AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.327

E60 - fast i snön!

Sida 1 av 3
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej alla!

Hoppas Ni alla har haft en bra jul!

Har just varit iväg hos några vänner, men kom inte hem med E60'n pga en brant backe og snövädret ute nu.

Visst bakhjulsdrift är extremt mycket kör glädje, men nu hatar jag det! Vännerna körde hem oss i deras Audi S6 med quattro, som inte spann en enda gång upp för backen.

Hämtar bilen imorn, då det väntas töväder , och att vägen har plogats och sandas tills imorn... USCH!!!
Gillar inte när inte BMW står nån annanstans än hemma!!

Tror Ni jag har bättre chanser för att komma upp, genom att backa?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Provade du att slå av DSC och ta lite sats? Jag har aldirg lyckats köra fast med 330n trots diverse försök.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Bakhjulsdrift har bäst fäste om man kör framåt. Mer tyngd bak då.
En ruggig skillnad med 4WD i de lägena.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Prova att backa...Brukar fungera i "vissa trängda lägen " ;)

Lite fusk att jämföra med en Quattro,finns liksom inget bättre i snö is o halka när framkomligheten kommer på tal :)

Mvh Janne.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
wendtan;

DSC'n kopplas inte ur, men sats togs. Dock var det mycket obehagligt, då bilen tappade fästet mitt i backen och började glida tillbaka utan att kunna bromsa, på grund av det hala underlaget!

:(:(:(

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du koplade inte ur ASC heller?
Problemet i väldigt låga farter och stillastående när de är väldigt halt är att antislir stryper all effekt och du blir ståendes.

Det står i bruksanvisningen att man skall koppla ifrån antislir när man kör fast/inte kommer någonstans.

Länk
Vad har du för vinterdäck?

Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag vågade helt enkelt inte...
Bilen tappade som sagt fästet mitt i backen och kom ingen stans.

Ville hellre vänta tills imorn och skotta / sanda / köra!
Har provat att koppla ut ASC vid andra tillfällen, och det hjälpte - men denna gång var det för halt - då bilen glider tillbaka ned för backen, fast handbromsen är dragen och fotbromsen nedtryckt till max!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Du är snabb wendtan! (snygg bil förresten du har!)

Ang vinter däcken, så kommer jag faktiskt inte ihåg, det är dom man får med på Style 116 på BMW, 225 breda (17")

Goodyear ??

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dubbat?

Mvh Janne.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nix, odubbat

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Det sämsta är vell att dra i handbromsen och bromsa till max, för då tappar man ju även den lilla styrförmågan man har=/.
Paap Reeder
... en lamelldiff gör en halv 4WD.

MVH /// Paap R
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
roobe;

Det är väl bättre att få stopp på bilen på vägen än att få mkt fart och glida ner för backen??? För att sedan inte kunna stanna på grund av hög fart?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Sim: Tackar för berömmet!
Din E60 ser inte så dum ut den heller :)

Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Skulle gissa på att det är däcken som gör att du inte kommer upp, samma däck på S6:an och den hade också börjat glida bakåt. Om du har så dåligt fäste att du glider baklänges med fyra låsta hjul då kan du inte skylla på bakhjulsdriften utan skaffa bättre vinterdäck.

_______
//Niklas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Snökedja hjälper... bra att ha i bagaget!

En V8 drar mer än man tror!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Koni,

Vinterdäcken på vår bil är helt nya vinterdäck, skall kolla upp vad det är för däck för att vara 100% säker!

Däcken på S6:an är allväders däck, så nog tror jag att Vi har bättre däck på vår bil. Däremot är Quattro systemet överlägset i vinterväglag. Men BMW'n har så mycket bättre kör egenskaper, om man jämför E60 med nya A6. (Jobbar själv på Audi....) Pappa kör E60'n ;)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
852
Sörpan
325xi -02
Börjar man kana baklänges i en uppförsbacke gäller det att ha sinnesnärvaro och inte trampa på bromsen. Fråga mig inte hur jag vet...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Skulle precis skriva som Sörpan. Men fan så svårt det är att hålla foten från bromsen när det rullar på fortare och fortare bakåt..

Sex på alla fyra, roligast så!
andha45
God fortsättning alla,
Vilken rolig diskussion - att försöka förklara hur man ska ta sig upp för en glashal backe på ett forum... Sim, jag tror du gjorde vad du kunde =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.