AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.456

hur lättdrivna är lastbilsturbos på bmw?

Sida 2 av 2
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Jag får 1bar vid 2300rpm på min m20b25 ;)
Turbon som sitter på heter T05 .
Hmm, är inte nå vidare på det här med turbo aggregat, Men vad jag har fått det förklarat för är att hur fort man får upp ladd trycket beror oftast på impeller bladens vinkel!
Tex En diesel turbo har ju hungrigt vinklade impeller blad! (?) Och borde få upp ladd trycket relativt fort!?

Hade/har lite planer på att konvertera min Bmw (M50B25) Med en diesel snurra från en Hyundia H1... Turbo aggregatet är relativt litet men har hungriga impeller blad...
Och farsan som är bil mek säger att den skulle ladda för mkt för min motor!?

Men är det sån stor skillnad på Diesel/bensin turbona?

Sen kan man ju alltid reglera turbo trycket med Wastegaten... Men men... Nån som är lite mer insatt i det här som skulle kunna förklara det för mig? Och säga om det går bra att köra med det eller det inte är att rekommendera?!

Mvh / Micke

Shake That Ass
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Slim_m:

Det är bara att sätt på tubon å gasa järnet.. uhm.. ställ wastegaten så du inte laddar för mycket bara ;-)
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
slim_m : jag har fåt för mig att det är ar:värdet på avgassidan som är mäst avgörande på när laddet kommer. offta har dizlar ganska högt ar:värde pga att dom sitter på stora motorer. sen har dom offta ingen Werstgate inbygd häller. dom är anpassade att lämmna sinna 2 kg vid typ 1800 rpm och sen får man växla så man ligger vid det varvtalet hela tiden.
Lät ju inge vidare då att konvertera med en diesel snäcka!
Nää, får helt enkelt ta o besöka nån verkstad/firma som vet det där till 100%

Shake That Ass
Co
53
Cossie
Scorpio 2.9i Ghia Ultima Cosworth
Jämför man 2 st turbiner med samma effekt fast med olika diametrar på turbinhjulet så får man ut effekten ur den som har störst diameter tidigare än den mindre. Och sen så går utvecklingen framåt hela tiden, en ny liten turbo har bättre geometri än en gammal en så även om den är mindre så kan den ge större luftmängd än en gammal.

//Tobbe
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Åt vilket håll ska man justera en inbyggd wastegate, förlänga eller korta pinnen för att ställa upp laddtrycket???

Länk
Hej

du ska korta stången om du vill höja laddtrycket .

Mvh Christer

www.volvobmw.com
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
danragn: kul att någon har orkat göra hemsida :)
Te
4
Tech-X
E30 projekt
Skulle åxå vilja veta om det är någon som kört gt45 på m20b25, och om den monster turbon någonsin börjar snurra med 2,5lit?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.