AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.603

Z3M, vad ska man tänka på?

Sida 1 av 2
_k
31
_kALLE
316i -93
Hej!

Som så många andra så drömmer även jag om att åka i en go bil!
Till våren sommaren tänker jag (om ekonomin tillåter) köpa en bil modell lite roligare och då går mina tankar till en Z3M.

Visst är det väl värt att hämta från Tyskland? Dom jag kikat på är 98or runt 19-20 000€ som gått under 10 000 mil.

Är den värd pengarna? Har tyvärr ännu inte provat just en Z3M (vilket jag självklart måste göra före!) men utseendet älskar jag och körupplevelsen i den bilen måste ju vara helt makalös!

Skulle vilja ha en sådan bil nu när möjligheten finns, innan familj och griniga frugor sätter käppar i hjulen...

Men vad ska man tänka på? Försäkringen blir dyr, det vet jag och det är väl en smäll man får ta, smakar det så kostar det.

Hur driftsäkra är dom? Håller motor och koppling med mera väl? Finns det några typiska fel?

Hur stabilt är priset? Stort ras över ett år?

Snälla kom med både positiva och negativa uttalanden om denna bil som kan vara till nytta (och nöje) innan man bestämmer sig!

Självklart finns även andra bilar i åtanke men detta är en drömbil!

//Kalle
Importen till Sverige har varit väldigt stor de senaste åren, chansen är stor att du hittar en fin bil till rätt pengar i Sverige.

Övriga frågor överlåter jag till de som äger en Z3 Emmmmm!

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Hej !

Z3 M är en härlig bil att köra. Köp en, men kolla först om du har råd med försäkringen. Den är tuff.
Jag köpte en i somras. Det var ingen större idé att köpa i Tyskland. Dom "trygga köpen" hos BMW-handlarna var alldeles för dyra. Betala inte över 200 000 för en -98 med runt 5000 mil på mätaren. Väntar du till i vår kommer du att se att dom begärda priserna ligger åtskilligt högre. Dom faller sedan snabbt fram emot sommaren.
Är alla papper i ordning, gå då på skicket och chansen att du hittar en fin bil är stor.
Har bilen gått runt 6000 mil, kolla då om Inspektion 2 är gjord. Den kostar runt 10 000:- . Dom flesta är medvetna om detta och vill gärna sälja innan den röda lampan börjar lysa.

Lycka till !

M.v.h. Kentx
Hej!

Jag kör Z3 M, och har haft en 1,8 och en 2,8 innan, men M.en är ruggigt rolig.
Visst är försäkring och sånt dyrt, men de är det värt utan problem.
Priserna ligger ganska stabilt runt 200 000-250 000kr breoende på skick, och en import ifrån Tyskland tycker inte jag lönar sig.
Bilen är ju ett riktigt kraftpaket, koppling osv håller att tukta om man det vill. Det enda som är lite så där med denna bil är vanosen, dyr att byta, så lyssna gärna på den innan du köper dig en bil.

Kentx: Inspection 2 körs olika tidigt beroende på hur hårt bilen är körd, min har gått 7000mil och inspection 2 är ännu inte gjord.

Är du sugen, så är min M till salu. Står avställd just nu, intresserad?

Silvrig med helsvart skinn och all utrustning du kan tänka dig!!

MVH Fredrik
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Yatooil: Servicearna kommer ju med 1500 liters förbruknings intervaller och om vi för enkelhetens skull antar att bilen drar 1 liter/mil så borde insp II infalla vid runt 6000 mil:
1500: oljeservice
3000: Insp I
4500: Oljeservice
6000: insp II
Om du kört 7000 mil med din och bara gjort av med 6000 liter soppa så kan vi nog kröna dig till Ecodrivingens Kung! Då detta innebär att att du har snittat på en förbrukning av ca 0,85 l/mil......
Men: Har du inte gjort insp II ännu vid 7000 mil, så måste du ha missat ngn service....eller också måste du närma dig den ANDRA insp II....
Min bil utfördes Insp II på vid 4700 mil......
_k
31
_kALLE
316i -93
Härligt med snabba svar!

Att försäkringen är dyr vet jag, självklart om man köper en sådan bil så ser man till att ha lite extra sparat ifall något olyckligt skulle dyka upp.

yatooil, skicka gärna ett mail till mig om din bil (kalle@funcruises.se).

Tyvärr så är det så för min del att jag inte kan köpa innan vår/sommar 2005 = lite saftigare priser.

Så om man inte hittar något till vettigt pris så kanske man tyvärr måste vänta till denna tidpunkt nästa år.
Eller köpa något annat.

Lite kluven med detta, en roadster går (ska) ju bara att köra på sommaren.
M5 E39 känns intressant också, kostar ungefär lika mycket och då får man till och med en lite nyare bil, med mer grejer, grym prestanda och som går att köra året runt.

Å andra sidan så har Z3M en enorm MEN effekt om ni förstår vad jag menar... =)

Om finanserna inte skulle samtycka om ett M köp eller förnuftet (?!) tar över, hur bra är en 2.8?

Mycket funderingar men det är ju bilar man gärna funderar över...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kalle: En 2.8 är verkligen inte fy skam, även om den inte är lika rå som en Z3M. Det går ju dock att avhjälpa med en kompressor á la "Z3c 4 ever" här på forumet :)
Annars kan kanske en Z3 3.0 vara något?

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
_k
31
_kALLE
316i -93
Tror också 2.8 räcker en bra bit, då skulle man kanske kunna köpa en till rolig bil...

3.0 har jag också funderat på men på något vis känns det som 2.8 eller M om det ska vara en Z3.

3.0 har ju bra prestanda men M är ändå M så att säga.

Kompressor... Kikat lite på det, ska man ha det i en Z så är det väl i en ny och fräsch 3.0

Men sett till pris och vad man får för pengarna så känns det som om det är 2.8 eller M som gäller för mig.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Tycker inte prisskillnaden mellan M och 2.8 är tillräckligt stor för att motivera avsaknaden av 128hk (bla..).....
kollade lite på bytbil och hittade ett fint ex...estorilblå ca 5800mil på mätaren och 209000kr
_k
31
_kALLE
316i -93
Som du säger så är prisskillnaden inte stor. Så en M känns bättre men man måste ju alltid tänka efter i alla fall.

Pengarna som ligger i mellanskillnaden kan man göra ganska mycket med...

Men det kommer man fram till när det är dags!

Men vad har ni att säga om Z3M i avskrämmande syfte?
Och vad har ni att säga motsatt syfte?

//Kalle
Hej Kalle.

Jag skickar över ett par bilder till dig i morgon när jag är på jobbet, har bilderna i den datorn.
Är det så att du är sugen på att köpa den, och inte har pengar förens i vår är de inga problem, jag kör int emed den ändå nu, tar väl ut den igen i maj eller nåt när solen är framme, gruset på vägarna borta och det är torrt och fint. Jag kan "lagerföra" bilen åt dig till våren så slipper du isf tänka på detta.

PS. Trycker du på mitt namn så får du se en bild på M.en, fast där har jag ett par 19" fälgar på, dom är sålda...och nu sitter orginal på. DS

Hur som helst Kalle, jag har haft 3st BMW Z3 och M.en är den klart roligaste, men visst man vänjer sig vid allt, 321hk är kul men jag skulle gärna haft det dubbla om de ska va riktigt kul.
Men som Beppo sa, 128hk extra för ett par tusenlappar, lägg ut de, du ångrar dig inte ;)

MVH Fredrik

321HK ;)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Visst prisskillnaden på inköpet är inte så stor mellan en 2.8'a och en M. Den stora pisskillnaden kommer senare när ägarkostnaderna skall betalas. Jag betalar t.ex. ca. 6000 om året i försäkring.

Jag är mycket nöjd men min 2.8'a och några tankar på att uppgradera till M finns inte.

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Och jag betalar 7500:- om året för min......
Beppo, det var inte farligt. Har du den påställd året runt för det priset? Drar jag bort att min är avställd på vintern blir summan, 3-4000 ca.

40-46k/år Z3 M 98
12-16k/år Z3 2.8 99

4st felfria år. Malmö suger på sånt här.

Jag vill också ha en M men kapital skillnaden är för stor.. dvs det är mer attraktivt för mig att köpa aktier för 30k/år (+ 40k/1ggr) än att ha en finare bil som ev. kommer bli söndersparkad....
_k
31
_kALLE
316i -93
Att det kostar att äga en 2.8 och en M kan vi ju utan tvekan konstatera.
Men skillnaden är inte enorm heller.

Vilken man en köper eller redan äger så sätter man sig säkerligen med ett brett flin i bilen när man ska köra!

Ett exempel som gör det ännu svårare att välja: Jag vet en kanonbil som jag kan få köpa billigt som satan (Audi S2 -92 med all utrustning och gått mindre än 5000 mil!). Skulle då kunna köpa en 2.8 och en S2 för samma pengar som en M.
Det innebär att man oavsett årstid har en underbart rolig bil att köra...

Men M är alltid M... =)

Kan ni inte berätta alla negativa saker med Z3M? Sånt som det kan vara sviktande kvalitet på osv. Sånt som börjar störa lite lätt efter man ägt bilen ett par månader.

Helt övertygad om att det goda överväger det onda med hästlängder dock!

Ni får ursäkta det där med Audin, lite som att svära i kyrkan... Men Audi gör bra bilar, sen om dom är lika bra som BMW är en helt annan femma!

//Kalle
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag är inne på min 3'e 2.8 nu... brorsan hade en M samtidigt som jag hade min första 2.8 så jag körde den en hel del oxo.

Visst effekt kan man aldrig få för mycket av så jag hade inte haft nåt emot att ha en söndertrimmad M-motor.... MEN....

Det som jag tyckte när jag jämförde 2.8'an och M'en när båda fanns i min närvaro var att M'en går ju självklart bättre men om man ska använda den som bruksbil och köra till jobbet varje dag så föredrar jag 2.8'an.... M'en är hårdare på alla sätt och vis även fast jag inte tyckte den hade bättre väghållning än 2.8'an.

Sen köra en M-roadster när du är bakis är inte det bästa som finns... man MÅSTE ligga över 3000 varv hela tiden då... den mullrar rätt mycket vilket är heeeeelt underbart när man bara ska köra den. Men med lite huvudvärk dan efter partyt så sitter man ju helst i en jagga med automat =)

Så min slutsats... ska du ha en bil som du bara kör för att åka ut och köra... KÖP EN M!!!!!

Ska du ha en bil som du ska använda även som bruksbil för att kunna köra utan tak från jobbet mm... KÖP EN 2.8!!
Har du inte kört 2.8'an ska du göra det... den känns ruggigt mycket piggare än man tror eftersom den har så jäkla skönt bottendrag... jag hade en 325M -94 innan jag köpte min första Z3 2.8. Dom har ju lika många häst så jag trodde dom skulle gå lika men 325'an har ju 240nm och Z3 2.8 har 280nm.

Jag trodde inte det skulle göra såååå stor skillnad... så när jag testade min första 2.8 så trodde jag den var trimmad för den gick så jäkla gott :)

Så se till att testa en 2.8 innan du bestämmer dig för 2.8 eller M.

Lycka till med ditt bilval!

/Magnus
Fast en Audi femma med fläkt är inte fel. Låter gött, och fyrhjulsdrift är inte fel på vintern. He he, märks det att jag åkte Audi innan jag köpte BMW'n.

_k
31
_kALLE
316i -93
Audi med fläkt är nog riktigt roligt. Tror inte många kör ifrån en Audifläkt med quattro på vintern?

Rätt schysst drag på sommaren också!

Blir verkligen till att ta sig en funderare över vilken man ska ha! Sen spökar ju även tanken över en M5 E39 i bakhuvudet men det är en annan historia...

BMW är vad jag föredrar men all respekt för bra bilar från andra märken!

//Kalle
Ke
122
Kentx

335d Coupé -08
Yatooil, jag instämmer med Beppo. Har du inte gjort Inspektion 2 vid 7000 mil, så har någon lurat dig eller så har du lurat dig själv.

M.v.h. Kentx
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.