AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.227

MOTOROLJE FRÅGA

Sida 1 av 4
750iAL
skall byta olja o filter o stift i in 750IAL 88 idag..
vilken olja kör NI med....
pris??
kvallitet?
givetvis BMW original filter...
och sk.longlife stift(8000mil garanti)

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Min far har samma bil, och på verkstaden häller de i Q8 Super Plus 5W-40 helsyntetolja. 100-110 kr/litern eller så.

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Just nu kör jag med 76 mineralolja i min, den är bättre än många helsyntetoljor och API SL klassad, dock så byter jag tidigt efter ca 700-800 mil skall man köra längre så skall man nog ha syntet.

Skall du köra 100-1500 mil mellan oljebytena så häll i fullsyntet av god kvalitet tex. Shell Helix eller Castrol, brukar säljas på mekonomen för ca 100 kr/liter.

BMW CS #5139
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Castrol TWS 10W60...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle inte rekommendera något annat än en bra syntetolja i den motorn!

Påståenden som att en viss mineralolja är bättre än vissa syntetoljor, skall man ta med en stor nypa salt!
Inom vissa enstaka egenskaper ja kanske, men inom de flesta egenskapsområdena är även den bästa mineraloljan rejält akterseglad redan av en ordinär syntetolja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Intressant det där med priser på oljor.

Jag kör också nuförtiden på Q8 Formula Super Plus 5/40 helsyntet till bägge mina BMW's pga att jag får tag på just den oljan till "rätt" kurs.
Ett plus att den dessutom är godkänd av BMW :)

Jag betalar 800kr för en 20liters dunk...dvs 40kr/l via en "oljekontakt" som jag har.
Priser varierar någonting enormt beroende på hur/var man inhandlar "smörjan".

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, det är STORA marginaler i oljepriserna när konsumenten handlar av detaljisten! ;o)

Mvh

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Fråga till Johan B: jag har i många oljetrådar läst att du skriver att man skall följa oljans klassning och inte ta hänsyn till fabrikat. Då borde ju en mineraloljan med API SL klassning vara bättre än en halvsyntet/fullsyntet med lägre klassning? Att man sedan har kortade intervaller mellan bytena med mineraloljan är en annan sak.

Jag kommer senare nästa år att få tillgång till 76 halvsyntet med API SM klassning som enligt säljaren skall uppfylla framtidens krav på olja. Den borde väl i så fall vara mycket bättre än fullsyntet med lägre klassning?

BMW CS #5139
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Klassningen skall läsas tillsammans med typ av olja!

Två oljor av motsvarande typ med samma klassning är i princip lika bra, även om enstaka egenskaper kan skilja något.

Syntetoljorna har positiva egenskaper som inte mäts i API- och ACEA-klassningstesten, men ändå gör dem till ett bättre val än mineraloljor i de allra flesta fallen.

Främst handlar det om:
1. Motståndskraft mot oxidering och annan nedbrytning vid höga temperaturer.
2. Stabilitet mot övrig nedbrytning, vilket leder till att oljans egenskaper inte förändrar sig speciellt mycket under serviceintervallet.
3. Som ett direkt resultat av ovanstående två skapar oljan i sig mindre föroreningar pga nedbrytning.
4. Oljans hållbarhet, dvs. medger längre bytesintervall utan att man riskerar att oljans egenskaper blir för dåliga.
5. Mindre friktion.
6. Mindre oljeförbrukning.
7. Bättre kallstartsegenskaper.

API SM är den senaste klassningen som precis har börjat lanseras i USA.
Dock bör man tänka på att ACEA-klassningens testmoment är mycket mer relevanta för vår bilpark och körförhållanden än API:s tester!

Personligen skulle jag hellre använda en helsyntetisk (en äkta helsyntet t ex PAO och/eller esterbaserad olja men INTE "fusksyntet" som t ex EHVI-olja) med API SJ än en mineralolja med API SL eller SM!

Mvh

750iAL
ja det får bli Jesperados val av olja tror jag..en olja som e enkel o hyffsat billig att få tag på.....
Tack för visat intresse i denna tråd..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Billig??
En av de dyraste oljorna på marknaden! :o))

Förvisso bra, men inte ideal under vintern...

Personligen skulle jag satsa på en helsyntetisk 5W40-olja.
Finns nästan överallt och går att få relativt billigt (billigast på Biltema och Rusta, där de kostar under 50kr litern - båda dessa oljor är betydligt bättre än de bästa oljorna som fanns när bilen tillverkades)!

Mvh

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Mobil 1 5w-50 eller 0w-40 alternativt Statoil 5w-40 kör jag på, båda är mycket fina oljor som man kan få till hyggliga priser.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min V12a får Biltemas helsyntetiska 5W-40 Länk efter Johan B:s rekommendation, och ett originalfilter förstås.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Jag kan bara instämma med Erikw. Efter att ha läst massor med information här har jag gått över till helsyntet med 5W-40 ACEA A3/B3, API SJ/CF helt enligt Johan B:s rek. Han verkar veta det som behövs om oljekvaliteter!

Vixit, dum vixit, laetus
750iAL
va e Rusta o Biltema oljorna bra???fick för mig dom va skit!!men kanske värt att prova..hur länge räcker en sådan olja...500mil??

Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Använd sökfunktionen ovan! sök t ex på"API SJ/CF" så kan Du läsa en hel roman om oljor!

Vixit, dum vixit, laetus
marre86
Hej hej!

jag har precis (idag) köpt mig en bmw m3,a-94 köpte castrols 10w/60 är den ok eller ska jag hälla i biltemas 5/40 i stället eller vilken olja säljer rusta som är ok till en m3,a ?

Mvh

marre86,

Kör TWS 10W60 i M3:an, så mår den bäst :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
750iAL, ungefär lika länge som vilken annan syntetolja som helst...de är tillverkade av "kända oljebolag" men med Biltemas och Rustas etikett...
(Strunta dock i Biltemas 5W50-olja då den har dåliga klassningar!)

TWS är en bra olja för motorer som går mycket hårt under sommarhalvåret, men skall man köra på vintern finns det bättre alternativ!
(t ex en vanlig syntetisk 5W40-olja eller kanske en syntetisk 5W50-olja)

Mvh

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En stor del av skälet till mitt oljeval är att jag genom kontakter köper oljan billigt, jag ger under 100:- litern, och då väljer jag den "dyra" oljan framför t.ex. Biltemas olja. Skulle jag köra bilen på vintern hade jag nog valt en annan olja med bättre köldegenskaper under vintermånaderna, men i år har jag valt att ställa av bilen istället...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

marre86
Hej igen!

Menar ni att de är bättre att köra med biltemas 5/40 nu på vintern med m3,an än castrols 10w/60 ? är de någon stor skillnad ja menar bilen tar väl inte skada av att köra med castrolen nu på vintern eller? tilägs kan säga att ja bor i småland brukar ju inte bli smäll kallt.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.