|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
andha45 |
Finns några data eller indikationer på vilken betydelse täta oljebyten har för livslängden? Det känns rimligt att byta olja ofta på en M3, M5, S6, E55AMG eller annan bil med högt effektuttag, men för oss som kör vanliga bilar typ 528i, 525i och S60??? |
bmw,m3 |
Hej hej! jag undrar om man kan slå i 15/40 olja av bra kvalite i min m3,a + ett nyt filter sen köra med bilen ca 1mil å sen hälla ut oljan och in med ny frisk olja + filter kan de göra någon förbättring så inte oljan är svart efter någon mils körning. eller räker de å starta upp bilen å sen hälla ut oljan (15/40) vilken olja ska jag sen köra på i min m3,a-94 tycker ni biltemas 5/40 ullareds mobil 10/40 ---- 5/50 ullareds shell helix ultra plus eller förslag. tacksam för svar (Helst av johan.b:) |
|
Finns det bra 15W40-olja? :o)) Misstänker att du kan "få den gratis" eller?? Om du måste betala för den, skulle jag nog ändå rekommendera att köpa lite bättre olja hos t ex Biltema (de har delsyntetisk 10W40 och helsyntetisk 5W40 för bra priser!). Motorn lär inte ta skada av att du slår i sådan olja och kör en mil i lite lugnt tempo innan du tappar ur den. Så om du vill använda den som sköljolja är det ok. Tänk bara på att du kommer att ha kvar kanske en halvliter mineralolja i motorn vid bytet... För att kunna svara på vilken olja du bör använda behöver jag veta hur du kör bilen och hur mycket du är beredd att betala för oljan. Även bytesintervall är intressant att veta. Vilka egenskaper hos oljan anser du vara viktigast som bilägare? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Hej! :) jag får den 15/40 oljan gratis ja. tänkte bara att de kunde vara ett bra alternativ för att sjöla ur motorn. och sen i med frisk bra olja. vilken olja vet jag inte? så bra olja som möjligt till lägsta pris. jag kör väl rätt så lungt men visst gasar man ur bilen då å då. så vilken olja rekomenderar du till min bmw m3,a-94 14500mil. ullared, 4l shell helix ultra 289kr ullred, 4l mobil super 1 10/40 180kr ullared 4l mobil tror de är 5/50 299kr eller biltemas 10liters dunk ca. 500kr? 5/40 vilken skulle du välja av dom är oljorna johan till min bil (m3-94) eller har du någon annan olja du kan ge tips om? jag byte olja i min bil i förrgår = 10w/60 castrols men den blir svart på en gång även att de är korta bytesintervaller vad beror de på? även vilket är de bäste tipset för att rengöra motorn (helst billigt) kanske inte så bra att hälla i 15/40 köra en mil ut med oljan + i med den oljan du rekomendera + nytt filter hur tycker du jag ska gå tillväga? ursäkta alla frågor men är rädd om bilen så man vill ju vara säker på att den mår ok. Mvh |
|
Johan B: Jag byter ju både filter o olja var 500:e mil, då jag kör mycket korta sträckor, och vet vad som kan hända vad gäller kondens, slam, mm. Jag jobbar inom bilbranchen, så för mig är det inte pengaslöseri på det sättet... Jag är otroligt rädd om motorerna i mina BMW-bilar, för med rätt skötsel är de rena rama kassaskåpen, och tål i princip hur mycket som helst! /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
bmw,m3 |
Hej! undrar även en annan fråga är de farligt att blanda/byta olje märke ofta ja menar ta bilen skada av de? hallo johan vilken olja tycker du jag ska köpa av dom ovannämda oljorna? eller förslag. Mvh |
|
Bmw,m3, det är alltid lite vanskligt att veta vad du prioriterar när du vill köpa en "bra olja"... Om jag säger så här: Biltemaoljan uppfyller alla klassningar utom BMW-special oil (vilken är trolig att du skall ha enligt BMW) Mobil1 är alltid ett säkert kort. Likaså Helix ultra. Du kan testa att använda sköljolja nästa gång du byter olja, så ser du om det hjälper mot att oljan svartnar snabbt. Det är ingen fara att köra en mil eller så med en mineralolja i motorn om du inte gasar järnet - så dålig är inte modern mineralolja! Byt filtret när du byter olja (även sköljoljan). Det är inte farligt att byta oljemärke mellan bytena. Det går även utmärkt att slå i annan olja om man behöver toppa upp oljenivån, men man bör försöka använda olja av samma typ och med samma klassningar eftersom det gör att additivpaketen i oljorna är ungefär likadana. Om man blandar oljor med väldigt stor skillnad i additivpaketsammansättning, kan man få en försämring av oljornas egenskaper. Säkrast vid upptoppning är givetvis att använda exakt samma olja som redan finns i motorn! Anders, för en "vanlig människa" som inte kan köpa olja till specialpris, är det mycket tveksamt om man kan "räkna hem" så täta oljebytesintervall som 500 mil med syntetolja. Men kör man extremt mycket kortkörningar, kör extremt hårt eller i mycket dammiga miljöer kan det vara befogat eftersom sådana förhållanden sätter oljan på prov hela tiden. Rent mekaniskt är det inte fel att göra så täta byten, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jag är mycket imponerad över dina kunskaper och din hjälpsamhet! En fråga som dyker upp efter att ha läst tråden är angående oljans ålder. Man säger att man bör byta olja efter ca 1 år pga att den reagerar med luften osv, men hur är det då om man har olja i en öppnad dunk.. åldras den också, eller kan man lagra den i 1 års tid och sedan köra 1 år? Anledningen till att jag frågar är att det blir ganska mycket billigare att köpa t.ex 20 liters dunkar med exempelvis Agrol Spectra eller Mobil1 än små dunkar. Sen skulle det vara kul med en enkel förklaring av viskositetens betydelse, för det verkar inte många känna till här i världen. Har jag förstått det rätt om man förenklat kan säga att siffran före W anger hur tjock oljan är vid kalla temperaturer (låg=lättflytande, hög=trög), och siffran efter W hur bra den fungerar vid höga temeperaturer (hög=klarar mycket hård och varm körning, men om oljan har ett för brett spann (0-60) så kan det vara till nackdel trots allt)? |
|
bmw,m3 |
Ok tack tack, om vi säger så här johan. vilken plja skulle du själv satt i en bmw m3ma-94 biltemas 5/40 mobil super 1 10/40 mobil 5/50 shell helix ultra är de någon av dessa oljor som uppfyller kraven på min bil? Mvh ps ursäkta alla frågor ds |
|
Johan S, om du förvarar oljan i originalembalaget eller motsvarande och har korken ordentligt påskruvad, kan du förvara den länge (många år) utan att oljan förstörs. Kort förklaring av viskositetsklassning: Viskositetsklassningen (SAE) säger egentligen bara hur tjockflytande/pumpbar oljan är vid olika temperaturer. Första sifferkombinationen (innan W) säger hur tjock/tunn oljan är vid en temperatur av 40grader celsius. Sifferkombinationen efter W, säger hur tjock/tunn oljan är vid en temperatur av 100grader celsius. Vid dessa båda temperaturer finns det ett min- och maxvärde som oljan skall hålla sig inom för att klara en viss viskositetsklass. W:et talar om att oljan klarar låga temperaturer och inom varje kallviskositetsklass finns det även vissa minimivärden som oljan måste klara vid låg temperatur. (typ -15 grader C eller kallare beroende på vilken kallviskositetsklassning det gäller). I högtemperatursklassningen finns det även med ett högtemperatursskjuvningskrav som oljan måste klara. Generellt är kraven högre för högre varmviskositetsklass. Alla ovanstående krav och gränser är noga beskrivna i SAE-kraven och alla testmetoder är strikt standardiserade världen över. För en "vanlig" konsument räcker det att ha följande i huvudet: Kallviskositetsklassningen kan aldrig bli för låg i oljan. En låg kallviskositetsklass gör alltid att kallstartsegenskaperna blir bättre, särskilt när det är kallt ute. Varmviskositetsklassen skall ha minst den klassning som anges som minimi i instruktionsboken för motorn. Under vissa förutsättningar kan det vara en fördel att använda olja med högre varmviskositet än vad som anges i instruktionsboken - men inte alltid. Dessutom kan det vara bra att tänka på följande: En olja med brett viskositetsområde innehåller normalt sett mycket viskositetsförbättrare, vilka bryts ner i oljan under användning. Nedbrytningen av VI-förbättrarna orsakar att oljan tappar varmviskositet och samtidigt skapar föroreningar i oljan. Dvs. det är inte bara fördelar med "breda" oljor! Syntetoljor har mycket bredare naturligt viskositetsområde än mineraloljor redan innan man tillsätter VI-förbättrare, vilket gör att en relativt bred syntetolja kanske inte har några VI-förbättrare alls, medan en relativt smal mineralolja kan ha förhållandevis stor mängd VI-förbättrare.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bmw,m3, snabbt svar från "höften" om jag skulle välja mellan de alternativen du tar upp: Jag skulle välja mellan Mobil1 eller Helix ultra! Personligen brukar jag använda Valvoline Synpower 5W40, men det beror främst på att jag kan köpa den lite billigare... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Ok då blir de någon av dom då. men dom är godkända för min bil? enligt bmw? lovar att inte fråga mer sen:) du menar mobil 5/50 ? inte mobil super 1 10/40 ? |
|
Jag syftade på Mobil 1, som är Mobils helsyntetiska olja. (finns i olika viskositetsklasser, men du nämnde 5W50) Både Mobil 1 (5W50) och deras delsyntiska Super (10W40) är godkänd av BMW för användning i din motor. Personligen skulle jag inte använda något annat än en riktig helsyntetisk olja i en motor i allmänhet och en M-motor i synnerhet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad jag förstår av din beskrivning har inte värdet före och efter W:et samma betydelse. Kall värdet anger alltså det som känns vesäntligt vid kallare temperatur; oljans tjockleck, pumpbarhet. Varm värdet anger hur bra oljan klarar den högre temperaturen med god smörjning och frisktionsminskning bibehållen - ju högre väre desto bättre. Med andra ord är de två värdena helt olika varandra, det första anger viskositeten och det andra är mer eller mindre ett bevis på att oljan är testad för och klarar vissa krav vid vissa förhållanden? Om värdet efter W hade samma betydelse som värdet före W och ett lågt värde anger tunn olja, så skulle det innebära att oljan blir tjockare ju varmare den blir... (antar jag). |
|
bmw,m3 |
AJAJAJ Snälla johan ångestbeslut vilken olja ska jag hälla i min motor? vilken är bästa oljan för min bil + är godkänd av bmw? 5/50 mobil eller shell helix ultra sista gången jag frågar lovar heders:):) |
|
Johan_S, båda värdena är av betydelse i SAE-klassen, man kan inte säga att det ena värdet är mer betydelsefullt än det andra, då de anger två olika temperaturer. Det första värdet säger hur tunn/tjock oljan är när den är kall (här kan man som sagt inte välja ett för lågt värde). Den andra siffran anger hur tunn/tjock oljan är när den är driftsvarm (här är det viktigt att man inte väljer en olja som är för tunn). En olja med högre viskositet har inte bara fördelar, den ger t ex högre intern friktion = mer effektförlust och högre bränsleförbrukning. Detta gäller främst kallviskositeten, men även varmviskosieteten! All olja tunnas ut när den blir varm, men en olja med ett högt varmviskosietsvärde tunnas inte ut lika mycket som en olja med ett lägre varmviskositetsvärde. Även den tunnaste 0W-oljan är mycket mer tjockflytande när den är kall, än vad den tjockaste 60-oljan är när den är varm.... Observera att SAE-värdet inte säger någonting om oljans smörjande- eller andra önskvärda egenskaper utöver just hur tjockflytande den är vid olika temperaturer! Så stirra er inte blinda på SAE-klassningen! ;o) I valet mellan Mobil1 5W50 eller Shell Helix ultra (misstänker att det är 5W40), beror det på hur hårt du kör...kör du hårt välj Mobil1, kör du mer normalt välj Helix Ultra. Oavsett vilken du väljer är det en bra olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag syftade mest på att värdena har olika "innebörd" (vilket de ju uppenbarligen har), inte hur betydelsefulla de är. Men nu hajjar jag nog allt! Tack för lektionen! :) | |
|
BMW m3: Roligt med en entusiast som är rädd om sin bil :)) Mvh. Richard |
|
|
Jag ser att det på Alfa Romeo-klubben finns en faq som tar upp oljeproblemet. Det stämmer väl med vad Johan B skriver, men är en sammanfattning! Länk Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
Innebörd är nog också fel ord.. men klart är iaf att värdet efter W innebär tunnare olja, p.g.a. temperaturen, trots att det är högre än värdet före W:et - trots att lägre värde egentligen = tunnare. Det är alltså inte rena viskositets mått, utan det tas även hänsyn till temperaturen. Generellt kan man väl ändå säga: lågt värde=tunnare olja - högt värde=tjockare olja. Oavsett om det är varm eller kall viskositeten som anges. Man strävar alltså efter att ha en så tunn olja som möjligt vid kallstart, men som samtidigt förtunnas så lite som möjligt vid varma förhållanden. Man kan ju fråga sig varför man inte bara anger oljans viskositet vid 40 (eller varför inte -15) resp 100 grader rent konkret på en skala från 0-100 där 0 innebär alldeles för tjock olja och 100 innebär alldeles för tunn. Om det vore möjligt att tillverka en olja med samma viskositet vid alla temperaturer skulle då den oljan ha beteckningen 50/50 (kall/varm-viskositet). En mer möjlig olja skulle kanske ha beteckningen 30/70. Vissa motorer kanske skulle må bäst av viskositeterna 50/70 medan andra vill ha 50/60. Nåja, rent svammel från min sida - men tänk så enkelt det hade kunnat vara :) Tillverkarna hade kunnat sätta minimikravet 20/80 för en viss motor = 15/80 skulle inte vara bra, men 25/70 skulle funka fint.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.