AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.629

Kallvarva motorn?

Sida 2 av 2
parolof
det är bättre att köra iväg direkt än att låta den stå på tomgång, men INTE att varva som f*n;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är direkt skadligt att varmköra en motor på tomgång pga den låga oljecirkulation/låga oljetryck tomgången medför!

Låt motorn gå på tomgång ca 30 sek för att få igång cirkulationen, sedan kör du iväg under låg belastning/låga varvtal tills motorn blivit varm.
Vartefter motorn blir varmare kan du succesivt öka belastning/varvtal.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Ja man får va väldigt lugn med bilen innan den blivit varm... Varvade också högt med min Ford Mondeo V6 men med Bimmern så är jag petnoga att inte överskrida 3000 varv och verkligen inte gasa hårt... Kan ju inte misshandla min älskling...

----
Min Pärla: Länk
Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
Skulle råda dej en gammal Volvo 140 alt. kanske 240!!!
Åtmisnstone tills du fyllt 24år!!!
förresten!!! lustigt att du ha råd o köpa en 328 men inte till motorvärmare som är ett måste i norrland anser jag!
En riktig dålig kallstart kan va som 1000 lugna mil!!!Tycker jag!

Tänk på det!!! ställ bort pärlan över vintern!
Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
Måste ta mej atan lägga in också att
Hasso ä som e gud på den här forumet!
Bmw borde ge han extra dagpeng för att han
sitter inne med alla kloka svar!
Så ska jag också bli då jag bli stor!

Gott nytt år på er!!! nu ska jag sova en stund!
stefannorr
Gör som mig köp en japanare i stället : )
Jag körde alldeles för lite för o ha en BMW 523 Ia-96B....vart 1,5 km till jobbet o samma hem...tror inte sexan mår så bra av det..men fick i alla fall nöjet att njuta av det i drygt 2 år o 700 mil!..nu mer kuskar ja runt i en Honda civic 02 uttagen 03 2700 mil med nybilsgaranti i över ett år till o sen kan man nyttja maskinskada i säkert 6 år till om nåt skulle hända...men vinner ja pengar ..känner mig totalt trygg i min anställning så är ja snart tebax till BMW..även om ja vet att den inte är nån kvalitetsmaskin skademässigt,men däremot njutningsmässigt.
paese
Bakke:

Såvitt jag minns har jag väl aldrig sagt att jag inte haft råd? Frågade väl bara om det var någon som visste hur mycket det skulle kosta.
(Vem vet, kanske mitt minne som sviker mig ?)
Sen så om nån visste på ett ungefär så visste jag till sen hur mycket cashinga jag skulle snyta fra(m ;)
Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
de ä för många i den ålders gruppen som snålar på service,m värmare säkerhet osv osv. De gasar tills de rasar!

Vem fan ä James Bond!!!Aaa gluho bilo!!!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har motorvärmare i från kl 4-6,30 varje morgon.
Tyvärr kan jag inte nyttja den på kneget så det gör ont i själen om det är kallare än 0 ute...

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag citerar mig själv från föregående sida.

"Hur varm ska oljan vara för att räknas som tillräkligt varm? När vattnet i min bil är uppe i temp så är oljan ca 70 grader."

Är det okej att gasa när oljan är 70 grader varm?
Över 60°C brukar anses vara gränsen.
SpineKracker
Jag är också arton år men har ändå vett att inte kallvarva motorn. Men det kanske beror på att jag haft körkort i 7 månader..

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Ok jag man lär sig hela tiden något nytt här ... Nu vinter tid brukar jag starta den när jag är på väg hem från jobbet sedan medans den går på tomgång skrapar jag rutorna sen åker jag iväg överstiger aldrig 2500 föränn den står på normaltemp..

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.