AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.051

Är M5 E39 bra köp och vad bör man tänka på?

Sida 2 av 2
Buspelle
mercixus: fr o m 01 fick vanoshydraliken en backventil för att oljan skulle stanna kvar och man därmed skulle slippa dieselknacket innan det hunnit pumpas fram olja vid start.

wissen: håller med, om man väntar tillräckligt länge kan man antagligen få en M5a gratis, men det blir ju en lång och väldigt tråkig väntan. Och att priserna skulle falla till sommaren har ju aldrig stämt hitills när det gällt denna typ av bilar, ska det bli billigare får man nog vänta till nästa höst.
Jag kollade lite på M5:or i våras, då kostade en -99:a runt 275.000, idag ligger samma bilar på ca 225.000, 01:or låg på ca 350.000, idag runt 275.000.

Min prognos, mest gissningar och magkänsla:

- Priserna på M5 E39 kommer inte att "rasa" förrän M5 E60 kommer ut begagnad för runt 350-400.000, vilket lär vara minst ett år bort.

- Nästa sommar (2006) kommer M5 E39 att vara mycket trögsålda över 300.000, även 02:or och 03:or. Bara E39-fantaster kan tänka sig lägga upp de pengarna för "gamla modellen".
- Nästa sommar kan man köpa en begagnad, direktimporterad M5 E60 -04 för ca 525.000. Svensksålda ligger 50.000 högre.
- Nästa sommar (2006) kommer fina 99:or (välskötta med få ägare och få mil) lätt att kunna hittas för under 200.000. Liken kan köpas för under 150.000.
- Nästa sommar (2006) kommer fina 01:or (faceliftade) att kunna hittas för runt 250.000. Liken ligger under 200.000.

- Sommaren om två år blir det svårt att få över 250.000 för en M5 E39. Då har M5 E60 kommit på begmarknaden i sådant antal att E39 börjar se gammal ut. Man kan köpa fräscha M5 E39 från 01-02 för under 200.000.
- Sommaren om två år går nybilsgarantierna ut på de första M5 E60, fler hittar ut på begmarknaden. Man kan köpa direktimporterade M5 E60 -04 för ca 425.000. Svensksålda ligger 75.000 högre.

Som sagt, många gissningar ... den som lever får se.
Ni har verkligen ett "lyxproblem" i Sverige angående bilpriserna.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror ungefär som Dali men tror det kommer gå ett år fortare!

Citat:
- Nästa sommar (2006) kommer fina 99:or (välskötta med få ägare och få mil) lätt att kunna hittas för under 200.000. Liken kan köpas för under 150.000.
- Nästa sommar (2006) kommer fina 01:or (faceliftade) att kunna hittas för runt 250.000. Liken ligger under 200.000.

Ganska fina 99:or köper man redan idag för strax under 200'.
Och kommer säkert göra det sommaren 2005 också.

01:or går nog redan nu att hitta för strax över 250'.

Vad saker och ting kommer att kosta 2006 törs jag inte gissa.

Buspelle
Tror att M5E39 inom kort kommer att börja stiga kraftigt i pris, dels när allt fler M5E34-ägare får tillfälle att provköra M5E39an och inser hur totalt värdelösa deras egna bilar är, dels efter hand som det kommer ut nya M5E60 på vägarna och folk ser hur fruktansvärt fula de faktiskt är. Så för er som äger M5E39or; håll i dem. Och för er som är spekulanter; köp för guds skull medans tid är......snart är det för sent!!!
Tänker inte ens kommentera Buspelles inlägg.

Däremot är jag övertygad om att priserna på M5E34 kommer vända och inom några år öka. Det är snart en klassiker om inte redan, och det är inte så där himla gott om riktigt fina exemplar.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Hmm pojkar den där backventilen går den att eftermontera?
Eller går knattret att kamouflera tillfälligt för en köpare?
Har kollat på en -99 i lägre prisklass där det påstås att motorn är orörd sen ny, trots att det är 3 ägare i briefet (och trolig körsträcka ca 20-25000m)
Den upplevde jag dessutom som något tam, men den gick väldigt, väldigt fint, kändes helt enkelt bara som den hade 350hp el så...
Sen fick jag en känsla av att den hörde till dom bilar som drar olja också (spår av åratal av lite spill vid påfylln)
wi
39
wissen
///M5 -99
Vad jag förstår så får man räkna med att -99:or o tidiga 00:or (rätta mig om jag har fel) tar en del olja. Vet inte vad som är rimligt men jag har hört att 1 liter/500mil inte är ovanligt.

Sköter man efter det så är det ju ingen fara men man vet ju inte om någon tidigare ägare litat helt på servicarna och därmed kanske åkt med för lite olja en längre tid.

Har för mig att anledningen till oljeförbrukningen var att de var lite otäta i cylinderväggarna (fodret) rätta mig gärna igen ;-) ) Därav kanske slöheten om den råkar vara riktigt otät kanske...

/wissen

mmmmmm V8 M-power !!
Buspelle
Mats-saH: Tror att en av åtgärderna för att råda bot på oljudet var just att eftermontera en elpump o backventil för att få upp oljetrycket i vanoshydraliken före start. Dessutom låter ju även de tidiga modellerna mer eller mindre.
52
447
528:n
528i -96
Ingen risk att en M5 blir en samlarbil....FInns lite för många av dom= Prisfall NERÅT!!!!!! Bilen är kanon föutom lite småfel, Men,den är nästan för billig, och blir nog MYCKET BILLIGARE ändå om 1-2 år...
528:n tyvärr har du nog rätt. Är olje förbrukningen mindre på de senare modellerna? Och i så fall varför?

Njuren
Buspelle ffs skärp dig..... Ska du klanka ner på andras bilar så gör det i notepad. Här är vi en familj.

Ang M5:ans pris så tror ja Björns teori. Inte nog med att guldgrävare kommer importera skruvade 99:or i mängder snart...
Man har fått se en del exempel redan nu juh.

BMW - i nöd och lust?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.