AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.630

Kallvarva motorn?

Sida 1 av 2
paese
Hej!
Har ganska nyligt bytt upp mig från Peugeot MI16 till en BMW 328. När jag hade Pegutten tänktes det väl inte så mycket på vad som var bra för bilen och inte, men nu när man åker dyrare och exklusivare är det dags att tänka lite på bilens hälsa också :)
En fråga jag ställer mig är hur det är med att kallvava motorn. Vet ju att det inte är bra att göra det men vad är det som inte är bra igentligen, vad händer med motorn? Hur pass mycket mer slits motorn? Kan den "spricka" och haverera totalt om man kontinuelig varvar den kall? Eller ja, förklara :)

Hur många tusen varv rekomenderas att hålla sig på med kall motor?
Med pegutten var det väl till 6500 rpm eller tills den inte drog längre som gällde :D men nu med nykärran försöker jag hålla mig under 3000 rpm, är detta tillräckligt hälsosamt för motorn?
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
ja att hålla sig under 3500 rpm är att föredra för en kall motor..
varför har du så bråttom att maxvarva bilen jag menar några minuter så har du ju fått bilen varm.. beror ju iofs på gradantalet utomhus osv..

Hur skulle du känna dig om du legat å sovit i 6 timmar å helt plötsligt så väcker någon dig med ett dån.. och du ska sekunden senare springa ett 100 meters lopp på bästa möjliga tid!!?!

:-).. behandla bilen bra.. så slipper du lägga ut en massa pengar i onödan

Hare gött.. hej

BMDoubleVMthree

ho
86
hovang
318is -90
Alla material (metaller och oljor är kanske mest intressant just nu) ändrar karaktär och storlek vid olika temperaturer. Hela motorn är konstruerad för att fungera bäst när den är lagom varm, då stämmer alla toleranser etc som bäst.

Sen vet jag inte hur stor praktisk betydelse det har, men jag är också alltid försiktig med att varva en kall motor, även på Volvon :)

Na
14
Nappe
316i -89
Tänk bara på att oljan tar längre tid på sig att bli varm

bara för att vatten temp mätaren e uppe så betyder inte det att motorn e genom varm
paese
I och med att jag itne kör så långa sträckor ( bor i liten stad, nära till allt )så hinner motorn knappt bli varm innan jag är framme vid utvald destination. Är ju en kille på 18 bast (haft körkort i 5 mån) som tycker det är kul att gasa lite, därav körstilen med peggen (klarat mig från att vara del av olycksstatisiken än så länge:P Nejdå riktigt så farligt är det inte :P) Men iaf då...
Låt säga att jag nu skulle vara elak mot glidarvagnen också, kommer den haverera?
Hade väl tänkt ha kvar den i ett år eller dylikt.. har nu gått 18000 mil har väl då gått 19000 kanske, överlever den då under min tid som ägare? Vet att det kanske inte går att svara på riktigt men ni kanske kan gissa vad ni tror iaf :)
Och ja, tycker också synd om näste ägare, men man lever bara en gång brukar det sägas :D
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Helt klart omöjligt att säga om en bil kommer att hålla för din körstil...men låtsäga att din bil är servad efter bok och är i bra kondition.. så kommer den utan tvekan att hålla.. men som den kommer inte att må bra av det...

BMDoubleVMthree

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kallvarvning är något av det värsta du kan utsätta motorn för!

Det som händer är att oljan inte är varm nog (tillräckligt tunn) för att smörja på ett korrekt sätt. Resultatet är stort slitage på rörliga delar samtidigt som det bildas rätt mycket agressiva restprodukter i oljan pga olika kemiska reaktioner under tryck.

Samtidigt har du problemet med att en motor under kallkörningsprogram ligger på "choke" vilket gör att det sprutas in mycket bensin i cylindrarna som tvättar bort oljefilmen från cylinderväggarna = stort slitage samtidigt som du alltid får en viss mängd bensin i oljan i motorn eftersom det alltid passerar lite bensin förbi kolvringarna.

Sedan har du problematiken med att du utsätter kalla metaller av olika legeringar för stor mekanisk påfrestning, vilket kan leda till rena haverier i motorn.

Som lök på laxen har du problemet med att stora temperaturskillnader i olika delar av motorn kan leda till att t ex toppen slår sig!
Just toppen på BMW:s raka sexor är känsligare än på många andra bilar då den är väldigt lång och gjord av lättmetall. Inte lika känslig som de gamla BMW-sexorna, men dock betydligt skörare än nästan alla fyrors toppar!

Räkna med att motoroljan har nått drifttemperatur ca 15minuter efter att kylarvätsketempmätaren har stabiliserat sig i mitten. Innan dess är det direkt olämpligt att belasta motorn hårt!

Hur länge håller bilen för din misshandel???
Omöjligt att säga, kanske håller den många tusen mil om du har tur.
Har du otur haverar den i dag när du gasar fullt...oddsen för att den skall hålla står i proportion till hur du behandlar den!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker en cykel vore bästa lösningen om man har när till allt, en kallstart sliter flera hundra körda mil.Samt att batteriet tar blir tömt ganska fort.

Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Håller med Johan B!
Håll den mellan 1500 och 2500 när du kör till jobbet, lek på helgerna!
Mår dåligt när jag hör om folk som gasar med kall motor!
Motorvärmare?
Intressant ämne, bor själv 3 km från jobbet och brukar köra omvägar på 10-15 minuter får att motorn ska hinna bli varm. När det är -25 grader är man inte så sugen på att cykla.

Vad är värre för en kall motor, höga varval eller hög belastning?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hur varm ska oljan vara för att räknas som tillräkligt varm? När vattnet i min bil är uppe i temp så är oljan ca 70 grader.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Om du varvar bilen till max när den är kall kan toppackningen ryka och det är nog det första du behöver oroa dig för. Däremot om du vill behålla bilen många år så lär du nog vara försiktig och inte varava för mycket för att inte skada något i dom nedre regionerna i motorn.. Vet inte hur många runt där jag bor som är första bmw ägare och inte tänker på det, så det är några som åkt på toppackingen, har hänt mig en gång också för några år sedan då man inte visste bättre än att varava skiten ur bilen från start =)
dali: Varken höga varv eller hög belastning är bra, lätt pådrag och 2500rpm är nog bättre än mer gas och 1000rpm dock.

En motorvärmare är ju bra så länge man inte tar den som en ursäkt för att kunna stå på direkt...

Inte heller är en tunn olja typ 0W/30 eller 40 en ursäkt, ändå fel spel på många ställen i motrorn när den är kall.

Varvar man över 3000 är nog risken även stor att oljan inte hinner passera filtermaterialet heller, överströmningsventilen öppnar och olja direkt ur sumpen kommer direkt till vanosen och annat.
paese
Har tänkt på det där med motorvärmare jag också, men har dessvärre ingen monterad, åtminstonde inget uttag. Någon som har koll på om man för det första kan och vad skulle det kosta att eftermontera detta?
parolof
fattar inte varför du med berått mod vill förstöra din bil, 18 år eller inte, mera pengar är ansvar?? tala gärna om vilket regnummer du har så ingen stackare köper den om ett år
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Onekligen härligt låg nivå på vissa här... men som sagt verkar det vara en god ide att lägga reg. nr. på så att ingen köper den bilen sedan.

BMW CS #5139
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fattar inte heller riktigt varför man ens har tanken på att tokvarva precis efter start/innan motorn e varm...
Finns liksom ingen anledning då man kan köra tillräckligt fort utan att vara över 3000rpm.
Även fast motorn är varm,hur ofta ligger man å varvar som en tok? är ju bara när man ska busköra lite,lr vid en omköring som kräver detta....
E3
1.828
E36
USA bilar
Kallstart är Aj
Kallvarva är Ajabaja

Självklart använder man motorvärmare! Det finns till "alla" bilar, och monteras oftast i hålet efter en frostplugg som dras ur, inget större jobb, och inte dyrt, en komplett sats med blockvärmare (ca750:-) samt kabelsats (intagskabel, samt gren för kupevärmare) kostar ca 1500:-
Som bonus får du ju då en varm kupe..*mm

Märk att en motor kallstartas även vi 0gradigt
"Och ja, tycker också synd om näste ägare, men man lever bara en gång brukar det sägas :D "

Påminn mig om att aldrig köpa en bil av Dig :P

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
paese
Väntade nästan på att det skulle komma inlägg av den karaktär, kanske förtjänar det iofs.. men men...
Om ni läser vad jag skrivit så varvar jag inte nya pärlan mer än 3000 rpm, så än så länge är det väl inte stackars någon nästa ägare på bimmern?
Har hittils inte misshandlat den någonting alls, någon gång, allt prat om det är bara spekulationer hit och dit om vad som skulle kunna hända och vad som händer med bilen. Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp eller bli gubbsne.
Är väl inte så van att skriva och hålla på så jag formulerade mig lite klumpigt och fick det att låta lite grymt och värre än vad det i själva verket är IRL. Överdrev väl lite och si och så... kan väl hända den bäste? :(
Att jag misshandlat peggen står jag fast vid, men inte så som jag la fram det här riktig. Det är inte så att jag sätter mig i bilen och tänker att nu jävlar ska jag varva skiten ur skrället och förstöra den. Något slags vett har jag även om det inte framkom :) Det är inte riktigt så att jag kommer ut på morgonen, vrir igång bilen, full gas, rivare på parkeringen och iväg. Kör väl lite "sportigare" än en vanlig svennson kanske man skulle kunna säga. Har inte hunnit mogna till mig gällande bilkörning ännu. Men det kanske kommer med åldern, vem vet?

Aja, blev långt det här... men ja.. jaja..

Föresten en till sak som jag undrar. Är det bättre att låta bilen stå och gå på tomgången tills den blivit varm eller är det bättre att köra iväg direkt? Kan den ta skada av att stå och puttra på bara?

Hej å hå!

"Only god can judge me" - T. Shakur
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.