnet visserligen) nu går inte höger bakdörr att öppna inifrån...suck...
/Magnus
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Mango//

Det där med dörrar känner jag till. I en tidigare 325:a så fick jag hoppa in genom passagerardörren under en del kalla dagar. Kvaliteten är väl alltid inte den bästa. Som tur är körkänslan det i alla fall.

Mvh

Jonas
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Mina bromsar har börjat gnissla igen oxå! De skulle återkomma när de tänkt lite...!

David
Jag har inte haft något bromsgnissel på min 120d, men jag tror att 120d har större = andra bromsar än de motorsvagare modellerna...Har för övrigt inte haft några som helst problem med bilen. Felfritt i hittils 1500mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.