|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag körde med Q8 Formula F1 10W-50 i min M5 och hade det i min 750. Fungerade perfekt! Kör/körde aldrig vinter med någon av bilarna. //Schnitzer |
|
|
Själv har jag alltid kört på Castrol, Divinol, Pennzoil, Mobil, Total eller i vissa fall Quaker State Racing performance. Alltid valt 5/50, 5/40 eller 10/60. Riktiga syntetoljor ÄR bäst, vad klassningar på billigare alternativ än må säga... DÄREMOT, måste man kanske börja omvärdera sina åsikter vad gäller tex. Biltemas finare oljor... 5/50 är ju bättre än 10/60, på vintern.... Bytesintervallen är ju HELT avhängig körsätt, kallstarter, stad eller landsväg, mm. Jag bryr mig inte om någotdera, utan byter var 500:e mil oavsett. En maskin KAN inte smörjas för mycket....Dessutom kör jag rätt mycket i stadstrafik... /Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
750iAL |
fick tag på Rustas delsyntet 10¤40 olja idag.. Duger den att köra på i en 750??? Har nytt original filter oxo.. |
|
750iAL, duger och duger... Skulle föreslå att du lämnar tillbaka den och köper deras helsyntet i stället. Ganska liten prisskillnad men mycket bättre olja! Att byta syntetolja var 500:e mil är nog rent slöseri, även om inget kan ta skada. Vill man byta ofta räcker det att byta olja var 1000:e mil och filter var 500:e (filtret har mycket kortare livslängd än oljan). En bra syntetolja kan fungera utmärkt i 4000 mil eller mer under rätt omständigheter. Men jag rekommenderar ändå inte att man går över de rekommenderade oljebytesintervallen i serviceboken. (det är inte bara oljan som sätter gränsen, även körförhållande, bensinkvalitet och motorkonstruktion spelar in!) Oftast är 5W40 att föredra före 5W50! En 5W50-olja har vissa fördelar då den behåller viskositeten lite tjockare när den är varm, men den medför även en del nackdelar som jag anser vara större än fördelarna! Dels innehåller den mer Viskositetsförbättrare än en "smalare" 5W40-olja. VI-tillsatserna bryts ner och orsakar föroreningar samtidigt som oljans viskositet förändras med tiden (den tappar varmviskositeten). Dels ger den oftast mer egenfriktion i motorn vilket gör att man får högre bränsleförbrukning och lite lägre effekt. Sedan är det viktigaste att den oftast har högre kallviskositet än 5W40 (den ligger nästan alltid längre upp i 5W-klassen), vilket ger större slitage och mer friktion vid kallstarter. En modern syntetisk 5W40-olja har oftast starkare oljefilm än en äldre mineralisk 20W50-olja... Om det står OK/Q8, Biltema, Mobil, Shell, Castrol, Valvoline etc., på dunken spelar mindre roll så länge det är syntetolja och de har bra klassningar (minst de klassningar som krävs enligt serviceboken, gärna bättre). Föreslår inte att man köper olja med sämre klassning än API SJ och ACEA A3. Tänk bara på att vissa moderna BMW-motorer "kräver" longlifeklassad olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
... efter nyår kan det bli omstart för min M70 efter att jag "lossat och kikat på 10:ans burk". Då gör jag så här: - OKQ8 standardolja med nytt filter -> varmkörning - därefter oljebyte till dito olja med nytt filter -> provkörning kanske 15-20 mil - nytt oljebyte med filter till en "billig" helsyntet typ B-tema - därefter kommer jag att byta filter var 150:e mil upptill 800 mil - sedan häller jag i Castrols helsyntet och byter filter var 250:e mil. Varför så? Jo det första oljebytet är till för att snabbrensa efter allt mekande. Man kanske glömt kvar ngn skiftnyckel eller dyligt eller småskräp efter packningar o s v som fastnar i filtret. Sedan vet jag att min M70 är skitig. Ligger små ansamlingar - typ tändstickssvavelstorlek - av kleggat sot på olika fräsytor och bultskallar o s v varvid jag inte har kunnat få bort allt. Tänker att eftersom helsyntet är ett kvalitetsbegrepp har alla oljor samma renande effekt. Byter filter så ofta efter vis av erfarenhet med min M30 när jag skulle gå från god mineral till helsyntet varvid oljefiltret efter 600 mil såg ut som ett skrumpet äpple ... av förr förra årets skörd. Slutligen går jag över på helsyntet av känt märke. MVH /// Paap R |
750iAL |
kan inte rekommendera helsyntet i fritösen iaf..mina pommes blev lite väl krispiga o garantin gällde inte:-) :-) ;-) |
|
Johan B: kan du säga något om livslängden i tid för en olja också, min olja blir 1 år i april, men har bara rullat 50 mil, bör den bytas ut? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
marre86 |
vilken olja är bäst till en bmw m3,a -94 nu på vintern bor i småland de bli ju inte så de fruktansvärt kallt. castrol tws 10/60 eller biltemas 5/40 är de någon stor skillnad på dom. även är den biltemas oljan lämplig för en m3,a frågan är till johan.b även om andra vet nåt om de så är jack tacksam för korrekta svar. Mvh |
|
Johan B: Jag är extremt imponerad över dina kunskaper när det gäller oljor och det är heller inte första gången som man blir övertygad om vad som är bäst. Jag slänger aldrig i något annat än helsyntet i min M5 i alla fall! Jag har ungefär samma fråga som HD91. Jag har kört ca 100 mil med min olja nu i höstas. Ställde av bilen sista oktober och hade tänkt att börja köra med den igen någon gång mars-april. Måste jag byta oljan innan jag börjar köra nästa år? //Schnitzer |
|
andha45 |
Har en god vän som jobbade några år som A-mekaniker på BMW-verkstad. Han hånade alla kunder som köpte Biltema-olja "hur kan man vara så dum att man häller sån skit i en BMW - har man råd med en BMW så...". Sedan började han arbeta på Biltema och insåg då att de oljor som Biltema säljer visserligen inte är de allra bästa men fullt dugliga och mycket prisvärda. Oftast går det till så att Biltema köper upp överproduktion - det produceras mer olja i världen än det finns efterfrågan på -, det kan alltså vara Statoils, Shells, eller någon annan helsyntetolja. Om man inte kommer över den allra bästa oljan billigt är nog Biltemas eller kanske Rustas olja ett bra val för en äldre bil där man byter olja relativt ofta. |
|
HD91, vilken olja har du? Man brukar generalisera och säga att man bör byta olja minst en gång om året eftersom oljan oxiderar med luften. Kör man 50 mil om året kanske det inte är nödvändigt... Syntetolja är stabilare än mineralolja och har därför inte riktigt samma behov av att bytas lika frekvent, detta gäller även oxidering med luften. Schnitzer, ungefär samma svar som till HD91. Om man ändå tänker byta olja, är det bättre att göra det precis innan man ställer av bilen för vintern. Då får man ut alla föroreningar och bundet kondensvatten som finns i oljan och är aggressivt mot motorn under vinterförvaringen. Ny olja klarar utan problem en vinteravställning och man behöver inte byta oljan igen på våren. Marre86, kolla vad det står i din instruktionsbok! Jag misstänker att det står att du skall använda en olja med följande klassning: API SH eller högre (SJ och SL fanns inte när din bil tillverkades) ACEA A3 SAE 5W40 eller en olja med högre varm och kall-viskositet (t ex 5W50, 10W40 eller 10W50). Alla ovanstående klassningar uppfyller Biltemas 5W40-olja! Man kan alltid använda en olja med lägre kallviskositet än vad som rekommenderas i instruktionsboken så länge man inte understiger varmviskositeten = rekommenderas det en 10W40-olja, kan man utan problem använda 0W40, 5W40, 5W50, 10W50 eller 10W60! (om övriga klassningar är rätt: Biltillverkarspecifik, API och ACEA!) Generellt skulle jag inte rekommendera en olja med så hög kallviskositet som 10W på vintern om det inte uttryckligen står i instruktionsboken att motorn måste ha t ex 10W60. Kör man extremt hårt även på vintern kan det väl kanske finnas viss anledning att ha så tjock olja, annars ser jag TWS och andra 10W60-oljor som typiska specialoljor som bara behövs i speciella fall. T ex tidiga M5 E39 och M3 E46 är sådana exempel. M3 E36 klarar sig normalt sett på en mer normal högkvalitetsolja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
750iAL |
gjorde ett oljebyte idag..blev Rustas Helsyntet för 179:-/4lit.. totalt blev det en kostnad på 683:- ålltså: 2 dunkar á 4lit.=179*2=358:- plats i GDS hallen 80:- BMW original oljefilter 150:- 1 liter LHM plus olja 95:- Tog runt en timme att byta oljorna o filtret ,fylla på med nytt (7.50 liter) motortvätta under o uppe samt kolla oljenivåerna innan start..med andra ord PERFEKT... |
|
Johan B: det är syntetolja, Castrol TWS i den, kanske lite overkill om man ser vad som står i instruktionsboken, men det blev den i alla fall för BMW-verkstaden hade bara Castrol oljor och jag ville inte ha 0w30 som de annars hade att hälla i (den är väl inte ens godkänd eftersom det står varmviskositet 40 eller 50 i boken?). Jag entusiastkör ju bara bilen (därav låga körsträckan), vilket kan innefatta bankörning e.d, men det hade nog gått lika bra med RS 0w40 för min del men den fanns inte hemma. Om jag kör 100 mil till på nuvarande olja och sedan gör en oljeservice någon gång i sommar eller kanske precis innan vinteravställningen, då har jag inte misskött den på något sätt? Hur påverkas oljan tex av de mycket korta varmkörningssträckor som en del kör? Tex 45-55 grader och sedan slår av och kallstartar sedan igen på eftermiddagen och gör likadant vecka efter vecka, ökar graden av föroreningar och kondensvatten i hög takt då? Själv kör jag alltid varm enligt boken till minst 80 grader innan jag slår av bilen, känns bäst så. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
HD91, du får givetvis göra som du vill, men jag hade nog inte bytt olja innan nästa avställning, i ditt fall! TWS är en stabil och bra olja (men dyr). 0W30 kan vara obra i bilar som kräver varmviskositet på 40 eller högre... (dock ligger SLX väldigt nära gränsen för att klara klassning SAE 40!) En del BMW-verkstäder verkar slå i SLX i alla bilar som inte uttryckligen kräver TWS. Om man "bara" kör korta körsträckor utan att oljan blir ordentligt varm kan det i värsta fall bildas något som kallas kallslam, vilket är en svart "gegga" i motorn som bildas av sotpartiklar, kondensvatten och oljan. Detta är ovanligt med moderna oljor men kan uppstå under dylika förhållanden. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marre86 |
Hej hej! vilken olja rekomenderar ni att ha i min M3,a nu på vintern? Jag har precis bytt olja i den nu å då satt jag i castrols 10w/60 Men jag undrar när jag byter olja igen ungefär om 400mil kan jag eller duger biltemas 5/40 olja är den bra till denna bil? eller ska jag kanske ha i mobil 1 5/50 tacksam för svar man måste ju vara rädd om bilen. Mvh |
|
Att byta TWS med 400-milsintervall är inget annat än rent slöseri med olja och pengar! Om du precis har bytt till TWS, finns det ingen egentlig anledning att byta olja igen, även om TWS inte är en optimal vinterolja. Se till och varmkör motorn ordentligt innan du gasar så skall det fungera bra ändå så länge det inte blir smällkallt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
marre86 |
Ok! men när jag byter oljan sen då? kan jag ha + att de inte är skadligt om jag har biltemas 5/40 oljan är den ok till min bil? annars vet jag att ullared säljer mobil 5/50 har för mig att den låg på 299kr för 4l. är den bättre å ha i min bil (bmw m3-94) Mvh |
|
marre86 > Ullared säljer även Shell Helix Ultra plus för 289:- / 4L, den tycker jag du skall slå i M3an istället för Biltemas. Annars hade jag fortsatt åka på Castrol TWS på sommaren i varje fall. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jag hade förövrigt bytt olja i en M3 med max 800 mils intervall (nu får jag säkert smisk på fingrarna), men då är jag överpedantisk också... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Johan. Drabbas inte 10W-60 av samma dilemma som 5W-50, dvs att den tappar varmviskositeten och ger högre friktion m.m. Gäller detta oljor med stort spann generellt? Jag ska köpa olja i morgon och hade tänkt att köpa 5W-50 snarare än 5W-40. Jag skriver mer sen....måste springa iväg till hockeyn, Brynäs - Frölunda. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.