AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.592

Skeva bromsskivor E 46

Sida 2 av 2
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
J power:

det var inte så varmt när jag kände på skivorna efter körningen som du sa...

läste alldeles nyss här på forumet att skakningar i ratten vid inbromsning berodde på dåliga bussningar även om många syftade på dåliga skivor...och det var tydligen väldigt dyrt att laga...
ngn som vet om de stämmer???

BMW M-POWER
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Om det skulle ha varit oken som kärvade med klossar som ligger emot skivor som resultat skulle skivorna (och troligen även fälgarna) varit rätt varma.

Jag är ingalunda en expert eller så, det var bara min högst okvalificerade gissning och jag tyckte att jag kände igen symptomen.

Huruvida det är bussningarna och om det är dyrt att åtgärda eller ej överlåter jag till någon annan att säga.

Lycka till med felsökningen och den åtgärd det än må bli!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag får exakt dina symtom på mina gamla 3.0S och 630CS ibland och det har aldrig haft med skeva (=vinda) skivor eller defekta stag eller bussningar att göra!

Testa genom att mäta tjockleken på skivan på 10-15 olika ställen runt om skivan. Räkna ut skillnaden i tjocklek genom att minska minsta måttet från största måttet. På min bil händer följande vid olika tjockleksdifferenser:
- 0-0,02 mm. Känns inget konstigt i pedal eller framvagn när man bromsar
- 0,03-0,04 mm. Pedal och framvagn börjar vibrera vid bromsning från säg 100. Inte värre än att man bara irriterar sig på det. Bromsning från hög hastighet säg 200 innebär stora vibrationer och nedsatt bromseffekt.
- 0,05-0,06 mm. Börjar kännas obehagligt med vibrationerna och nedsatt bromseffekt redan från 100. Bromsning från 200 unviker man helst.

I samtliga fall märker man normalt sett bara vibrationerna från 70-80 och uppåt men känner man efter noggrant när man bromsar vid tex 50 och under så känns det i pedalen att den åker upp och ner en liten aning när man bromsar. Oftast en gång per varv hjulet rullar.

Avhjälps genom att byta skivor eller svarva om dom. Att svarva om två skivor kostade mig år 2004 300 kr på en däcksfirma.

Kvaliten på bromsskivor varierar dramatiskt mycket. Den första omgången originalskivor (från -72) på 3.0:an höll i 30.000 mil.
Den sämsta originalskivan (från ca -00-01) höll ca 1500 mil innan tjockleksdifferensen var 0,02 mm (max tillåtet enligt BMW).
Omsvarvad körde jag den skivan 650 mil och då hade tjockleksdifferensen blivit 0,07 mm och då vibrerar det så mycket över 80-90 att man ogärna bromsar över huvud taget!

Per L
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag hade exakt dina symptom på min 'gamla' E46, 320d -99.
Allra värst skakade det vid lätt inbromsning från 80-90 km/h.
Verkstaden (BMW Solna) provade ett antal åtgärder. Det första var att byta länkarmarna (spindellederna var ordentligt glappa, så det behövdes ändå - vanlig E46-sjuka!), vilket i någon mån lindrade skakningarna, men det var fortfarande irriterande.
Nästa drag var att byta bromsbelägg och skivor fram. Fortfarande samma skakningar.... efter flera besök på verkstaden fick jag veta att det 'inte var något fel' på bilen! Jag tröttnade då, och plockade själv isär oken, gjorde rent med smärgelduk, smorde upp glidytor, fettade in där beläggen sitter och monterade nya belägg igen. Och se på fan.... vibrationerna minskade rejält, för att under ca hundra mil gradvis försvinna helt!
Min teori är, att bromsarna låg an lite lätt. Därför var beläggen ständigt varma. På något sätt utsöndrade antagligen beläggen 'något' som påverkade ytan på bromsskivan under belägget, så att friktionen blev annorlunda just där. När jag kört ett tag nöttes ytan på skivorna jämn, och problemet försvann. Körde ca 6000 mil till med bilen efter det, utan minsta vibration!

Mitt råd blir alltså: Ta isär oken, gör rent glidytor och där beläggen sitter, fetta in och montera nya (original)belägg.
Slipa gärna av ytorna på bromsskivorna med en fin smärgelduk också (håll smärgelduken mot skivan och snurra den).
Kolla också spindelleder/länkarmar noggrannt, i stort sett alla E46:or (och Z3) tillverkade innan sent -02 får förr eller senare problem med glappande spindelleder - BMW byter på goodwill i alla fall upp till 10.000 mil.

/// Gunnar E.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?
Hur ser skivorna ut vid visuell kontroll? (främst baksidan!)
Hur långt har bilen rullat på dessa skivor/belägg?

Har du de nya eller gamla bärarmarna i framvagnen?
Om de är bytta, hur lång har bilen rullat med dem?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
bilen 2001

bilen har gått ca 5500 mil

bromsskivorna är dem från fabrik fortfarande, ser ganska ok ut

beläggen byttes i somras

bilen har rullat ca 500 mil på nya beläggen

ingenting är bytt på framvagnen

var o besiktigade bilen för 2 v sen o enligt bes.killen så var länkarmar mm helt ok

fick bra bromsvärden oxå

(när man kär bilen så känner man små fast konstanta vibbrationer i ratten, men jag tror att de beror på mina dubbdäck)

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.