|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
någon som vet några stolar som skulle se snygga ut på en mroadster!! va tycker ni om att lägga in sport stolar i en M roadster? är det någon som har några liggande som vill släppa dem för ett rimligt pris? | |
|
Vad menar du med sportstolar? Stolar som liknar original eller djupa skalstolar som håller kroppen på plats när det svänger? Eftersom du skriver "se snygga ut" gissar jag på det första. Annars skulle jag titta på (och provsitta!) Recaro Profi SP-G Länk eller Sparco Evo Länk |
|
|
jag menar djupa skal stolar som är rätt så lätta och ökar sport känslan!! men tycker ni inte att bilen tappar sin identitet eller är det värt att satsa på tex att par aparco Evo?? är det någon som vet vem eller vart man kan få tag på dem till ett bra pris? vilken färg tycker ni ser bäst ut om min inredning är blå svart!! |
|
| Ställ frågan på www.rejsa.nu så får du garanterat svar och många experttips. Tänk på att krockkuddarna eventuellt sätts ur spel om du monterar bort originalstolen. Har för mig att det sitter en sensror i stolen. | |
|
Caspar och emm har sina funderignar om detta i en annan tråd. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Länk ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
BoZton Grodan |
Hmm ... Tycke & smak....löst* Om jag får tycka till så känns det lite som att överstyla en bil som redan är snygg som den är. Att packa in om så endast för plånboken exklusiva stolar in en orginal racer verkar en smula överdrivet. Att offra på sin ögonsten lite däck & fälgar utan att riskera dess identitet må va hänt men jag kan inte neka till men jag ser det som osexigt att hotta en redan fräsh standardvagn till något 2-fast monster. Få Porsche eller Meca ägare ägnar sig åt detta då de redan inser tjusningen i sin bil. Låt småpojkarna med otillräckliga leksaksbilar från asien leka sina lustiga lekar med body-kit och plastic-pading, racestolar för att förvandla mamms civic till rymdraket. Vi som har riktiga bilar duger som dom är* -Oj vilken urspårning av mig. (ber smått om ursäkt till 800hk Z-Cupen, du kan behöva racestolar) // BoZton |
|
håller med dig!! det är sant det du säger man ska inte styla en bil som redan är klar!!! |
|
|
(men gaah glömde att posta inlägget, here we go again :-/ ) Billigaste och kanske den första uppgraderingen är en bra stol, även i en Porsche! (Känt citat från banmöten) Båda stolarna som Henrik föreslår är bra - för Recaro får du i viss mån betala för märket, IMHO. Jag har suttit rätt mycket gata och en del banmöten i min Sparco Evo, för mig är det en kanonstol. Det är nog en bra idé att försöka provsitta så många stolar som möjligt. Om du kommer att köra mycket bana - köp en väldigt trång stol, det kommer du inte att ångra. Det som kändes trångt i affären är helt plötsligt ganska stort när det börjar gå fort i böjarna... :-) För gatbruk är en lite bredare stol och kanske med lite lägre sidor ett bättre köp. Alternativ till skalstolar finns - en kompis med en 911SC åker i MOMOs fällbara variant med 4-pkt och är helnöjd. Och det viktigaste är väl ändå att du trivs med din egen bil - vill du byta stolar och gillar looken, så gör för all del det! Det där med airbagsensorer är nog vettigt att fundera på. Jag vet flera som bytt i sina z3c och det verkar fungera. mvh Anders |
|
|
Boston Grodan: men det är ju inte så mycket fråga om styling som om "trimning". Genom att byta ut original stolar på 29kg var mot två på typ 7-8 kr så sparar man så pass mycket vikt ( 40-45 kg ) att man känner av det både på axet och toppfarten. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Luis: Eftersom Du ändå kommer att få se min bil till våren, så fort Du har fixat en baklucka så kan Du ta Dig en titt på Sparco stolarna. Jag har Sparco Evo L som väntar på montering (när det blir varmare ute). Funderar faktiskt på att köpa orginalskinn och låta klä om dem, som någon skrev passar det inte riktigt in i stilen med stora blaffiga märken. BoZton: Det är väl aldrig fel att sitta fast i sätena?? Även med 321hk kommer man upp i ganska rejäla farter fort och kan behöva ta kurvor hårt, speciellt om man skaffar ett bättre chassi.. Evo L blev det främst för att jag själv är så bred, de "vanliga" Evo stolarna är riktigt smala. Dessutom ville jag ha två likadana stolar och det vore lite för elakt för medpassagerarna (iofs göre sig feta sådana inte besvär). Anledningen för mig att skaffa sportstolar är minst tre; - Man sitter inte fast i orginalstolarna ens med orginaleffekt & chassi, kör man hårt får man kämpa sig kvar. - Jag bahöver platsen för basarna bakom sätena (som blir fast monterade utan justeringsmöjligheter) - Vikten. Orginal väger MYCKET!! Iofs har jag fått siffran 23-24kg (tror det var av EstorilMongo som rev ut sina och vägde dem). /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar, ditt andra skäl är bara för bra: "jag behöver platsen för basarna"!! I like :DDD Jag suger själv på att ge mig en GottNyttÅr-bilen-present i form av en Evo L till hugade passagerare här snart, var köpte du? Realcar? mvh Anders |
|
BoZton Grodan |
Ha .. vikten .. hmm .. jo oki .. -Om jag bantat 30kg och tömt skuffen på skit hade jag kommiy ner i samma vikt..och kunnat ha kvar stolarna* Att sitta farst i stolen för att ta kurvor ...hmm ..köp en sportbil redan från början vet-ja* -Då får man både motor & stolar....lite 2 in 1-tänk* // BoZton |
|
Firren: Visst var det RealCar, ca 5000 pix gav jag per stol och fästen. BoZton: Jodå bantningprojektet pågår också, hitintills 10kg och förhoppningsvis ytterliggare 20kg till sommaren.. :-) Ehh.. sportbil?? Z3M uppfyller mina krav för att kallas sportbil men i sådana finns sällan riktiga race-säten och någon supersportbil har jag inte råd med.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
BoZton: Bah, banta 30kg måste innebära slutet för mina mek-öl i garaget, då är det enklare (och godare!) att plocka bort onödiga elstolar :) Nu vet jag inte riktigt hur man ska kvala in "sportbil", men visst, i Porsches RS- och GT-modeller sitter oftast ordentliga stolar monterade från fabrik (och ibland som tillval på "vanliga" modeller). Då min är en ödmjuk Carrera 2 utan räserstolar så är det ett enklare/billigare fix att helt enkelt byta en eller 2 stolar. Och tro mig - standardstol (eller ens den "sportstol", som fanns som tillval till 993) räcker inte särskilt långt när det svänger ordenligt! Men alla är vi olika - jag tycker det är respekt med utbytt ratt, ordentliga stolar, båge/bur och flerpunktsbälte. Och i slutänden är det precis det som är charmen - vi har alla olika tycke och smak, tur är väl det! :) Caspar: så bra, måste nog ta mig förbi Realcar då under nästa vecka och kontrollera stolsläget. Hur tycker du att rygghålen sitter till på Evo L? Är man längre (nu är jag inte särskilt lång heller iofs) sitter rygghålen på vanliga Evo lite för långt ned - blir nog obra med axelbanden! Många svåra frågor man brottas med... ;) mvh Anders |
|
|
Jag tror hålen sitter på samma höjd på Evo L stolarna, jag kommer iofs inte montera 6-punktsbälte direkt utan kollar om det behövs för att sitta fast. Klart fult med dubbla bälten... Man får ju inte ta bort orginal bältena och det är också dessa som skall användas vid gatukörning (enligt lag). Den hårda körningen kommer dock på banan så vi får se hur det funkar med 3-punktarna.. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Ja, visst är det så. Det är inget problem att ha dubbla bälten så länge 3-pkts finns kvar för gatåka. För min egen del vill jag ha båge innan flerpunktare om olyckan är framme. Och 3-punkts håller i bra men inte jättebra - det rör sig om överkroppen rätt betydligt. Det gamla tricket stolen bak-spänn bältet-dra och lås-fram med stolen hjälper men är inte 100% :) mvh Anders |
|
BoZton Grodan |
Caspar / Firren...ni har så rätt...Z3M är ett ypperligt litet krutpaket.....och att ha bra stolar är absolut inte fel. -Jag är väl mest avundsjuk på att ni har 100hk mer än mig och bättre stolar än vad jag har i 2,8an*....och att jag ville röra runt lite i diskussionen. Gemensamt för våra bilar kan ju sägas att vi har en enormt rolig bil med sportig känsla.....längtan till vårens först resa utan tak är enorm* Gott nytt* // BoZton |
|
Längtan till att öht kunna rulla ur garaget börjar redan nu göra sig påmind. Jäkla vinter att vara lång! :-( Å andra sidan är det mycket kvar att göra; oljebyte i växellådan hägrar och lär väl som vanligt resultera i ofantligt mycket oljespill och en rejält nerkladdad Anders. Men kul är det :) mvh Anders |
|
|
Firren: Det blir svårt med det tricket då mina säten inte blir justerbara... Skall någon annan köra bilen så får de helt enkelt acceptera min körställning.. :-) Du får ta lite bilder efter oljebytet så vi andra får något att skratta åt!! BoZton: Du har iallafall väldigt VÄLDIGT snygg färg på bilen!! :-) (för det var väl Bostongrön mtlc??) Det är bara 2 månader och 2 dagar kvar tills nedcabbning nu!! Håll ut!! :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
BoZton Grodan |
Caspar -Jo visst är Grodan i samma färg som din(a?).. trånade efter bilen du äger då den annonserades av Theanders...vacker färg* -2 månader...hmm...3för mig tror jag...tänkte titta till min nu i nyårshelgen...den har stått helt ensam sen okt* // BoZton |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.