AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.594

Skeva bromsskivor E 46

Sida 1 av 2
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
När man kör i lagom snabb ( / hög) fart tex 80km/h o uppåt och när man bromsar så börjar ratten skaka väldigt mkt.
jag har hört att E 46 :an har haft proplem med skeva skivor ...vet inte om det stämmer...
Vet ej om mina skivor har blivit skeva eller om det e vinterdäcken de beror på... ngn som känner igen de på sin kärra?

(Dessutom när man bromsar så hör man när bromsbeläggen tar i skivorna , det hörs ett konstigt ljud vilket är svårt att beskriva men man hör att skivor o belägg möts....)

BMW M-POWER
E3
1.828
E36
USA bilar
Vibrationer vid broms är i 95% av fallen skeva bromsskivor, som kan bero på skivan (materialfel) eller anliggande bromsar
I vissa fall kan det också vara dåliga bussnigar som orsakar vibrationer

Om du har skrapljud när du bromsar... så är ju med största sannolikhet klossarna slut! Byt!
GI
2.196
GINO
ok , det där med skeva bromsar låter mest troligt.....fast jag fattar ändå inte hur det kan gå så snabbt ...är inte en som bromsar hårt i första taget , e jävligt snål med bromsningar :-)

sen det där med klossar har jag redan bytt.....å andra sidan är det inga skrap ljud direkt ....

BMW M-POWER
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
GINO:
"är inte en som bromsar hårt i första taget , e jävligt snål med bromsningar"

Där har du problemet!

/Andreas
_____
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Precis, bromsar ska motioneras ibland.. inte minst bakbromsarna kärvar en del om de inte används.. Så några kraftiga inbromsningar ibland är bara bra..

Har du kärvande ok så kan du väldigt snabbt få problem med skeva skivor..
Sen finns det ju andra exempel som Ford Sierra som hade stora problem med sina skivor, det byttes många på garanti, igen, och igen, och.. till slut rekommenderade man Scorpio skivor, det blev bättre men inte bra, eftermarknade har i vissa fall krav på att vissa bussningar i framvgnen ska bytas på Sierra, annars gäller inte garantin på dina nya skivor... Tror ingen vet vad som orsakar dessa Ford fenomen egentligen..
andha45
Det finns många "teorier".
En är att bilen parkeras när bromsskivorna är fuktiga (t ex om man kört i regn alt. tvättat bilen utan att bromsa tillräckligt hårt), varpå belägg expanderar när de torkar och därmed gör att bromsskivan slår sig.

Har hört det av ett par mekar då jag bytt bromsar på garantin.

I vissa fel händer det bara när bilen är varm.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Kan även vara länkarmarna. Samma symtom du du beskriver.

Mvh
Kristian
E3
1.828
E36
USA bilar
Jupp, nämnde tidigare att dåliga bussningar i framvagnen är en möjlig orsak..
andha45
En defekt styrled byttes på min bil nyligen då den fastställts som tänkbar orsak.
GI
2.196
GINO
Hmm var o besiktigade bilen i onsdags , frågade killen som besiktigade bilen, om länkarmarna ...

enligt han var länkarmarna helt ok....
men det andha 45 påstod om att när skivorna är fuktiga mm

brukar tvätta bilen eller skölja av den varannan dag nästan nu när det e skitigt på vägarna, kanske kan dem ha blivit skeva pga detta...

väldigt irriterande .......

BMW M-POWER
stefannorr
Andas kvalite : (
GI
2.196
GINO
vad menar du stefannorr :-)

BMW M-POWER
andha45
GINO: jag har fått den förklaringen men jag är tyvärr inte särskilt tekniskt kunnig. Har ändå en känsla av att jag på minst två bilar så här i efterhand fått bromsskiveproblem pga att bilen tvättats utan att bromsarna torkats ur efteråt.
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Kolla bromsoken, om de kärvar får du detta symptom. Åtgärda isåfall snarast för att inte skivor och klossar skall ta skada.
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
På min fars E39 97:a så vibrerade det som satan i bromsarna innan ''fjäderbläcket'' på oket byttes vet inte om det är samma som på E46 men det kan oxå vara en orsak!

___Piff___

sex är bra, sex har jag under huven på min bil =)
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
Skickar två länkar som visar de olika fjäderbläcken! E39 del nummer 3 Länk och E46 del nummer 7 Länk

___Piff___

sex är bra, sex har jag under huven på min bil =)
GI
2.196
GINO
nu e jag totalt förvirrad :-) det konstiga är att det vibrerar i höga farter som sagt ... hade en 318 E 36 förra året och på den spelade det ingen roll det vibrerade så fort man bromsade både i låga och höga farter..det visade sig att felet var på skivor...fick byta bägge skivorna på den...

men på denna bil är det endast vid över ca 60 70 km/h o uppåt...vet inte om man kan dra ngn slutsats av det..e det ngt fel på skivorna borde det vibrera även vid 40 km h oxå eller?

BMW M-POWER
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Har råkat ut för detta med en Alfa 156. Skakade som tusan när man körde runt 80km/h. Skivor och klossar ok men oken kärvade. Skruvade isär och rengjorde dem samt smorde upp dem. Sedan var det inga problem alls. Passade samtidigt på att använda smärgelduk i och kring spåren som klossarna skulle glida i samt på skivornas kanter. Mycket skit och lite rost gjorde att hela skiten kärvade ihop. Lite TLC löste som sagt problemet. Det är inte alls omöjligt att samma procedur hjälper dig med din BMW. Eftersom jag åtgärdade problemet i tid slets inte klossarna ned och skivorna slog sig inte. Mao blev det gratis att fixa om man nu inte tycker att tid = pengar.

Förresten, har du känt (lite försiktigt förstås) på skivorna efter en halvtimmes körning? Kör gärna omkring lite och gör det efter ett tag. Se till att offra dig på att köra runt 80km/h en stund. Om skivorna är varma är det säkerligen kärvande ok som gör att klossarna inte riktigt går tillbaka. Om fälgarna blir varma är det illa.

Ta tag i det ASAP! Annars kan det bli aktuellt att byta skivor och klossar... kanske ok också om det vill sig illa. De kanske är slut...

Lycka till!
GI
2.196
GINO
Tack för upplysningen J Power !

vad är tlc o smärgelduk? :-) har inte hört talas om de förr...

bytte bromsbeläggen fram i sommras , kan ha hänt att det har kommit skit där ngnstans under bytet , jag såg med mina ögon när mekanikern bytte och dem var inte spec. nogranna , lade ner allt dem montera på marken där de fanns mkt grus o damm eller dylikt ... kanske ska ta bort allting i sär o rengöra...

har kollat mina skivor då och då och oftast är dem varma väl när man kör bilen o bromsar .... men ibland har fälgarna vart varma oxå..så det kan vara som du säger...ska prova o köra runt 80km/h imorgon o se om skivorna blir varma....

fast en grej som jag undrar..ska jag undvika o bromsa då eller?

BMW M-POWER
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
TLC = tender love and care :)

Smärgelduk är som sandpapper fast för metall snarare än trä. Finns hos Biltema tex.

Om fälgarna blir varma är förmodligen skivorna glödheta.

När du är ute och testkör behöver du inte bromsa för bromsandets skull. Kör som vanligt i de hastigheter du upplever vibrationerna och bromsa vid behov, precis som vid vanlig körning.

Det är klart att skivorna blir varma när de används. Ju mer du bromsar desto mer friktion utsätts de för och således förändras temperaturen i metallen. Men de skall absolut inte vara brännheta om du kör som vanligt i stadstrafik eller på landsväg. Tokbromsar du blir de givetvis varmare än om du "söndagskör".

Men återigen, det faktum att fälgarna verkar bli varma låter oroväckande... Jag tror bromsoken kärvar och måste åtgärdas snarast. Sedan är det bara att hoppas på att skivor och klossar inte har skadats.
GI
2.196
GINO
Tack j power..kommer med besked imorgon om hur det är.....

BMW M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.