AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.602

Z3M, vad ska man tänka på?

Sida 2 av 2
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fredrik M: Ja det är för hela året. Jag brukar vara dålig på att ställa av.... Den står undanställd, men jag orkar inte skrapa märket......Kostnaden skulle dock sjunka några tusenlappar om jag ställde av den......
Magnus: Vaddå måste varva över 3000 varv?? Om du tycker att den är så svag under detta varvtal så beror det på att det händer desto mer däröver! För när jag jämför med polarens 2.8 coupé så tycker jag att om man tycker att man måste hålla en M över tretusen, så Måste man hoppa ur och knuffa på en 2.8 då effekten iså fall aldrig räcker.....
Men jag kan hålla med om att håller man sig till måttliga varvtal så känns det inte som om att den ena har 128 hk mer, skillnaden i vrid är ju bara 70nm (350 mot 280), så det är ju på höga varvtal skillnaden MÄRKS!!! Men 2.8:an är inte starkare än M på lågvarv, det är bara en illusion...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
_Kalle: Välkommen till forumet. Som tidigare ägare av en 2,8 (förvisso automat) och nu en M så är mitt val självklart, M!!!

Kostnadssidan är dock inte att förakta, de siffror som Carsdata anger tror jag stämmer ganska bra. Dubbbla kostnaden får man räkna med. Bor Du i Stockholm och inte på landet som Beppo får Du räkna med 1 tusenlapp per månad i försäkring (om Du är över 30) men servicekostnader, bensinkostnader etc är samtliga skyhöga. Så bryr Du dig om kostnaderna skulle jag faktiskt rekommendera en 3.0'a. Skillnaden mellan 2,8 och 3.0 är större än skillnaderna mellan 3.0 och M även om papprena säger något annat.

Audi och M5??? Är Du ute efter en sportbil eller ett snabbt familjeåk?? För mig känns det som två helt skillda världar, behöver Du en bruksbil och inte har råd med två bilar så köp familjeloken, men annars köp en Z3M.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
_k
31
_kALLE
316i -93
Tack Caspar!

Jo det är onekligen väldigt olika bilar. Jag vill bara komma fram till om nackdelarna med en Z övervägs av alla fördelar.

Just nu så lutar jag åt en Z3M. En 3.0 kostar ju ungefär lika som en M men är något nyare men då tar jag hellre en M. Skulle kännas konstigt att nöja sig med det "sämre" när det värsta är så nära... =)

Yatooil, skulle du skicka över några bilder på din? Intresse finns.

//Kalle
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Vill bara flika in att skillnaden i ägarkostnader mellan Z3M och M5 är rätt stora som jag ser det iaf. Har någon sett/kört en M5 som gått mer än 15k mil och inte hunnit med 2 kopplingsbyten och ett gäng vanos och lmm?

Tycker man kommer billigt undan med en Z3M. Har en försäkring på 5 lapp om året, visst dricker den mer soppa än 2.8:an även vid snäll körning, men räknar man 100 lappar om man köper en bil för 200k?

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
3000 mil/år x 0,5 liter extra/mil x 10kr/lit = 1500 pix per år. Det är ju också några kr.

Det fetdyra är ju dock servicekostnaderna Insp I = 5.000:- Insp II = 11.000:- på BMW Solna. Försäkringen går att få hyffsad men tex orginal vill ha 30.000+ per år..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.