|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
När man byter musik smak till bara låtar med grym ljudkvalite, så vet man att man har ett bra ljud. |
|
|
zputnic: Helt rätt, numera blir jag trött så fort jag hör något som är rippat till MP3/WMA under 256kb/s och även 256kb/s är lite för dåligt. Köper man musik på nätet i WMA format är det för det mesta 192kb/s och det låter inte bra om man har bra grejer. Numera kör jag mest med orginal-CD... Någon/några skrev det viktigaste i tråden, linjäritet. Skulle vilja tillägga linjäritet oavsett ljudvolym. En fet baslåda innebär att basen kanske hänger med långt medans resten börjat clippa och låter för djävligt. Oavsett vad man lyssnar på för musik så innebär ju ett helt linjärt system (omöjligt) att det låter som skivan är inspelad. Mycket effekt är bra för att säkerställa att grejerna orkar driva. De 1600W eller 2600W jag kommer att ha driver högtalare som "bara" klarar 1160W resp 1860W. Jag vet att Folke mfl tycker att jag har alldeles för mycket effekt i den kommande stereon till bilen men jag anser att det behövs i en öppen bil. Mellanbasen upp till diskanten (4-vägs med dubbla element, alltså 24 högt) drivs med 800W och de 2 x 10" basarna med 800W. Provspelning av halva systemet i mekkällaren bekräftar extremt bra ljud i alla nivåer. Dock är det långt ifrån "billiga" grejer även om MBQuart har ytterliggare 2 nivåer uppåt från Reference serien. Det ligger en 15" hemma också, vi får se om den får ta över 10"-arnas nedre frekvenser och spela 16-50Hz med 1000W... Plastsen är som sagt svår. Alla högtalarna hamnar i kupen utom ev 15" basen om den kommer in. Förhoppningen är att inte behöva såga i bilen, men eventuellt måste hål tas upp för mellanregister högtalarna i dörrarna. Bakhögtalarna (mellanregister & diskant) blir dock "insågade", men det är orginal också. Plastpanelerna är lätta att såga i med hålsåg. Medan låga och höga basen hamnar i en låda bakom sätena (ingen som sitter bakom, finns ju inga säten). Tyvärr måste jag hålla med om att orginal grejerna i BMW inte håller måttet.. Jag har mellannivån på E60'n och det låter inte bra alls. I en såpass tyst bil krävs det inte så mycket heller så det borde gå att bygga klart bättre orginal. Orginalgrejerna är tyvärr mycket för rent dunk (otroligt att få ut dunk med 6") och extremt dålig upplösning i ljudet.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Helt OK att förstärkareffekten (på pappret) överstiger högtalarnas effekttålighet, då klipper förhoppningsvis inte förstärkaren och högtalarna mår bra.. Ponera att du verkligen hade en stärkare som ger 2,5 riktiga kW ut. Beroende på konstruktion/verkningsgrad behöver denna då ha kanske 3,5-5kW in för att prestera detta, var skall denna effekt komma ifrån? Ett problem som uppstår i bilar, i synnerhet öppna, är att omgivningsljudet gör att verkliga dynamiken vid musiklyssning sjunker till löjligt låga värden, kanske 20-30dB. Blir lite som att ställa ner ett liveband med publik i maskinrummet på Stenafärjan, det blir inte bra helt enkelt. Oavsett om MP3:orna är brända med 192 eller 256kb/s eller om ljudkällan är cd eller annat. FP |
|
|
Har läst den här tråden fram o tillbaka, men den ger mig inte svaret jag vill ha. Hur får man bra ljud (men inte vetenskapligt perfekt) på ett enkelt och prisvärt sätt i en E39 2001 med Business CD installerad? /Ola Skön, skönare, BMW |
|
|
Sailor: Tråden frågar ju efter vad för ljud vi tycker är bra. Massa bas, högupplösta högtalare, linjäritet etc etc... Tyvärr är kombinationen bra ljud och billigt svår att uppnå, bra grejer kostar. E39 har ju fördelen mot en öppen bil att det inte finns så mycket störande ljud runtomkring då den är hyffsat tyst vilken gör att Du inte behöver kW stärkare och högtalare som klarar av det i den bilen. Tänk på hörlurar med låg effekt som ger bra ljud (dock ej känslan) när allt annat är avskärmat. Folke: Jag vet att det är nästintill hopplöst att få bra ljud i en öppen bil, min teori är ju som Du vet att försöka överrösta allt störande ljud men ändå bibehålla kvalitén på ljudet. Anläggningen är dock tyvärr allt annat än billig.. Vi får se hur det går med strömmen... ?-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Orsaken till att du inte fått svaret du vill ha är kanske att det inte finns något entydigt svar. Ljudåtergivning i bilmiljö är behäftad med många kompromisser. Vilka som stör för mycket och vilka som är acceptabla är tämligen individuellt. men skall man börja någonstans är det i mina ögon med framhögtalarsystemet. Byt dessa och förstärk gärna infästningen (på panelens baksida) då denna ofta är ganska vek, samt se till att det blir så lufttätt som möjligt kring utrymmet bakom midbasarna. Nästa steg är att installera effektförstärkare, vilken enklast matas med högnivåsignal på BMW. Därefter kan man börja fundera på baslåda. Om du inte nöjer dig med dessa tre ingrepp då har du nog klart högre krav än gemene man, men skall det bli tydliga förbättringar krävs ganska mycket kunskap. | |
|
vill Du ha ett "bra" system som det går att tävla med, kan ju silvermedaljören i Em o Guld medaljören i Sm´s anläggning vara intressant. Den satt f ö i en BMW 530d... Killen i fråga kallar sig för BMW-Danne på sasca´s forum ( www.sasca.se ) o han har det mesta av den till salu. Kontakta honom för mer info... Så, var det ett ok tips till "bra ljud i bilen" :-) mvh Rutger..som gillar få högtalare som matas med MYCKET effekt... |
|
|
Mycket beror ju också vad för slags musik eller ljud man lyssnar på. Men även om mycket program som produceras är komprimerat för att ge hög medelnivå (= låg dynamik redan där) så har förhoppningsvis musiken/programmaterialet passager där nivån är tänkt att gå ner (iaf var tanken denna ursprungligen av den som gjorde musiken) och då blir det rätt hopplöst med störande bakgrundsljud. Detta kan ju aldrig en kW-stärkare råda bot på såvitt man inte avser att spela mer eller mindre konstanta sinustoner eller liknande... Sen tror jag alla ljud adderas så man lurar sig själv om man överröstar ett ljud med ett annat. Om bra ljud = högt ljud, konstant så visst.... Men jag är inte säker på att alla menar att spela så i bilen, inte minst med tanke på trafiksäkerheten...) FP |
|
|
Folke: Jag förstår Din poäng. En finstämmig opera är kanske inte det bästa valet av musik i en öppen bil (eller för den delen en vanlig bullrig bil). Jag tror dock fortfarande på att om det störande ljudet utgör 25% av totalljudet så låter det "bättre" än om det står för 75%... Vi får se helt enkelt. Som tur är lyssnar jag dock mest på techno som är ganska konstant dånande (men även där behövs upplösningen och linjäriteten), fast jag lyssnar gärna på i princip allt utom jazz. Du får mer än gärna ta med en skiva med favoritmusik och prova i min Z i sommar för att bedöma själv. Jag tror på projektet! :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Go man, go...)) FP |
|
Robsarve |
Bra ljud för mig är mycket enkelt. -Det skall få mig att vilja stampa takten fortfarande efter 30 mils körning. Sen hur man uppnår det är en helt annan fråga... I min e39:a så krävdets det mer än 1 kW effekt, handbyggda element, gjutna lådor och digital ljudkorrigering av delningar, frekvensgång och löptidsförskjutningar innan jag var nöjd. :-) Och förresten, min mätare jobbar i 1/12e dels oktav... |
|
Tredjedelsoktavgrejerna är på plats, bara tredjedels, inte tolftedels :) Det blev andra grejer till slut än de tidigare nämda. Vilken skillnad det kan göra även med klart amatörmässiga kunskaper i hur grejerna skall användas! Den stora överraskningen var att utjämning i området 25-80 Hz verkligen gjorde susen. Av någon anledning väntade jag mig mest förbättringar i området däröver. Så, enligt min nyförvärvade erfarenhet så är uppmätning och kompensering av ljudsystemet ett stort steg mot just "'bra' ljud i bilen". |
|
|
jag gillar när man kan vrida på utan att det distar det minsta, & gillar när nackhåren fladdrar & så klart ett enkelt system.. 2st DLS Pro diskanter, 4st DigitalDesign 6.5" & 2st 10" DD9510 Sub vorre drömmen! + effekt som gör högtalarna rätt & MDS folk avundsjuka.. Men nu duger tyvärr org. högt. för jag väljer hellre lyssna på det än att stå ute i snön & byta prylar.. brrr hatar kylan |
|
|
Hahaha, saken är den att om Man vill ha BRA ljud så måste bilen Isoleras, asfaltmatta eller nåt svindyrt special skum... välj själv... Men om man nu ska gå så långt för att få bra ljud... så kostar det skjortan! minst 30 tusen om man ska bygga seriöst! Men det finns folk som kilar in på biltema och köper deras super duper kitt för 399:- och smäller i sin splitt nya S60 och tycker det låter kalas jämfört med orginal! Tex min kompis... Han har 400kg asfaltmatta i sin bil... för att dämpa ALLT! och för att bilen ska få så lite ljudresonans som möjligt! Sen har han ju utrustning för minst 40 papp i sin FÅRD! Så allt är relativt! Visst, du kan få bra ljud med biltema super duper kittet om du anser att det duger för dig! Själv anser jag dock att Hi-Fi karaktär på bil ljudet låter absolut BÄST! Rent, inte för mkt bas och det går att vrida på otroligt mkt! Shake That Ass |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.