AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.083

Har ni kört igenom Tyskland med dubbdäck?

Sida 1 av 2
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag vet att det är förbjudet, men brorsan åkte iväg idag med sin bil och han har dubbdäck på sin bil.
Jag försökte avråda honom att åka med dubbdäck, vi får väl se vad som händer...
Känner ni ngn som blivit stoppad i Tyskland med dubbdäck?
Vad har hänt då?
Körförbud?
Böter?
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Ska bli intressant att höra var han fått ställa ifrån sig bilen...
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
när jag rullade av färgan Rödby-Puttgarden kollade de ALLA bilar efter just dubbdäck. vi hade ju odubbat så det var bara rulla vidare.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag försökte nå honom på mobilen men han svarar inte..
Han borde vara i Tyskland nu.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skulle inte rekommendera, en bekant fick dra ut alla dubbar ur däcken innan han passerade vidare in i tyskland.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Han befinner sig nu närheten av Lubeck och inga problem i Puttgarden.
Fortsättning följer...
hmm, detta var nyheter för mig! är det föbud mot dubbat i tyskland eller måste det var riktigt vinterväglag för att man skall få ha det?

MVH
Johan K
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
De är förbjudet fast de är riktigt vinterväglag, du får använda snölänk om du kör fast.

Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Han skickade ett sms om att han är framme utan några problem, men han har hemresa också...
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Å fan, är dom så noga att dom kollar alla bilar när man kör av färjan.

Har lagen alltid vart så i Tyskland eller är det något nytt påhitt?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är väl inte så konstigt egentligen.. du ligger i 160 km/h med dubbdäck så flyger en dubb av och åker som en projektil mot bilen bakom som kör lika fort... tror inte att en vindruta stoppar dubben, utan den lär åka igenom...

En V8 drar mer än man tror!
852
Sörpan
325xi -02
Det är inget nytt påhitt såvitt jag vet.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
750iAL
det e förbjudet men alla har la lata dagar ibland på jobbet...

OM du blir stoppad när du kör av färjan får man HYRA dubbfria däck i Tyskland mot en billig peng...

Ug-Lee
Här i sverige har vi lag på vinterdäck, med minst 3 mm mönsterdjup, fast kommer du från kontinenten så går det bra med blankslitna sommar däck, minns italienaren som krocka med en svensk bil där två dog, olyckshändelse, så italienaren klarade sig.
BMWfreaken: det räcker med att ta bron över sundet för att det skall vara olagligt med dubbat...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du skriver visserligen inte vilket sund eller när på året men...)))
Hittade följande på NTF:s sida:

Vi ska resa till Danmark med bil. Bilen har dubbade vinterhjul - får man köra med dubbdäck i Danmark?
Svar:
I Danmark är dubbade däck tillåtet mellan den 1 november och den 15 april.

FP
er
375
erc
218i Active Tourer -16
...och vem i hela friden är det som "hyr ut" dubbfria vinterdäck?! Finner detta mycket, mycket svårt att tro på... Kör i Tyskland väldigt mycket, har användt de flesta färjor etc - men ALDRIG sett en däckuthyrare! Ska du till Tyskland på vintern - kör på dubbfria vinterdäck, och slopa gärna Q-klassade skandinaviendäck - de är rent livsfarliga i höga hastigheter och 5-15 plusgrader...
där ser man, hade jag ingen aning om!

Jag kan förstå ditt resonemang Mugge, men samtidigt så kan det ju vara bra att ha fäste om det skulle bli riktigt fruset med t.ex. hårdpackad is/snö och då inte bara på autobahn, det finns ju andra vägar i tyskland också :)

MVH
Johan K
andha45
Dubben flyger ju aldrig ur på svenska motorvägar i 120, så varför skulle de göra det i Tyskland... men de kanske kör lite annorlunda i Tyskland. Tycker nog att dubbfritt passar deras körning bäst också. Tänk vad spårig Autobahn skulle bli om alla hade dubbdäck...

Ja, sydeuropéer är ett problem då de åker norrut. I Spanien använder ingen v-däck (vad jag förstått) eftersom de gånger det är runt noll grader blir det sällan speciellt halt på vägbanan (torrt väder) och snö är ytterst sällsynt. Tyskar har oftast v-däck o de är vana vid snö och is.

Förstår faktiskt inte varför inte utlänningar ska slippa v-däck i Sverige. De behöver det om någon.
Folke: du har rätt (Så klart!!) så här ligger det till i europa: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
andha45
Enl. AB:s artikel i Gasar-Magnus länk "klarar man sig bra med sommardäck" på tyska motorvägar eftersom de saltar så mycket.

Håller inte med... har åkt genom Tyskland i snöstorm på 3 mm W-däck 17". Det var fruktansvärt! Körde ca 20 km/h och ASC kunde inte hindra att baken viftade... nåväl, lite småfrostig/halvägbana kan vara livsfarligt om man kör på Autobahn med sommardäck...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.