|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! Jag har läst några trådar om billjud, och det verkar i bland som om "mest bas" vinner... Vad anser Ni är riktigt bra billjud? Själv är jag ett "skadat" HI-FI-freak, som vägrar inkräkta på min bils integritet, och därför även vägrar sätta sågen i inredningen....Jag köper hellre bilspecifika HI-FI produkter...Det är dock "svindyrt..." :( Vore kul med lite infallsvinklar och kanske ett o annat tips! Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... | |
|
Håller med dig, bilen skall behållas original även om man förbättrar ljudet. Att såga sönder inredningen är i inget som lockar mig, och jag skulle aldrig köpa en bil där detta är gjort. Jag är dock inte så hemskt kräsen vad gäller ljudet i bilen. Jag tycker att mina originalhögtalare i E34 tillsammans med en Sony 4x50w- enhet låter helt OK, men har för avsikt att montera en diskret aktiv baslåda i skuffen för lite extra botten. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Det här med "bra ljud" är svårt. Man funkar ju på så vis att man är nöjd med det man har, tills man hör nåt bättre, och så fortsätter det i all evighet. Själv svor jag på att ALDRIG skaffa baslåda, detta var då jag köpte min första bil som 18-åring. Trots det har jag nu två 10" basar. Jag märkte nämligen att bas behövs för att få bra ljud. Hur man sen använder basarna är ju en helt annan sak. De måste ju "passa in" i resten liksom. Förutom basarna har jag ju naturligtvis uppgraderat resten också. Jag har inget emot att kapa i inredningen, men det måste göras snyggt, helst så att det inte märks alls. Har också märkt att många verkar tycka att bra ljud är då man har mycket bas, men det verkar också som om vi här på Autopower har lite andra värderingar än de som håller till på t.ex. zatzy. |
|
|
Kalle hansen: Ja, jag tycker faktiskt själv att ljudet i originaluppsättningen är oförskämt bra! Jag har stora klangpaketet i min 740iA, och det låter kanon! Jag är ute efter så "rent" ljud som möjligt, och en bas som sas. "sitter i maggropen" på ett sofistikerat sätt, alltså inget HUMMPHH-HUMMPHH, som är odefinierbart, och får bakrutan att brisera och regskylten att skallra..... Det skall kunna DEFINIERAS, och vara 100% klockrent!!! Man skall även kunna tala med varandra i kupén, utan att behöva skrika som idioter :) Jag anser, att en bas bör vara placerad framtill i kupén, så som den är, med bl.a det stora klangpaketet! Och lämna ett distinkt, definierbart "slag", som är satt i paritet med utvolymen, och som går djupare ned i frekvens, ju lägre utvolym man har...Rena HI-FI värden, med andra ord. Nackdelen med en akter-placerad "bas-låda" är ju att det kan bli riktigt otrevligt för baksätespassagerarna, som varken kan tala med varandra eller ännu mindre med framsätespassagerarna, samt får inre organ, redigt omrörda... ;-) Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Anders, Jag har bara en 5-serie så i mitt baksäte får det ändå inte plats någon :-D I min bil sitter det pyttelilla klang-paketet från SNIK Audio Systems GmbH, men jag tycker ändå att det låter OK. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
British Audio-element, i hela bilen kanske....Eller JBL... Fan, vad skall man göra. Har spanat på Harman/Kardon (blir andra uppsättningen i så fall...suck). Kanske man skall satsa på Infinity??? Men det är ju så j---a dyrt.... Förresten, är det nån som vet om man får in E38:ans generation-1-DSP i en E32:a med viss mod.??? Kanske inte.... Håhå... Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Kalle Hansen! En 5:a är inte "bara"!!! Det är en kalasvagn!!! En 7:a i miniatyr, och lika bra på alla sätt :) Jag menade just SNIK, GmbH, och det låter faktiskt kalasbra! Du har plats för precis samma saker som man kan få i 7:an! Jag hade en 530i V8 med värsta klangpaketet! Likadant som jag har nu! Min förra 7:a hade samma paket som din bil, och jag var nästan nöjd:) Som jag skrev, så vill jag förbättra, till en mer human kostnad, än det är att gå på de produkter jag nämnt i mitt tidigare inlägg...OM det är möjligt! Annars får man krypa till korset, sas. Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Kalle Hansen: -Nu ser jag, Du menar att Du inte får plats med passagerare... ;oD Det får Du ju visst....De är säkert jätteglada att få åka med Dig, och lyssna på SNIK GmbH :oD Bättre ljud än vad de har i sina Volvo s40, eller vad De nu åker... Kanske BMW? (då gäller det inte...) Hihi! Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Visst är det så att många definierar bra ljud = mycket bas = många watt. För många år sedan lyckades man vända trenden att bara prata effekt när man menar ljudkvalité i hemmamiljö. Billjud osv hängde på en tid men sen vände det när tävlingar osv blev vanligare. Numera har det helt ballat ur, mest bas vinner...)) Det hade varit trevligt om man värderade hela ljudets balans mera och mänskliga nivåer, även om det inte impar lika bra vid kiosken.. Sen är ju bilkupén tyvär omöjlig att få riktig HIFI ur, bastonernas våglängd är ju flera meter medan kupén kanske är ett par som mest, motor och vägljud gör att dynamiken tas ner till en låg nivå tyvärr. FP |
|
|
FP: Visst är det så! Därför finns det INGA som helst belägg för att ha en MEGA baslåda i skuffen, som jag ALLTID sagt! Läs mitt inlägg om baselement i fören av bilen, med disinkt effekt, och ganska lågt Watt-tal, men däremot DYNAMIK!!! Vilket är avgörande i en kupé! Kortare slaglängd på element är givetvis önsvärt. Dock med bibehållet bas-djup och distinktion. Det klarar inte "gemene" baslåde-billighets-tillverkare...Därför ÄR det DYRT att bygga RIKTIGT billjud! Mvh Anders BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
|
Bra billjud för mig skall påminna om högkvalitativt PA-ljud som vid en riktigt välljudande konsert. Mao rent och kraftfullt ljud och låg distorsion i synnerhet i basen så man faktiskt hör vad som spelas. Då jag gillar att gå på bl.a. reggaekonsert så får man ganska krävande referensramar när det gäller bastryck iaf ;) Jag villl heller inte såga i bilen och har heller inte gjort det men man kommer ganska långt med lite fantasi, spånplatta och dämpmaterial. Har just skaffat en riktig seriös tredjedelsoktav realtids frekensanalysator (min julklapp till bilen) då jag tröttnat på att försöka ställa in grejerna på känn. Skall bli mycket intressant att se vad man kan åstadkomma genom att optimera grejerna. Tvyärr blir man väl tvungen att inhandla en digital tredjedelsoktav EQ också, men vad gör man inte... Mvh Björn |
|
|
I min bil sitter ett frontljud som jag ännu ej har testat, bestående av: * 2st MDS Dynamic Slim 5,25", * 2 st MDS MT-9 Diskant * MDS/BACKE Pro Comp 2-vägsfilter. Har ingen aning om hur det låter men kan föreställa mig att det låter helt ok. Hade aldrig köpt MDS själv, men eftersom det satt med vid köp så får det vara kvar. Jag är heller ingen billjudsgalning och min definition av bra bra ljud är inte heller en dånande bas som gör att rutorna skallrar. Jag vill bara ha ett fullständigt ljud som låter ok, för det kommer ändå aldrig att låta lika bra som mitt vanliga hifisystem. Hur som helst tänkte jag koppla in en Pioneer DEH-3630MP Cd/Rds/Mp3 som jag hade i min förra bil. Bör fungera ok. Någon form av bas kommer väl dock att behövas, annars kommer det låta ihåligt. Men jag är fruktansvärt ambivalent till att skaffa en baslåda. Vill inte ha en fet trälåda i bagageutrymmet, där säger originalgalningen i mig nej :( Det bästa vore om man kunde integrera den i kupén på något sätt men jag vägrar borra och såga i paneler, så någon egentlig lösning har jag inte. I min förra bil hade jag ett par DLS som var högtalarlådor som låg på hatthyllan, så man slapp såga i den. Men så vidare snyggt vet jag inte om jag tyckte det var :-/ /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Är såpass kräsen vad det gäller att njuta musik att bilen duger inte utan jag avnjuter musiken hemma, i bilen finns det alltför mycket stör moment och den akustiska miljön är inte särskilt optimal. Därmed inte sagt att musik i bilen är tråkigt / onödigt, men jag plöjer hellre ner pengar på att uppgradera delningsfiltren i hemma högtalarna än att fylla bagaget med färgglada baselement ;) Men bra ljud är nog väldigt individuellt, en kompis till mig byggde dunka-dunka stereo i sin SAAB och tyckte det lät jätte bra medan jag bara ville kräkas... Inget fel med det, en del gillar Rammstein andra diggar Bach. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
balmgren: Låter seriöst som attan. Jag har faktiskt en gång jobbat med liknande prylar i ett par bilar, dock inte ner på tredjedelsoktavnivå, det fanns inte då.. Problemet är att om man filar på dessa små detaljer så får man i stort sett bosätta sig i bilen, inte byta kläder, inte ta in en väska eller passagerare osv. Allt påverkar ju akustik och resonanser i det lilla lyssningsrummet, vi hade autoinställning på frekvensgången med separat EQ på varje högtalarposition (4st). Den höll på att jobba ihjäl sig bara man bytte från skinnjacka till ylle t.ex...)) Det finns ett garanterat gångbart sätt att få lite HIFI-känsla även i bilen. Billigt och effektsnålt också: Ta på ett par hörlurar av bra kvalité, gärna halvöppna så man inte skärmar av sig helt. Vill man känna lite vibrationer också så säljs det ju motordrivna vibratorer att klämma in under stolarna...Ockock.. FP |
|
|
folke: <skrattar> jag får väl undvika skinnjacka och väskor då :) Det är en Audio Control SA-3050A jag skaffat, den är dock inte levererad ännu men jag knappt bärga mig tills den anländer. Kan avlämna rapport om hur det går. Beroende på hur eländigt resultatet blir av mätningen tänkte jag skaffa en Audio Control EQT+DDC för att reda upp det hela. Har någon rekommendation på bättre prylar är jag dock idel öra. Hörlurar har vad jag har upplevt ännu aldrig givit den av mig eftersökta "PA-känslan" så jag står över :) Olof: skaffa en bra baslåda och du kommer inte ångra dig, det blir ihåligt utan. Det finns de som inte ger en massa dist i basen men de är svåra att hitta bland alla distande och frekevensdubblande boom-boxar. Mvh Björn |
|
|
"bra ljud i bil" för mig är när jag kan köra ner rutan fullt o ändå inte höra att rutan är nere... :-) Detta innebär att jag lyssnar på musik på HÖG volym... Men den bästa "värdemätaren" på om man har lyckats med sitt billjud är ändå högerfoten. Stampar den med i musiken så har man "lyckats"... :-) Finns dock två saker som INTE o MÅSTE finnas i min bil, o d är: *distortion (får INTE finnas) *linjäritet (MÅSTE finnas) Den övre punkten blir lättare "avhjälpt" om man har en massa effekt tillhands, då man slipper "krama ur" det sista ur sina produkter. Den andra punkten förutsätter en baslåda, o som i mitt fall innebär 20 liter o en 10" bas = inte mycket till uppoffring av bagageutrymme... Gör man sen en installation som är dold så förstör tex inte baslådan helhetsintrycket heller. Men sen måste jag även anpassa mig lite vad d gäller "välljud", då jag tävlar i bilstereo. Jag måste då även ha vad jag själv kallar en "sasca ljudbild". Den utgår ifrån mitten på bilen, o sträcker sig sen utåt sidorna, den ska dessutom vara i ögon/öron höjd... Man "måste" mao ha högtalarna uppe på i-brädan vilket gör att man "måste" såga i inredningen. Detta är dock inget problem för mig rent estetiskt, då man idag kan få hjälp att klä sin i-bräda med tex mocka, alcantara el skinn. I många fall kan det bli bättre än original...tycker jag.... Är man riktigt händig kanske man t o m gör det själv... Eftersom jag inte har ekonomi att ha både välljud hemma och i bilen tvingas jag välja. Jag har valt bilen, medans vissa väljer el båda... Välljud är i slutändan en personlig grej.....precis som vilken bilmodell som är snyggast... ;-) mvh Rutger |
|
|
Bra ljud i bilen är när barnen sover och jag slipper lyssna på bamse och hans vänner och förskitigt höjjer volymen på min favvomusik.Det enda jag gjort är att jag bytt ut framhögtalarna Länk till ett lite par med lite med tryck i och för mig blev det en jäkla skillnad.På Volvon(XC-70) så är det ett i mitt tycke grymt ljud redan som standard.Man känner sig totalt ute när det talas om tredjedelsoktaver,distortion linjäritet mm mm God fortsättning på er alla |
|
|
BMWs Ljudpaket är under all kritik tycker jag, I alla fall de som sitter i E39:orna Jag hade professional i min E39 och jämförde med grannens XC70 som har Volvo standard, och precis som Herr München skriver, den har ett "grymt" ljud som standard, samma sak med V70. Standard hos Volvo är 100ggr bättre än det bästa/dyraste man kan få från fabrik till E39 Bra ljud i en bil är bra tills man lyssnar på någon som har vassare/bättre grejer, då hör man hur "illa" ens eget låter. Köpte jag en ny BMW så skulle jag aldrig lägga pengar på att utöka navi/telefon/ljudet då det är som att spola pengarna i muggen eftersom man får bra mycket bättre navi/telefon/ljud från tredjeparts leverantörer, framför allt mycket mycket billigare. |
|
|
Hur är det egentligen med BMW's högtalarpaket, finns det till exempel olika versioner i äldre modeller som E30 och E36? Själv har jag bara sett en typ av högtalare i E36 original och dessa är verkligen inte speciellt välljudande. I min fanns det 2x 4" i hatthyllan, 2x1" i framdörrarna och 2x5,25 nere vid fötterna, är detta "standard" på E36? Man skulle ju kunna tänka sig att BMW inte prioriterat billjud speciellt högt på äldre modeller av 3-serien, däremot kanske i 5 och 7-serien. Nån som har reda på originalhögtalaralternativen? |
|
| Farsan har en 525:a och han tog det "värsta" ljudpaketet dom hade. Jag skämdes när jag hörde det, det var ju totalt värdelöst!! Han köpte även ett basrör eftersom basen var som en fjärt i rymden innan, nu är basen som en fjärt i atlanten ungefär, mao, helt värdelöst ändå. Absolut missnöjd med ljudet i den. | |
|
Hmm, Har själv pysslat med ljud i flera olika bilar, och i flera år! Anser inte att den med MEST bas låter bäst, inte den med mest av någonting låter bra!! Har själv dubbla 12" 600w basar i min skuff i en 70L låda! Och dom dunkar sate, När man uppnått denna sk Höga bas, så kommer dom andra ljuden att upplevas som sämre, och då måste dom förbättras! Visst allt går ju att få i topp om man är villig att spendera en massa stålar på det! Men en anläggning för 15tkr anses som en helt ok anläggning! Med det går det att lira högt och så att det låter bra! Själv tycker jag att ljud låter bäst när bas,mellanregister och diskant är balanserat! att det inte är för lite av något, eller för mkt! Shake That Ass |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.