AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.361

rätt val av oljef- och luftfiltren

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Johan... min 530 är nyinköpt så jag vet inte men kollar jag serviceboken så visar den att det har gått mellan 16 & 18 hundra mil mellan servicar. och nu har den gått ca 18 000 mil sedan senaste servicen och bilens service-indikator säger att det är dags för service (gul-lampa) skall in på service imorgon (tisdag) kl 8.

På 523:an sitter det också BKR6EK och den har ju ca 3000 resp 5000 mil mellan servicen.

jag tror inte att det du säger är fel... utan jag har hört det innan också.... men det är märkligt att samma stift kan ha olika långa livslängd beroende på vilen bil man har...

En V8 drar mer än man tror!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Så många åsikter.. vilken bakaxelolja bör jag köpa isåfall? E36, 316, årsmodell 93
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du är osäker, köp Castrol SAF XJ, den fungerar garanterat till din bil!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
tackar.. d kommer jag göra
E3
1.828
E36
USA bilar
Jadu Johan B... ang bakaxeloljan så är det just Valvoline Sverige som gav mig infon, och nämnde speciellt att de växellådor med grön etikett inte funkar annat än med BMWs olja (Castrol)
"Det går sönder sades det!
Valvoline har haft en olja som uppfyller BMWspec för lådor, men den togs bort pga att BMW enbart samarbetade med Castrol och gav de rätten att vara orig.leverantör och volymerna gjorde det inte ekonomiskt försvarbart för ex Valvoline att hålla på med dessa
Så enligt Valvolines tekniska support i sverige, "Refer to technical" är lika med kontakta BMW!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E36, varför Valvoline gav den informationen till dig vet jag inte, men den stämmer inte riktigt!

Om du använder en API GL5-hypoidolja med lägst 75W90 resp 75W140LS (för diffbromsad bakaxel), kan du använda vilket oljefabrikat som helst!
Då uppfyller du nämligen både smörj-, skydd- och kall/varmegenskaperna som krävs i den aktuella applikationen!

Men det går som sagt utmärkt att använda andra oljor med rätt klassning. DÄREMOT måste man kanske byta dessa oljor med vissa intervall.
Det som andra oljor alltså inte nödvändigtvis klarar är "lifetime"-klassningen!

Eftersom BMW numer inte byter olja i bakaxlarna, anger man "specialklassad" olja för bakaxeln.

Vissa växellådor (särskilt automatlådor!) kräver däremot specialanpassad olja, där måste man kolla vilka klassningar som krävs.
De flesta manuella lådorna går dock utmärkt att använda vanlig ATF-olja i...

Grön skylt på manuell växellåda betyder Mobil SHC630 om jag inte minns fel i huvudet.

Mvh

E3
1.828
E36
USA bilar
Antar att axlarna inte är lika känsliga, men ang lådorna var det viktigt med rätt olja! Dvs BMWspec, "refer to technical" och det var manuella lådior det handlade om just då..
Vad jag förstått är BMWs olja Castrol
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
E36, det är olika leverantörer av olja till BMW!

Äldre kvalitetsklasser kan vara Mobil-oljor.
Den senaste oljan MTF LT-1, är en Esso-olja.

När det gäller Automatlådeoljorna, kommer de från t ex Shell, Mobil etc.

Det är främst Motoroljan (SLX och TWS) som Castrol är ensamleverantör på...

Mvh

E3
1.828
E36
USA bilar
På ATF oljan anges heller inte BMWspec eller liknande, utan i manuella lådor med orange dekal ATF type D, och automater ATF Dexron III

Men som sagt, grön dekal BMW special oil, "refer to technical"
Gul MTF-LT-1
Orange ATF typeD
Dekal saknas Hel/delsyntet 75/85, 75/90 GL4

Så jag vet iaf att har jag grön dekal, så blir det (tyvärr) BMWoil

Vad gäller motorolja... så står det ingenstans om BMWspec olja, utan detta gäller enbart vissa lådor och ev vissa bakaxlar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.