AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.934

Vinterkörning ///M

Sida 1 av 2
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Vilka här har sina bilar som rena sommarbilar?! Själv tillhör jag dom som absolut inte skulle ta ut bilen en snöig dag, då fryser den ju om däcken...

Sjöberg
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min bil tar jag aldrig ut på vintern! Den vill varken känna av kylan eller få saltet på sig.

//Schnitzer

m3
164
m3johan
Z3M-99 12.30/179@402
328-98 e46
e36 turbo
z3:an får aldrig se snö men jag har 91:ans m5:a som vinterbil funkar kanon och så är det roligt med.......
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Tyvärr så kör jag på vintern med min m5:a....
Det blir handtvätt minst en gång i veckan på och under bilen sen en lackbehanling till våren... Men skoj är det, kan jag lova!!!
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
mmm näe.. bilen får allt stå inne tills solen tittar fram i vår!
Längtar dock starkt dit

BMDoubleVMthree

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är mer folk som kör vinter, än vad man tror!

//Schnitzer

Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Varmgarage. Täcke och underhållsladdare fullbordar vintersömnen...
Inget salt här i alla fall....

M3/// Mullret
Visa användare
7
knivrobot
M3 -02 SMG
Klart man kör vinter, en BMW behöver man inte dalta med ;)
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Nä, ingen vinterkörning för min M5:a. Men hade jag bott i södra Tyskland hade jag nog övervägt att ha bilen i trafik året runt. Mest rädd är jag för svenskt vägsalt och sand, och i andra hand nederbörd i form av snö, kyla i sig är inte heller trevligt men inte lika illa som salt och snö.
Har en bekant som kör vinter med en 3,8 M5, men han är mycket noggrann, tvättar regelbundet två gånger i veckan, dammsuger bilen noggrant en gång i veckan samt lämnar den för polering och rengöring av lacken minst tre gånger under vintermånaderna. Han servar bilen hos auktoriserad BMW-handlare och varenda liten brist som de eller han själv upptäcker åtgärdas fortast möjligt med originaldelar, utan tanke på kostnaden. Han har nya rejäla dubbade vinterdäck på aluminiumfälgar som han tar sig fram hyfsat med samt han vamkör ALLTID bilen så att den får bli 80 grader i oljan, oavsett vart han ska och när på dygnet, och i vilken temperatur som helst. De allra värsta slaskdagarna åker han taxi eller buss istället för att plocka ut bilen. Är man så pedantisk så är ju inte svensk vinter något stort problem för en M-bil, men jag vet att han är en av mycket få, tyvärr.

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
hmm det är ju sånna man ska köpa bil av=)

BMDoubleVMthree

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kör normalt inte med min på vintern som sagt, men jag var faktiskt ute en runda precis. det var halt m sommarsulor... E tvungen att dra igång den då och då. Hade en bil undanställd 5 mån innan en gång, sen när det var vår hade jag ett he-vete att få igång den.
Allt i hela bilen hade kärvat.
Det var iofs en Alfa så det förklarar nog en del, men ändå...

Sjöberg
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Nej, varken M5:an eller 325:an går på vintern. Bara GTI:n påställd så här års..
M3an kommer inte att köras på vintern så länge jag äger den.

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Klart den körs, har adrig haft roligare vinterbil :)

Mvh,
Robban
Vintern är inte snäll mot bilar så 540:in får självklart inte komma ut i saltetslasket skulle aldrig falla mig in att göra något sådant, Till våren kommer den fram samtidigt vaknar även jag från dvalan;)

Mvh Stephan
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Hej.. kör M5 från maj till oktober
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Min m3 Cab har då alldrig sett vintern!
Robert V
Jag kör inte min M635CSi under vinterhalvan pga dels att den har ej varit vinterkörd under sina snart 20år, och med mig bakom ratten och vinterunderlag så blir det livsfarligt för alla !
Sen finns ju andra som mig ifall man skulle lyckas hålla sig i skinnet ...
Jag småkrockar min Toya hela tiden och det e lite småskojj ... om man kan njuta av det (dock ingen personskada ! peppar peppar...)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Självklart INTE. Dessutom skulle det aldrig gå för den är för låg. Min är aldrig vinterkörd...och det märks verkligen på bromsar och underede....tycker nästan synd om min volvo 740 t.o.m när det slaskar för jävla mycket......så M3:an på vintern, ALDRIG NÅNSIN!!!! Frostfritt garage och underhållsladdare är bättre....

MVH: Henrik

///M3
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Nainainai! Ikke M Coupé på vintern.... och då talar vi skånsk vinter med +5 grader. Vill inte plåga bilen som första anledning och den andra är att en uppsättning vintersulor kostar ju mer än en vinterbil, alltså vinterbil med soppa och försäkring under hela vintern typ :)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
cane
Jo... jag kör året runt, men å andra sidan blir det bara 800-900 mil med M3an på hela året. Brukar dock vara hyffsat noggran med att åtminstonde spola av bilen efter kört i slaskigt väder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.