AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.050

Är M5 E39 bra köp och vad bör man tänka på?

Sida 1 av 2
_k
31
_kALLE
316i -93
Till våren har jag långt gående planer på att köpa en bil, och då ska det gärna vara en rolig bil!

Har några som jag tänker på och i första hand är det en Z3M och M5 E39 som snurrar i skallen.

Men ni som har erfarenheter om M5, är dom värda pengarna? Vad ska man se upp med?

Hur håller motor, koppling och kvalitet i övrigt?

Är det grymt dyrt om något går sönder?

Självklart om man köper en sådan bil så ser man till att ha pengar i reserv ifall något skulle hända.
Samma sak med försäkringen som är dyr, det är jag medveten om och smakar det så kostar det ju oftast...

Man får ju ganska mycket för ca 20 000€ när man letar M5. Vad jag sett så verkar det löna sig att köpa i Tyskland. man får dock vara försiktig då...

Men vad har ni att säga för att avskrämma mig från ett köp?`
Och vad har ni för att få mig att köpa?

Tacksam för kloka ord!

//Kalle
Jag drömmer lite löst om en sådan själv.
Vad jag läst på forumet, så är det mer regel än undantag att nedanstående skall bytas minst en gång under bilens livstid:

koppling
luftmassemätare
vanos

Annars är det nog vanliga E39 småfel som det gäller att läsa på om.
Som vanligt gäller det ju att ha lite tur och få tag på ett ex som inte strular, men det märker man ju ett tag efter man köpt... :-)

Jag personligen skulle ej köpa den billigaste i Tyskland.
_k
31
_kALLE
316i -93
Fått lite av samma uppfattning som dig när det gäller saker som verkar behöva bytas.

Vad kostar dom sakerna att byta ungefär?

Självklart köper man inte det billigaste man hittar i Tyskland! Köper man från Tyskland får man givetvis vara försiktig.

Men jag tror man hittar bilar av bra klass till bättre pris där.
Nog för att det finns skojare där men det gör det här med!

//Kalle
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Jag är otroligt glad åt min M5:a. Fel av skilda slag har jag väl haft såsom på givare till vattentermostaten, ABS och liknande som händer oavsett bilmärke och modell.
Vanosarna har dock klarat sig och ej heller luftmassemätaren har jag haft något problem med.
Kopplingen är väl också något som slits med tiden och det kan naturligtvis gå snabbt om man slirar på den i synnerhet vid användade av sportläget.
Jag tror att den är väldigt gediget byggd och klarar av det mesta av påfrestningar.
Det hela beror på hur man kör.
För dig som skall köpa begagnat rekommenderar jag att vara noga med att kontrollera bilen genom t ex ett M-test, längre provkörningar etc. Verkar allt därefter OK - köp!!
Att det sedan kostar en hel del att ha den - försäkring, underhålls- och driftskostnader förstod jag att du redan känner till.
Lycka till!!

wi
39
wissen
///M5 -99
Ska du göra dessa saker på BMW så kostar det (enligt de kvitton jag fick med när jag köpte min):

Vanos = ca 35.000kr.
Koppling = ca 10.000kr.

Går säkerligen att få billigare på en vanlig verkstad men är det gjort på BMW så känns det som ett plus. Särskillt när man inte behöver betala det själv ;-)

Så kolla gärna att de är bytt och att det finns kvitto på det.
I alla fall om du köper en bil som gått över 10.000mil.

lycka till.
mvh wissen
J0
13
J0E
M5 -02
De 2 största problemen jag haft är :

1 Vägar med hastighetsbegränsningar
2 att jag gärna tar omvägar till/från jobbet som är lite trafikerade och gärna kurviga :))

inga vanos,luftmassemätare som krånglat hittills för mig.
OBS:

Vanos felet är klart överdrivet. Finns massvis med historier där BMW trott felet vara vanos, fastän det varit MAF eller nån annan "bagatell".

Vanos felen uppstår/har uppståt nästan på alla bilar då de vrit mycket nya, en bil som gått över 10.000mil har oftast bytt bensinpump, MAF och ibland VANOS. Detta p.g.a. att MAF och bensinpump hade barnsjukdomar. Min vanos är inte bytt och jag har över 10.000mil på min, den är en -99. Den knackar lite som en diesel på tomgång, men det gör dom nästan uteslutet alla. Dumt var det ju att ägaren som köpte t.ex min bil inte åtgärda detta "skönhetsfel" eftersom han kunde gjort det inom 3år då bilen fortfarande hade garanti.

En M5'a, M3'a har ofta levt ett ganska hårt liv, därigenom får koppling/drivlina/chassie stryk. Detta är saker man måste räkna med.

Jag har nu haft min bil 3mån, rullat ca 500mil under den tiden. Ända problemet är en ABS modul. (visserligen dyr den också)
wi
39
wissen
///M5 -99
JOE> tror dock inte din går lös för runt de 20.000€ vi snackade om va ? I så fall, ring mig direkt ;-)
Japp, hastighetsbegränsningarna känns skrattretande då man når maxfart på motorvägen efter 2:a växeln..!!!

Bayerischemotor> Min knackar mer när den är varm än när den är kall, konstigt att det kan skilja om det nu är samma fel.
Min är ju dessutom VANOS-åtgärdad men knackar lite ändå. Och vad betyder MAF ? kan det var det som är felet om det knackar ??

Kolla Bromsar också !!
Ska du ha original så kostar skivorna runt 3000kr st fram + belägg, arbete mm om du inte ska göra det själv.
Det kvittot jag har slutade på ca 14-15.000kr.
Skivorna håller ca 14.000mil enligt förra ägaren.

mvh wissen
Buspelle
M5an är en helt underbar bil som både går att åka fort med och som fungerar som bruksbil. Bilen har egentligen inga större problem, vilket finns dokumenterat i tester i ett antal internationella motortidningar. Vanosen kan låta främst på tidiga modeller, men innebär sällan haveri. Även oljeförbrukningen kan vara hög på tidiga modeller, men medför inte heller några egentliga problem utöver inköp av dyr olja. Kopplingen håller utmärkt men kan naturligtvis köras sönder om den hanteras fel. det finns också vissa smärre bagatellartade bekymmer med flagnande inredningsdetaljer; växelspaksknopp o handbromshandtag och titanlister. Min bil har gått utan ett enda fel i snart 7000 mil, vanosen är tyst, oljeförbrukningen normal och kopplingen den ursprungliga. Sedan är det självklart så att det kostar pengar när något går sönder, och går sönder förr eller senare det gör alla bilar, även M5or. Bensinförbrukningen på 1,4-1,5 liter i stockholmstrafik, liksom försäkringen på ca 13´ för helsförsäkring med maxbonus, ligger bägge över snittet, men är knappast anmärkningsvärde.
_k
31
_kALLE
316i -93
Intressanta svar!

Lite kortfattat kan man alltså säga att om man köper ett bra exemplar med säker historik och fortsätter att serva som man ska så är dom ganska säkra.

Och sen får man se till att ha 30-40 000 undanstoppat så man inte står med skägget i brevlådan OM man ändå skulle ha otur.

Sen får man räkna med hög förbrukning och försäkrning kring 13 000 på år.

Om allt ovanstående låter som att man kan acceptera det så är det bara att köpa?

Hur beter en M5 sig på vintern?

//Kalle
Buspelle
Det är inga problem att köra M5 på vintern. Har själv Pirelli friktionsdäck; 18" 235 fram o 265 bak, vilket fungerar utmärkt. De är dock väldigt mjuka och måste hanteras försiktigt på ren asfalt annars slits de snabbt.
Buspelle:

Vi har samma vinterdäck:)

Har heller inga problem på vintern.
MAF= luftmassemätaren.
Min Vanos är också tyst om bilen startas ute när det är typ kallare än -5. Då hör man inget, som en symaskin, men är det varmare, skramlar den först till för att efter 2-5sek bli tystare, men går man ut ut bilen så hör man det där j*vla diesel aktiga knacket.
735
_kalle: Om jag satt i din sits skulle jag nog kolla upp vad försäkringen skulle kosta, tror inte att du skulle få betala några 13´, med tanke på din ålder...

Bara ett tips, en spontan på din försäkringskostnad gissning snarare 35´-40´.

Skulle gärna äga en M5 e39 själv men försäkringskostnaden är relativt tung för en student.
wi
39
wissen
///M5 -99
Kör också vinter med min.
235/45/17 dock.. Blizzak runtom. Japp ! mjuka som f*n.!!
Fördel med samma storlek fram o bak är att man kan växla dem om man vill slita dem lagom mycket både fram o bak.

Hade det inte varit antisladd/antispinn på dem så kan jag lova att försäkringen på dem skulle vara den dubbla. Talar säkert för fler när jag säger att jag hade kört av vägen för länge sen då det är isigt ute. Man måste ju testa den lite ;-)

Dieselknack verkar vara standard på dem.
min är också vanos-åtgärdad men låter ändå lite.

mvh wissen

mmmmmm V8 M-power !!
wi
39
wissen
///M5 -99
735> Jag är 25 och betalar 13.000/år i helförsäkring...

Kollade dock noga försäkringspremien innan köp vilket jag kan rekomendera.
Kan skilja 5-10.000kr på likadana bilar, samma årsmodell, import mm på samma försäkringsbolag !!! Bara reg-skylten som skiljde på de 2 jag kollade på.

mmmmmm V8 M-power !!
_k
31
_kALLE
316i -93
735, det kan ju hända att någon i min närhet köper den och jag lånar den väldigt ofta...

Verkar irriterande det där dieselknacket! Även om det inte verkar vara ett direkt fel, folk undrar ju liksom vad det är för fel på bilen om det verkligen låter så mycket.

//Kalle
Vet nån om man kan kolla om VANOS enheten är bytt? Kommer ihåg att på M3 E36 var väl original RR och utbytes oftast Sachs, så är det nåtliknande man kan kolla på min? Jag menar rätt många delar är utbytta på min tackvare barnsjukdomar... Konstigt om inte VANOSen skulle vara det.........
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
bayrische:
Det har alltid varit Sachs på M5E39 och det finns inget sätt, mig veterligen, att kolla som lekman om det är bytt eller inte.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Buspelle
Känner till en M5 -99 som gått drygt 14´mil med samma ägare och bilen har "dieselknackat" på tomgång från vanosen sedan den var ny. Bilen har aldrig bytt vanos och fungerar utmärkt. Min egen har snart gått 7´mil och är absolut knäpptyst, men går vare sig bättre eller sämre än 99an. Jag är övertygad om att vanosproblematiken är överdriven bara man kan leva med ljudet. Vore intressant att veta hur många av 20000 tillverkade bilar som råkat ut för ett "riktigt" vanoshaveri. Antagligen är det ungefär lika många som övriga BMW-motorer med vanos - eller möjligen något fler eftersom det trots allt handlar om en trimmad motor.
De senare modellerna efter -01? har någon typ av akumulator för oljetrycket på vanos, varför vet jag inte, någon annan som vet? MAF är ofta bytta i onödan på e39 M5, i de flesta fall räcker det att rengöra dem. Vanosar är bytta i onödan i många fall när det i själva verket har varit MAF eller kamlägessensorn.
Prestandan ökar direkt efter rengöring av MAF. Detta är speciellt ett problem vid bytta luftfilter typ KN som ger för dåligt skydd -köp av sådan bil avrådes!

Angående koppling så håller den nog skapligt om man absolut inte står på innan full grepp, det gäller att inte slira. Jag tror många M5 kopplingar har havererat pga felaktigt handhavande.

Vad det gäller priser så tror jag att M5 köp bör var gynsamt när E60 M5 börjar levereras och alla inbyten kommer, framförallt i Tyskland. Faceliftade 01-03 bör bli intressanta då, dessa bilar har barnsjukdommarna fixade och 16:9 som man måste ha! Hur som helst så får man nog räkna med kraftig värdeminskning även efter det, så småningom kommer ju E60 M5 bli intressant som beg. Men va f*n, det kostar att ligga på topp. Jag planerar att köpa en 01-03 M5 till sommaren, jag tror stenhårt på att priserna är rätt då, vad tror ni?

wi
39
wissen
///M5 -99
Mercixus > japp, du har nog helrätt.

Det kostar o ligga på topp ! Ska man hela tiden gå o vänta på att något ska gå ner i pris så hinner ju något annat intressant dyka upp/eller väntar man ytterliggare ett halvår/år så kanske den är ännu billigare !?! osv osv...

Nej, sånt skiter jag i !! Den var billigast när JAG köpte den. Så får man se på saker o ting. Det gäller allt.
Varför t ex köpa plasma-TV nu när den lär vara betydligt billigare om ett år eller 2 ??.

Nej, det är inget för mig...
Handla direkt om det känns rätt !! det gör jag ;-)
Lovar att 5:an är kul även på vintern, hehe
Och varför skulle priserna sjunka till sommarend då det är högsäsong ? Måste ju vara billigare nu känns det som då "ingen" vill ha dem...

Ringde på 5st samt mailade på ett par till innan jag köpte min och samtliga fanns kvar !! Prutläge som heter duga..

mvh wissen

mmmmmm V8 M-power !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.