|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
LB-reggade min bil idag, i sista sekund. Första besiktingen i mitt liv och den var felfri! =) Så nu håller man på och bygger bilen till, jaa..., BIL igen! Pratade med besiktningsmannen och frågade om huruvida det skulle bli krav på immobilizer efter nyår och han sa att Vägverket byråkraterade om det och att det fanns en liten strimma hopp om att de kommer att backa på LB-regningen litegranna... MEN om det nu skulle bli hårdare på LB-regning så skulle det bli jävla hårt! Myndigheterna verkar ha "kommit på oss"... (skattesmitare) =P | |
| Skyll dig själv vid en olycka. Du får inte en spänn... | |
|
Jo,du får visst ut pengar. Men skulle det komma fram att olyckan har skett pågrund av att du plockat bort gallret m.m,fast bilen är lastbilreggad. Så får du ingen ersättning,men den risken är ganska liten. "Riktiga män luktar diesel" |
|
| moose, är det vad du hoppas på eller vad grundar du detta på? | |
|
Har pratat med mitt förs.bolag och alla i bilen är fullt försäkrade även fast bilen är LB-reggad. Mvh |
|
|
rob Vilket bolag? |
|
| Finns tydligen något som man kan åberopa som heter "tillfällig transport". Då ska man kunna transportera folk i baksätet. | |
| Sen så är ju ev. omregistreringsbesikting ekonomiskt försvarbar, ett par gånger/år... Heh. | |
|
Camata: Är lite nyfiken på hur du gick tillväga för att göra en lb-reggning? Du kan maila om du inte vill ta det här på forumet, mailen finns under mitt namn. |
|
|
Även jag åker runt i en diesel kombi och betalar 6000kr per år... Vad kommer hända efter nyår? Går det inte att LB regga en bil då? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Skulle dom inte höja skatten på lätta lastbilar med 40% efter nyår? _______ //Niklas |
|
|
Stensth: Det är en lätt sak att omregistera en bil till LB. Jag gjorde det på min bruksbil och det tog ca 1h att montera galler och lastöglor och sen var det bara att reg.bes vilket tog ca 45min. Totalkostnad inkl. material: Ca 4.500:- Heinz_Keller: Varför skulle det vara ett hinder? Koni: Det är riktigt och visst låter 40% mycket? Men tänk på att t.ex. en bil som väger ca 17-1800 kg endast betalar 1000:- i skatt och efter nyår betalar ca 1400:- så är det inte så mycket i pengar, och det är det man betalar med - inte procent! M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| lite tips Länk | |
|
STEPHAN >> Vad menar du?! Vad skulle vara ett hinder? Jag syftade på vad Camata skrev. "LB-regade min bil idag, i sista sekund" och "MEN om det nu skulle bli hårdare på LB-regning så skulle det bli jävla hårt!" Varför "i sista sekund"? Blir det svårt att LB-regga en bil efter nyår? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Jag pratade med en besiktnings man idag,han så att dom inte fått några nya direktiv än. Så det kommer nog att dröja ett tag till. "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Kolla här: Länk |
|
| Camata, jag lb-reggade min A6 igår :). Nästan i sista sekunden:). | |
|
> Camata Ditt JR filter vad kostade det? K&N gick på 950:- Hittat filter Länk "Fritt flöde genom aluminium gallret leder till stort luftintag" Fritt flöde Från alu nätet till bilens insug?? Om så är fallet så varför ska man ha filter? Kan man ju lika gärana hälla i finkornig sand i insuget o vänta på att skiten ska gå åt helvete. Vad säger ni? Lb reg kostnad för min bil 1000galler spec beställt av smed Färg 40kr Div. skruv bult osv 50kr Öglor 80kr sen tillkom ju reg avgiften vad det nu var 1500? Tot ca 2700kr Försäkringen blev 100kr billigare också! Så blir ju en bra besparing första året i alla fall. Får se vad som händer om de ska öka på några 100% på skatten kommande år. Behöver bara få tag på "fuldissel" nu också så blir det bra. Fuldieselkontakt får gärna maila mig! Finns i Halmstad. -Phil |
|
|
Philip S Filtret tog de 495:- för. Min besiktning: Vägning, reg- och kontrollbesikting 1450:- Galler (målat, öglor, intyg/papper, bultar, popnitar) 1700:- exkl. moms. |
|
|
Oj bra pris. Enklaste o bästa lösningen i så fall. Länk till deras sida? Läste du om de mysko filtrena jag hittade? |
|
|
Tillverkade ett eget galler och köpte ett intyg av en smed. 300 spänn för intyg. 300-400 spänn för galler och lite övrigt. och så har dom ju sänkt skatten på traktordiesel så man kan få tag på den för 4,50. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.