|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tur att det snart kommer en värdig efterföljare till min terrängvagn då, så att man slipper köpa höghus bara för att man vill ha drivning på alla fyra. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
andha45 |
Även om allvädersdäck allmänt sett är rätt kassa, är det en otrolig skillnad på dubbdäck o odubbade (särskilt kanske de bredare högfartsvarianterna) när man t ex kör fast. Har köpt (nya) dubbdäck för första gången på många år, det är en enorm skillnad på packad snö och is. Men vid 90% av körningen skulle man hellre ha dubbfritt förstås... |
|
andha45; ganska rolig diskusion eller hur? Nått måste man fördriva tiden med mellan alla måltider här i julen, och när inte man fick hem bilen igår, saknade jag ju den! Nu är den dock hemma igen! God fortsättning :) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Jag tycker det blir lurigare med automat än med manuell, helt plötsligt tokspinner det bara och så är det roliga över och man får i bästa fall vända och ta en annan väg. | |
|
Breda vinterdäck, 225:or i detta fall och mycket snö är ingen vidare kombination. Det ser bra ut och är perfekt för stabil framfart på regnvåt motorväg men när det kommer till mycket snö går de bet. De planar ovanpå snön istället för att tränga igenom och ge fäste. Sedan är ju inte en välbalanserad BMW det bästa man kan ha att klättra i backar. En Audi med motorn monterad framför framaxeln är mycket bättre på just detta moment men där slutar tyvärr fördelarna med den konstruktionen.. ;-) Håller även med jaken att automatlåda är lurigare är manuell i halt väglag. Den tar bort lite av kommunikationen man har med bakvagnen jämfört med en manuell bil. Avslutar med den bästa BMWn jag haft på vintern: en E32 735i, manuellt växlad, diffbroms och bra vinterdäck 195 breda. den var grym! |
|
|
RG: Jag vill påstå att du ha fel. Jag har kört en hel del på snö med mina 225/45/17 utan att köra fast en enda gång. Jag har behövt koppla ifrån dsc engång då de snöat 2 dm och jag skulle ur en parkeringsficka. Dessa omständigheter är inga problem tex: Länk med min däcksuppsättning. Sen har jag inte så mycket val då 17" är standard på 330. Jag skulle tro att en E60 med DSC är något mer lätthanterlig på vintern än en tung gammal 7:a. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Var med om en liknande sak tidigare i vintras. I november fick sthlm den första snön och plogningen var klart bristande. Jag gjorde det korkade att jag svängde av huvudvägen in i ett villaområde för att vända. Problemet var bara att där fanns en brant backe. Inga problem tänkte jag: Det är ju bara att gasa! Sagt och gjort, jag tryckte på ordentligt. Det tål att nämnas att jag kör på dubbade Hankook, dock är de så slitna att de får kallas dubbfria. Iaf, med lite spin kom jag upp i backen, problemet var bara att där stod en litauisk minibuss med sommardäck! Jag fick alltså stanna mitt i backen, där det var som brantast. Efter ett misslyckat försök att backa - bilen gled mot diket - gav jag upp och hjälpte till att putta upp minibussen. En halvtimma senare återvänder jag till min bil och skall försöka ta mig upp. Första försöket fegar jag ur då bilen inte rör sig nånting (inte bakåt heller som tur är) vid 6000 r/min på 1:an. Andra försöket lyckas jag slänga i 2:an då bilen står och spinner och med stor möda kommer jag upp! Jag skall aldrig köra upp i den backen på vintern igen! Nästa vinter blir det nya vinterdäck! |
|
| wendtan, visst vinterdäck utvecklas och blir bättre. Själva grundtanken att ett smalt däck är bättre än ett bredare dito på vinterväg står jag dock fast vid. Sedan kan man diskutera ASC, DSC kontra en hederlig lamelldiff. Tycker själv att BMWs antisladdsystem fungerar suveränt men saknar ibland mekanisk diffbroms som ger bra driv vid start. | |
| Måste vart en rejäl backe, är du säker på att det inte var Väggen i hudfjället du försökte komma upp för, skämt osido. BMW är en bra vinterbil, men långt ifrån bäst | |
|
RG: Jag påstår aldrig att ett bredare vinterdäck är effektivare än ett smalare i vinterväglag. Jag ville vara påvisa att 225or i vinterväglag fungerar och inte är helt förkastligt som vissa verkar tro. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
==> Fripps Låter som du var i kransen och klättrade med bilen (där finns en backe man undviker vissa dagar). Har fått ge upp mer än en gång... Vad gäller att komma loss från en parkering har jag haft problem varje gång snön fallit. 15 cm snö och man står och spinner, löjligt när grannens A4 bara kör som det vore barmark. Otaliga gånger denna vinter har jag fått lägga 20 minuter på att skotta spår att åka i. Älskar beamer, men just detta fenomen har fått mig att börja kika på en Audi. Ni som har Xi hur är de jmf med "vanliga" bimmers? |
|
|
Xi är som en vanlig BMW, men med bättre vinteregenskaper... Jag har provat X5, 330xi, 330xd samt 325xi och anser att 325:an är den bästa vinterbilen, mycket beroende på att däcksdimensionen är mindre extrem (16" istället för 17"). "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
RG, håller helt och hållet. Ett smalt däck är effektivare än ett brett i vinterväglag, speciellt vid djupsnö. |
|
|
RG; Festligt jag har också haft en manuelltväxlad 735i E32 med diffspärr och 195mm breda vinterdäck den var nästan ofattbart bra på vintern, numera är 735:an såld och rullar i din kommun. Mvh Stephan |
|
|
Se bara hut rallybilars däck ser ut, smala och spikförsedda. |
|
|
Jag har problem med att komma fram med E60 och hade det med E46. Jag har 205/60-16 dubbdäck av bästa sort. Jag körde upp till Lappland och en parkering var inte plogad. Jag körde in typ två meter och tänkte sen att vad pysslar jag med. Jag kanske fastnar. Sen hade jag problem med att komma ut. Jag slog av DSC och satte på DTC och efter jag kört fram och bak ett tag kom jag ut. Det var nästan så att man tänkte att jag är fast här nu *kul* |
|
|
Länk Fixat! :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Heltsjukt ju :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Tominorr: DTC? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det är ett specialläge för bästa drivkraft. Man kan slå av DSC genom att hålla in knappen i ca 20 sekunder. Trycker man snabbt på knappen går systemet i DTC-läge för bästa drivkraft och sämre stabilitet.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.